nieuws

Opening DSV magazijn in teken ‘future supply chains

Warehousing

DSV heeft gisteren met veel vlagvertoon het nieuwe distributiecentrum op Trade Port Noord in Venlo officieel in gebruik genomen. De opening werd omlijst door lasershows en presentaties van deskundigen uit de sector. Ook was er nieuws: DSV maakte bekend dat het een groot warehouse wil bouwen in ‘Groot Amsterdam’.

Opening DSV magazijn in teken ‘future supply chains
Officiële opening DSV dc Trade Port Noord

  

Met een symbolische druk op de knop (zie foto links) door Léon Frissen, Gouverneur van de provincie Limburg, Bjørn Anderson bestuursvoorzitter van DSV en Ruud Weijmans van logistiek vastgoedontwikkelaar Goodman werd de opening van het TAPA A magazijn officieel bezegeld. DSV beschikt in het magazijn (een ontwikkeling van Goodman) op Trade Port Noord over 82.000 vierkante meter magazijnruimte.

 

Bundeling activiteiten 

Het magazijn, dat sinds augustus in gebruik is, is een bundeling van de activiteiten van DSV die in het Frans Maas tijdperk plaatsvonden op drie locaties verspreid over hotspot Venlo. DSV is het eerste bedrijf dat zich heeft gevestigd op het nog praktisch lege Trade Port Noord. Vastgoedontwikkelaar Goodman beschikt op dit nieuwe bedrijvenpark over 23 hectare grond en is inmiddels naast het pand van DSV vergevorderd met nieuwbouw van een magazijn op eigen risico van 22.000 vierkante meter.

 

Future Supply Chain

Voordat de officiële opening plaatsvond waren er een keur aan sprekers die ingingen op de laatste trends binnen Supply Chain Management. Kees Jacobs van Capgemini besprak de conclusies uit het recent gepubliceerd retailrapport The Future op Supply Chains 2016. Volgens Jacobs staan de toekomstig retail supply chains aan de vooravond van nieuwe uitdagingen. "Stijgende energieprijzen, verplichte reductie van CO2-emissies en de alsmaar groter wordende congestie in en rondom binnensteden vereisen een nieuwe duurzame inrichting van de veelal verouderde bestaande supply chains. De urgentie van die nieuwe inrichting is dusdanig groot dat retailers, fabrikanten en ook logistiek dienstverleners pro-actief moeten samenwerken om te komen tot hun future supply chain."

 

Commissie van Laarhoven

Na Jacobs kreeg Nico Anten, directeur van Connekt, het woord. Anten ging in op de laatste stand van zaken wat betreft de kilometerheffing, de imagocampagne Nederland is Logistiek en de activiteiten van de Commissie van Laarhoven. "De inspanningen van Van Laarhoven hebben er inmiddels toe geleid dat het Innovatieplatform onder leiding van Balkenende er sterk aan denkt om de Nederlandse logistiek tot sleutelgebied te benoemen."

 

Control tower

Na Anten liet Meinderdjan Botman, manager Business Development & Engineering bij DSV, zien hoe zijn bedrijf als 3pl logistiek dienstverlener de control tower functie vervuld bij klant IMCD. "Vanaf dag 1 is het belangrijk dat je die functie rondom een klant heen bouwt", aldus Botman. Stan Bijsterveld, supply chain manager bij IMCD roemde de samenwerking met DSV. "Dankzij hun hebben we het aantal afleverpunten in de keten verminderd en zijn we vergevorderd op het gebied van EDI."

 

Nieuw magazijn

Pascal Eijkelenbergh, Manager Projects en Engineering bij DSV, bracht samen met Rien van den Heuvel nog een primeurtje met de aankondiging dat DSV in Amsterdam vergevorderd is met nieuwbouwplannen in bedrijvengebied Sloterdijk III in het Westelijk Havengebied. "Door de overname van ABX beschikken we nu in Groot Amsterdam over vijf locaties die willen we vergelijkbaar met Venlo terugbrengen naar een centraal distributiecentrum dat voldoet aan de laatste TAPA A+ eisen." Twee projectontwikkelaars zijn nog in de race voor de bouw van dit dc dat zal bestaan uit zes units die bij elkaar een totale omvang hebben straks van 72.000 vierkante meter met daarbij nog 3000 vierkante meter kantoorruimte en 7000 vierkante meter mezzanine. "We gaan dit dc vooral inzetten voor de opslag van cacao en automotive activiteiten."

 

Logistiek regieland

Het slotakkoord was voor Ruud Weijmans die bekendmaakte dat Goodman binnenkort met een onderzoek komt over de West-Europese vastgoed warehouse markt. "Het onderzoek zal in het teken staan van veranderende supply chains door onder andere stijgende transportafstanden, groeiend container vervoer, kortere levertijden, de opkomst van E-commerce en kansen voor postponed logistics in relatie tot value added logistics. Daarnaast concludeert het onderzoek Nederland zich niet moet profileren als distributieland maar als logistiek regieland."

 

 

Reageer op dit artikel