nieuws

Arla Foods verbetert pickaccuratesse flink via voice

Warehousing

Het Deense zuivelbedrijf Arla Foods is in 2007 overgestapt op orderpicking via voiceterminals. Het bedrijf deelde tijdens een door Consafe Logistics en Vocollect georganiseerde dag over WMS en voice resultaten die met behulp van voicepicking zijn behaald. Arla Foods werkte voor de voice-implementatie nog met papieren picklijsten.

Arla Foods verbetert pickaccuratesse flink via voice
Henrik Madsen van Arla Foods aan het woord

Voor de Denen was de overgang van stapels papieren picklijsten naar orderpicken op basis van voicetechnologie een hele omschakeling. Tijdens de klantendag van Consafe Logistics vertelt Henrik Madsen van Arla over deze verandering. “Tot enkele dagen na de overstap op voice hadden we hier zo’n tweeduizend velletjes papier liggen met daarop de orders die ’s nachts gepickt moesten worden. Werken met papier deden we al dertig jaar, dus je kunt begrijpen dat de invoering van voice niet door iedereen werd toegejuicht.” Per nacht worden er bij de Deense zuivelgigant zo’n 25.000 producten gepickt in een pickzone die 30 bij 100 meter telt. Van de in totaal 460 verschillende producten die Arla produceert, zijn er 100 een hardloper. Deze hardlopers nemen zo’n 20.000 picks voor hun rekening, oftewel tachtig procent.

 

‘Testgroep zo gevarieerd mogelijk gemaakt’

De roll-out van voice vond plaats in het voorjaar van 2007. “We zijn gestart met vier testpersonen van verschillende leeftijden, maar ook hebben we geprobeerd ervaren en onervaren werknemers in deze groep te krijgen. Voor zover mogelijk wilden we ook personen in die groep die een duidelijk negatief standpunt hadden ten opzichte van voice.”

 

Doel: pickaccuratesse verbeteren

Het doel van Arla Foods met de voiceimplementatie was het verminderen van het aantal gemaakte fouten. Inmiddels is de pickaccuratesse flink gestegen, en het aantal fouten gedaald met tachtig procent. “Maar daarnaast is het werken met voice ook gewoon veiliger wanneer werknemers de producten voortduwen via pallets op wieltjes. Niet langer hebben ze pen en papier in de ene hand en gebruiken ze de andere hand voor het duwen van de kar. Nu kunnen ze gewoon beide handen daarvoor gebruiken. Verder zijn ook de administratieve kosten flink gedaald. Het callcenter kan toe met tien mensen minder en dan is er nog de besparing op papier en het printen van labels van jaarlijks 40.000 euro.”

 

Foto bij het product

Arla heeft ervoor gekozen om bij alle te picken producten ook een foto te plaatsen van het product. Zo is de kans op het maken van fouten naar eigen zeggen nog kleiner. Aan training van het personeel is volgens Madsen niet eens zo heel veel tijd uitgetrokken. Madsen, die zelf ooit is begonnen als orderpicker, leidde de werknemers zelf op. “Per groep van vier werknemers kostte dat ongeveer twee tot drie uur. Nu werken er ruim tweehonderd mensen met het systeem. De trainingstijd van nu is ook echt niet te vergelijken met de tijd die het eerder kostte om bijvoorbeeld een uitzendkracht in te werken. Het kostte eerder twee dagen voordat de persoon goed werkte, nu enkele uren.”

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel