nieuws

Leasen van magazijnsysteem lastig verhaal

Warehousing

Het leasen als financieringsconstructie voor magazijnsystemen is lastig te realiseren. Probleem is dat de meeste magazijnsystemen exact op de wensen en eisen van specifieke klanten zijn toegesneden. Dit stellen Jan van der Velden van Vanderlande en Robert Verhoeven van SSI Schäfer in Logistiek nummer 3 die aankomende vrijdag verschijnt.

Leasen van magazijnsysteem lastig verhaal
Lease van complete magazijnsystemen is een lastige kwestie

Van der Velden, manager Distribution Systems bij Vanderlande Industries, vindt leaseconstructies toch meer geëigend voor logistiek vastgoed doeleinden. "Partijen als Prologis bouwen toch magazijnen voor algemene doeleinden, waardoor ze makkelijker ondergebracht kunnen worden in allerlei overkoepelende leaseconstructies."

 

Hoge restwaarde

Helemaal afwijzend tegenover lease staat Vanderlande volgens Van der Velden niet als een klant er naar vraagt. "We doen het zelf niet, we helpen een klant wel bij het vinden van de juiste partij die wil financieren. We kijken ook met een klant of lease zin heeft als bijvoorbeeld blijkt dat een systeem over langere termijn een hogere restwaarde behoudt dan is er zeker wat te regelen met een partij die een financieel voorschot wil geven."

 

Complex proces 

Bij SSI Schäfer is lease wel mogelijk, maar komt het niet vaak voor. "Vier jaar geleden hebben we traject voor een magazijnsysteem gefinancierd door middel van lease. We zijn voor deze constructie wel op verschillende manieren aangevlogen omdat het toch een complex proces is waarbinnen je als leverancier toch niet al te grote risico’s wilt lopen", zegt Robert Verhoeven, sales manager bij Schäfer. "Een van de eisen was dat de klant het magazijnsysteem na afloop van het leasecontract zou overkopen van de geldverstrekker. Dat was een belangrijke voorwaarde want het leasen van een magazijnsysteem is even wat anders dan het leasen van een auto die een bedrijf na de periode gemakkelijk van de hand kan doen."

 

Complete dc’s leasen

Amstel Lease, een volledige dochter van ABN AMRO, is een van de grootste leasemaatschappijen in Nederland die zich wel toelegt op zowel operationele als financiële lease van zo’n beetje al het materieel dat het logistieke proces kan vergemakkelijken. "Wat we leasen varieert van heftrucks tot en met complete logistieke warehousingsystemen. Amstel Lease heeft complete distributiecentra geleaset, inclusief materieel en installatie, van internationale en nationale postoderbedrijven en logistieke dienstverleners.", legt Robert Jan Engel van Amstel Lease uit.

 

Economische crisis

Engel merkt dat de economische crisis ook zijn sporen nalaat in de lease activiteiten van bedrijven. "We zien sinds eind vorig jaar dat banken veel kritischer zijn als wij voor bedrijven een aanvraag indienen voor financiering van bedrijfsmiddelen. Er wordt vooral extra goed gekeken naar de cashflow en de kredietwaardigheid."

 

Risicovol

Vooral aanvragen van logistiek dienstverleners en transporteurs worden met de nodige argwaan behandeld door banken stelt Engel. "Dat komt doordat in die hoek de afgelopen maanden de grootste klappen zijn gevallen. Financiering van deze bedrijven zijn banken op dit moment niet echt dol want het kan extra risicovol zijn. Aanvragen van logistiek dienstverleners, merken we, worden door banken extra kritisch bekeken of ze de regels naleven en of hun balans wel in orde is."

 

 

Reageer op dit artikel