nieuws

Interroll reduceert aantal aandrijfrollen

Warehousing

Het Zwitserse Interroll heeft een bocht voor rollenbanen ontwikkeld waarvoor niet meer dan twee aandrijfrollen nodig zijn. Normaal gesproken zijn voor een bocht van 180 graden in een rollenbaan al gauw vier aandrijfrollen nodig.

Interroll reduceert aantal aandrijfrollen
Interroll toont bochten met minder aandrijfrollen

De reductie is mogelijk door de speciale aandrijfriem van Interroll. Normaal worden daarvoor O-ringen gebruikt. Door de aandrijfrol via een O-ring te verbinden met een tweede rol, kan die in beweging worden gebracht. De daaropvolgende rollen kunnen eveneens worden aangedreven door ze via O-ringen te verbinden met de vorige.

 

Beperkt koppel

Het koppel dat via een O-ring kan worden overgebracht, is echter beperkt. Als gevolg daarvan geldt er ook een beperking voor het totaal aantal rollen dat met één aandrijfrol kan worden aangedreven.

 

Ribbels

In de nieuwe bochtconstructie gebruikt Interroll zogenaamde Poly-Vee-riemen. Dat zijn aandrijfriemen met twee, drie of vier ribbels, die precies in de groeven van een rol passen. Daardoor heeft een aandrijfriem meer grip. Een aandrijfriem met twee ribbels kan een vijf keer zo’n groot koppel overbrengen, een aandrijfriem met drie groeven zelfs een acht keer zo’n groot koppel.

 

Bochten

Interroll gebruikt de technologie al langer in rechte rollenbanen, maar nu voor het eerst in bochten. Terwijl normaal vier rollen nodig zijn, volstaan nu twee of – afhankelijk van de te transporteren last – zelfs maar één rol.

 

Interroll staat op de CeMAT in hal 27, stand E32.

 

Naar het CeMAT-dossier: www.logistiek.nl/cemat

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel