nieuws

CeMAT: veel ergonomie in dienst van productiviteit

Warehousing

Op de CeMAT zal de nadruk vooral liggen op thema’s als duurzaamheid en milieu. Het onderwerp ergonomie is en blijft echter een vertrouwd thema waar ook veel aandacht naar uit zal gaan deze week. Jungheinrich en Vanderlande, twee exposanten die ergonomie hoog in het vaandel hebben staan, lichten een tipje van de sluier op.

CeMAT: veel ergonomie in dienst van productiviteit
Jetpilot

Tijdens de CeMAT in 2005 introduceerde Jungheinrich de Duitse heftruckproducent de revolutionaire Jetpilot, een stuurwiel waarbij de bediening van alle vork- en mastfuncties in het stuur zijn geïntegreerd.

 

In productie

”De Jetpilot was in 2005 nog onderdeel van een studiemodel. In minder dan twee jaar wisten we, ondermeer door het brede draagvlak dat onze klanten boden, het concept tot een productiemodel door te ontwikkelen. De Jetpilot is nu sinds afgelopen najaar optioneel leverbaar op onze EFG 4-serie elektrische heftrucks”, zegt Michael von Forstner productontwikkelaar bij Jungheinrich.

 

Steer by wire

De besturing van de Jungheinrich heftruck met de Jetpilot beschikt over het zogeheten steer by wire systeem, een afgeleide van de fly by wire techniek die al jaren wordt gebruikt in de Formule 1 en de vliegtuigindustrie. “De stuursignalen worden elektrisch doorgegeven en niet meer hydraulisch. De stuurkolom vervalt, waardoor het geheel veel minder ruimte inneemt, wat dus ten goede komt aan de beenruimte in de cabine”, aldus Von Forstner. Ook op enkele andere nieuwe Jungheinrich heftrucks zal steer by wire opduiken.

 

Ergonomisch pickstation

Vanderlande pakt tijdens deze editie uit met een nieuwe range ergonomische goods-to-man pickstations, waarmee 900 tot 1000 picks per uur mogelijk zijn. “Met TNO hebben we vooral gekeken naar de arbeidsintensiteit van de operator zo efficiënt mogelijk in te richten zodat hij het zo lang mogelijk kan volhouden zonder al te veel herhaalbewegingen op een dag te moeten verrichten. Vooral op het gebied van belasting hebben we veel profijt gehad van de samenwerking met TNO”, zegt Jan van der Velden van Vanderlande.

 

Minder armbewegingen

Dit nieuwe pickstation zal met name het aantal armbewegingen van de operator reduceren. “We hebben goed gekeken naar de wijze waarop de operators de productorders krijgen aangeboden en welke armbewegingen ze daarbij maken. Daaruit bleek dat verticale bewegingen veel intensiever zijn dan wanneer de orderpickers alleen horizontale bewegingen hoeft te maken. Hierdoor maakt hij vaker stappen opzij in plaats van draaibewegingen die veel vermoeiender zijn.”

 

Veel interesse

Vanderlande wil dit jaar nog het nieuwe orderpickstation, Pick@Ease, op de markt brengen. Van der Velden: “Inmiddels hebben zich al de nodige gegadigden gemeld via onze site voor een demonstratie. Na de CeMAT worden ze uitgenodigd voor een zogeheten experience day bij ons in Veghel.”

 

Vanderlande: Hal 27, stand G45

Jungheinrich: Paviljoen P33 en P34

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel