nieuws

Gasco kiest voor Weeze en niet voor hotspot Venlo

Warehousing

De zoektocht van een groothandelsbedrijf naar een geschikte vestigingslocatie kan leiden tot verrassende uitkomsten. Dat ondervond ook Gasco, een Belgische groothandel in industriële producten op het gebied van koelen en klimaattechniek. In die zoektocht naar een nieuwe dc-locatie, waar zowel de Gasco-vestiging Nederland als Duitsland in gevestigd moest worden, kwam het uit op Airport Weeze.

Gasco kiest voor Weeze en niet voor hotspot Venlo
Gasco Anné Bos

De keuze van Gasco voor een warehouselocatie op de voormalige Britse luchtmachtbasis, die nu dienst doet als vliegveld voor passagiersvluchten van vliegmaatschappij Ryanair, is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen.

Voor Anné Bos, manager van Gasco Nederland en Duitsland, was deze beslissing voor het Duitse Weeze (bij Nijmegen) een hele logische. “We zochten een warehouselocatie voor onze Joint Distribution Center (JDC), waar we zowel snel aan onze klanten in Nederland als in Duitsland kunnen leveren en eventueel naar meer landen als België en Frankrijk. We hebben een aantal potentieel interessante locaties bekeken waaronder Arnhem, Nijmegen, Venlo en Weeze dus. Het voordeel van deze locatie bij het vliegveld was de gunstige ligging op nog geen twee kilometer van de Nederlandse grens, dichtbij de Duitse hoofdvestiging in Moers en ook nog eens centraal bij onze belangrijkste marktgebieden. Bovendien is de huur hier aanmerkelijk lager dan bijvoorbeeld in een erkende logistieke hotspot als Venlo.”

Voormalige werkplaats

In en buiten het warehouse, dat tien jaar geleden nog fungeerde als werkplaats voor de reparatie van tanks en vrachtauto’s van het Britse leger, liggen nu de meest uiteenlopende onderdelen opgeslagen. Tweeduizend in totaal, bestemd voor de bouw van koeltechnische installaties, gereedschappen, flessen met koelgas voor het afvullen van airco’s en industriële gas bedoeld voor laswerkzaamheden.

Voorwaarden vestiging

Het Joint Distribution Center klinkt chique, maar de buitenkant van het pand doet anders vermoeden. De vaalgeworden legergroene kleuren die herinneren aan de tijd dat de Britten er nog zaten, zijn nog altijd aanwezig. Bos: “Ik geef toe: het is een oude hal, maar het is goed waterdicht, je kunt bovendien flink de hoogte in met je stellingen en er is een flinke ruimte rondom voor de opslag van gasflessen. Dat waren toch onze belangrijkste voorwaarden, waaraan dit pand (met een vloeroppervlak van 2.500 vierkante meter) in ruime mate aan voldoet.”

Herziening distributiestrategie

De plannen van Gasco om te gaan zoeken naar een locatie voor de gezamenlijke warehouseactiviteiten van de Nederlandse en Duitse vestiging zijn een jaar geleden in gang gezet en zijn onderdeel van een complete herziening van de bestaande distributiestrategie. Bos hierover: “In het verleden hebben we een tijdje geprobeerd om de leveringen aan onze regionale dc’s te organiseren via een centraal warehouse in Engeland. De producten die de regionale dc’s bestelden, werden naar onze hoofdvestiging in Gent verscheept en vervolgens verder verdeeld. Dit bleek toch een omslachtige werkwijze te zijn omdat de leveringsketen te lang was en het soms wel twee weken kon duren voordat klanten hun producten binnenkregen. Vooral in de koeltechniekwereld is dat lastig omdat men daar snel voorzien wil worden van bijvoorbeeld bestelde onderdelen voor een koelinstallatie.”

Scheiding

Gasco besloot daarop om de leveringen te organiseren vanuit de regionale dc’s in Europa. In Nederland was het tot voor een jaar zo dat het regionale dc was gevestigd bij het kantoor in Delft. “Die combinatie werkte niet. Logistiek en verkoop liepen elkaar daar te veel in de weg. We hebben daarop besloten samen met de Duitse vestiging in Moers om als proef een gezamenlijk dc, JDC, op te starten, om zo een strikte scheiding aan te brengen tussen logistiek, wat toch echt een specialisme is in deze wereld, en verkoop en marketing.”

Binnen die samenwerking, zoals die sinds maart dit jaar is begonnen, werken Duitsland en Nederland nauw met elkaar samen. “Er is wel een Duits en Nederlands gedeelte, maar bij grote orders uit bijvoorbeeld Nederland dan kan de levering uit de totale voorraad plaatsvinden. Want het maakt echt niet uit of de producten nu uit de Duitse of Nederlandse kant van het warehouse komen.”

Verdere expansie

De proef zoals die nu loopt, vindt Bos nu al meer dan geslaagd. “We moeten alleen de voorraad nog beter coderen en nummeren. Maar we zijn nu al zo tevreden over deze locatie dat Gasco Duitsland er zelfs aan zit te denken om de hoofdvestiging in Moers hier naar toe verhuizen, om de verdere expansie van ons bedrijf vorm te geven. Als dat eenmaal zover is dan zullen we het warehouse aan de buitenkant zeker voorzien van een nieuwe verflaag…..”


Luchtvracht

Ondanks dat Gasco met zijn JWC midden op Airport Weeze is gesitueerd, maakt het geen gebruik van de aanwezige aircargo-faciliteiten. Anné Bos: “We gebruiken het vliegveld nu alleen nog voor ontvangst en meetings van buitenlandse leveranciers, klanten en collega’s.”
 

De luchthaven is zelf wel bezig met het opzetten van luchtvrachfaciliteiten. Bos: “Dat is afhankelijk van de behoefte van de bedrijven die hier en in de omgeving zijn gevestigd. Als er luchtvrachtvluchten komen dan zal dat heel kleinschalig zijn. Maar het zal wel mogelijk worden dat je tien uur ’s avonds een spoedbestelling aangeeft voor bijvoorbeeld Engeland, het pakket
’s ochtends om tien uur op de plaats van bestemming is. Dat gegeven kan een reden zijn dat wij in de toekomst gebruik gaan maken van deze luchtvrachtfaciliteit. Maar de keuze om hier te gaan zitten, is in eerste instantie genomen vanwege de centrale ligging ten opzichte van onze zes vestigingslanden.”
 

Lees ook:

Reageer op dit artikel