nieuws

“Betrek ergonomen eerder bij magazijninrichting”

Warehousing

“Vaak worden ergonomen te laat bij het ontwerp van automatische systemen betrokken.” Dat stelde Jan Dul, hoogleraar ergonomie aan de Erasmus Universiteit, op het achtste Jaarcongres Warehousing. De factor mens in geautomatiseerde en gemechaniseerde magazijnen roept veel vragen op, bleek tijdens de discussie.

“Betrek ergonomen eerder bij magazijninrichting”

 

"De hulp van ergonomen wordt meestal pas ingeroepen als cruciale beslissingen met betrekking tot het doel en het ontwerp van het systeem al zijn genomen", lichtte Dul toe. "Naar elke verandering in de inrichting van het magazijn zou je eigenlijk al in een vroeg stadium met een ergonomische bril moeten kijken. Er is behoorlijk veel aandacht voor ergonomie in de logistiek, maar het kan nog beter."

 

Dul reageerde op de vraag wat de invloed van de toenemende automatisering en mechanisering op de mens in het magazijn is. Zijn uitgangspunt: je moet het systeem aanpassen aan de mensen, niet de mensen zoeken die bij je systeem passen.

 

Ergonomische bril

Technische Unie is momenteel bezig met het implementeren van het Dynamic Picking System van Witron. Daarbij is de ergonomische bril in grote mate gehanteerd. "Vooraf dacht ik: daar zijn we snel klaar mee. Dat viel flink tegen", vertelde logistiek directeur Schoonderwoerd.

 

Schoonderwoerd en zijn collega’s hebben vooral veel tijd gestoken in het ontwerpen van de juiste bakken. "Afmetingen, nestbaar of niet, dat soort aspecten. Dat heeft ertoe geleid dat we een speciale bananenhandgreep hebben ontwikkeld waarop ze zelfs patent gaan aanvragen."

 

Verbeterpotentieel

Scania heeft juist de omgekeerde weg gevolgd. Een paar jaar geleden heeft de vrachtautofabrikant het automatisch hoogbouwmagazijn verlaten en ingeruild voor een volledig manuele operatie.

 

"We denken dat we in een manuele omgeving het verbeterpotentieel in mensen beter kunnen stimuleren. Ik ben ervan overtuigd dat mensen gelukkiger zijn in een omgeving waarop ze invloed kunnen uitoefenen.

 

Pickstation

Een voorbeeld van een bedrijf dat ergonomen in het begin van het ontwerptraject heeft ingeschakeld, is Vanderlande. Het ontwerp van het nieuwe supersnelle pickstation is voor een groot deel bepaald door ergonomen van TNO.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat het pickstation daadwerkelijk een ergonomisch verantwoord ontwerp is. "Mensen die vier uur achter het pickstation staan, voelen geen extra ongemakken in welk lichaamsdeel dan ook. De vermoeidheid neemt niet significant toe en er zijn geen tekenen van vermoeide spieren", aldus Michiel de Looze van TNO tijdens de workshop over ergonomie.

 

Invloed van ergonoom

In dezelfde workshop legde Ilse Houting van Fysergo uit dat elk ontwerpproject verschillende momenten kent waarop een ergonoom kan instappen. Hoe eerder de ergonoom instapt, hoe groter zijn invloed.

 

Veel hangt ook af van de ‘design class’ van een systeem. Is het een vaker gebruikt systeem? Is het een bestaand ontwerp dat verbeterd moet worden? Of is het een ontwerp waar de hele branche naar kijkt? Het pickstation van Vanderlande valt in de laatste categorie.

 

[fotoalbum] 

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel