nieuws

Warehousemechanisatie: “Ga niet over een nacht ijs”

Warehousing

Bedrijven die slecht voorbereid hun warehouse mechaniseren dreigen terecht te komen in diverse valkuilen. “Blijf het project zelf bewaken en wijk niet teveel van je eigen business case”, was de boodschap van Kees van Oostrum van EVO Bedrijfsadvies op de ICT-beurs.

Warehousemechanisatie: “Ga niet over een nacht ijs”

In Theater Groen gaf Van Oostrum (foto) op de laatste dag van ICT&Logistiek zijn gehoor een overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van warehousemechanisatie en de valkuilen bij een implementatie van een systeem.

Van Oostrum: "De trend binnen warehousemechanisering is dat veel systemen aan elkaar worden geknoopt. Qua innovaties is binnen deze markt de afgelopen jaren maar weinig veranderd. Je ziet echter dat een Jumbo hier al heel ver in is ondanks dat ze vertraging hebben opgelopen met de implementatie van het TRM systeem."

 

Combinaties

Volgens Van Oostrum is de laatste jaren met name in de hoek van de groothandel, retail en industrie de trend zichtbaar van een toenemende mechanisatie. "Zij maken steeds meer de afweging of ze wel of niet gaan mechaniseren. De meeste bedrijven werken nog altijd in hun warehouse deels gemechaniseerd en handmatig. We merken binnen EVO wel dat de interesse in warehouseconcepten in deze hoek groeit." Logistiek dienstverleners blijven terughoudend stelt Van Oostrum. "Die hebben toch te maken met meestal kortlopende contracten, waardoor voor hun mechanisatie niet direct interessant is."

 

Gevoelskwestie

Het mechaniseren van een warehouse is een traject met de nodige valkuilen waarschuwde Van Oostrum zijn gehoor. "Een implementatie is natuurlijk uiteindelijk altijd gebaseerd op het behalen van kostenbesparing. Bovendien is een besluit hierover ook vooral een gevoelskwestie die vaak afhangt van de toekomstige ontwikkelingen." Als een bedrijf eenmaal overgaat tot mechanisatie dan moet hij binnen dit proces rekening houden met de volgende valkuilen. Van Oostrum: "Voorkom bijvoorbeeld eilandmechanisatie waardoor je het risico loopt dat de hardware en software niet goed op elkaar wordt afgestemd. Dat kan dodelijk zijn voor een bedrijf."

 

Ook moet een bedrijf oppassen dat het niet wordt uitgespeeld tussen verschillende leveranciers. "Dat kan er toe leiden dat je teveel afstand doet van je eigen logistieke concepten."

Ook is het zaak om goed zicht te houden op de aan- en afvoerlijnen rondom een mechanisatieproject. "Let er op dat die dicht bij elkaar blijven en niet uit elkaar worden getrokken gedurende het proces." Waar bedrijven zich ook vaak op verkijken, zijn de levertijden van de verschillende onderdelen van het systeem. "Je kunt nog zo’n mooie mechanisatie hebben maar als er bijvoorbeeld geen bakken zijn dan kun je nog niets uitvoeren."

 

Testen 

Van Oostrum drukte de deelnemers op het hart om vooral veel te testen voordat een gemechaniseerd systeem live gaat. "Neem de tijd er voor en ga niet over een nacht ijs en dat geldt ook voor het uiteindelijke besluit om wel of niet te mechaniseren."

 

 

Lees hier nog meer over de vakbeurs ICT & Logistiek

 

Reageer op dit artikel