nieuws

Jungheinrich verbaast met integratie WMS en heftruck

Warehousing

Verregaande integratie van heftrucks en WMS-systemen creëert nieuwe perspectieven voor productiviteitsverbetering. Dat laat Jungheinrich zien met de EKS 312, de nieuwe hoogheffende orderverzameltruck. Door de navigatie van de machine direct te koppelen aan het WMS kunnen orderpickers gemiddeld 15 procent efficiënter werken.

Jungheinrich verbaast met integratie WMS en heftruck
Jungheinrich heeft de nieuwe hoogheffende orderverzameltruck geïntegreerd met het zelf ontwikkelde WMS

 

Door de nieuwe hoogheffende orderverzameltruck  naadloos met het eigen WMS te integreren, heeft Jungheinrich een aantal stappen in het orderpickproces weten te elimineren. Orderpickers hoeven dankzij de nieuwe navigatiemodule niet meer naar de volgende picklocatie te zoeken.

 

Op zoek

Normaal gesproken stuurt het WMS een pickopdracht naar de heftruckterminal. De orderpicker bevestigt de opdracht, oriënteert zich, gaat op zoek naar de betreffende picklocatie en stuurt de machine op weg.

 

Alleen de meest ervaren chauffeurs kiezen daarbij de optimale combinatie van rijden en heffen of dalen.

 

Alleen maar gas

De nieuwe hoogheffende orderverzameltruck biedt als voordeel dat de picklocatie direct naar het navigatiesysteem van de truck wordt gestuurd. Zodra de vorige pickopdracht is bevestigd en de nieuwe verschijnt, weet de truck al waar hij naar toe moet.

 

De orderpicker hoeft alleen maar gas te geven. De machine zoekt dankzij de RFID-tags in de vloer zelf de snelste weg naar de volgende picklocatie, waarbij de ideale combinatie van horizontale en verticale verplaatsing wordt gevolgd..

 

Besparing

Uit testen zijn voorbeelden bekend waarbij de efficiëntie van het orderverzamelen met 25 procent is verbeterd. Zo’n verbetering is echter alleen mogelijk bij relatief onervaren chauffeurs. Jungheinrich rekent op een gemiddelde besparing van 15 procent.

 

Door RFID-tags in plaats van magneten te gebruiken, is het ook mogelijk om de inzet van deze smallegangentruck efficiënt te plannen. Het WMS weet op elk moment welke truck zich in welke gang bevindt. Daardoor kan het opstoppingen of zelfs ongelukken voorkomen door niet twee trucks tegelijkertijd naar dezelfde gang te sturen.

 

Pick-by-light

De Duitse fabrikant van magazijntrucks heeft ook iets bedacht om het aantal pickfouten te reduceren. Met een hoogheffende orderverzameltruck in een smalle gang zou de orderpicker per ongeluk van de rechter- in plaats van de linkerlocatie kunnen picken.

 

Om dat te voorkomen, is de truck aan weerskanten voorzien van spotlights. Als de truck de juiste picklocatie heeft bereikt, wordt de spotlight op de betreffende picklocatie gericht. "Pick-by-light", noemt Jungheinrich dat.

Reageer op dit artikel