nieuws

Verkoop hef- en magazijntrucks breekt opnieuw records

Warehousing

De leden van importeursvereniging BMWT verkochten in 2007 maar liefst 17.269 hef- en magazijntrucks. Deze stijging van 15,5 procent is een absoluut record terwijl het jaar daarvoor ook al alle records werden gebroken. In 2006 werden er 14.955 hef- en magazijntrucks verkocht, een stijging destijds van 22 procent.

Verkoop hef- en magazijntrucks breekt opnieuw records
Heftruckverkopen

De elektrische stapelaars hebben vorig jaar de grootste sprong gemaakt met een stijging van 23,33 procent in verkopen. Er werden 2030 stapelaars verkocht. Van de elektrische pallettrucks werden 5836 stuks verkocht, een stijging van 18,14 procent.

De verkoopcijfers van de orderpicktrucks stegen met 12,76 procent en de smallengangentrucks met 10.95 procent. Op het jaar 2000 na (182), werden er nog nooit zoveel smallengangentrucks verkocht in één jaar. Reachtrucks realiseerden de geringste stijging met 2,71 procent.     

 

Stijging verbranding

Opvallend is dat toch ook de verbrandingstrucks weer blijven stijgen, deze vorkheftrucks groeiden in 2007 met 12, 81 procent. Alleen in het jaar 2000 werden er meer verbrandingstrucks verkocht (2860). Hierna zetten een daling in, maar de verrassende opleving in 2006 zette dus vorig jaar ook door. De elektrische vorkheftrucks stegen met 15,35 procent.

 

Onverwacht hoog

Pank Hertsenberg, algemeen directeur Toyota Material Handling Nederland en bestuurslid BMWT: “De markt is onverwacht hoog, maar volgt wel de trend van de algemene economische cijfers die ook een goede trend laten zien. Gezien de stijging die de verschillende productlijnen vertonen is een conclusie dat het met name de conventionele producten betreft en dit wijst op flinke activiteiten in het midden en klein bedrijf. Voor het komende jaar verwachten we wel een lichte daling maar zeker geen zware verslechtering van de markt.”

 

Marktaandeel mobiel intern transport 2000 t/m 2007:

 

 

Het marktaandeel in procenten 2006 en 2007:

 

 

 

Lees verder:

Reageer op dit artikel