nieuws

Toyota blijft grootste heftruckfabrikant

Warehousing

Toyota voert nog altijd de wereldranglijst met grootste heftruckfabrikanten ter wereld aan. De kans dat nummer twee Kion Group (Linde, Still, OM) op korte termijn de koppositie overneemt, lijkt klein. Het verschil in marktaandeel is bijna vier procent. Dat blijkt uit analyse van het Duitse vakblad DHF Intralogistik.

Toyota blijft grootste heftruckfabrikant
Toyota blijft grootste heftruckfabrikant

Toyota haalde met zijn vorkhef- en magazijntrucks in 2006 een omzet van 4,8 miljard euro. Daarmee scoorde de fabrikant van de heftruckmerken Toyota en BT een marktaandeel van 21,2 procent. De Kion Group, nummer twee op de ranglijst, kwam met de merken Linde, Still en OM niet verder dan een omzet van 4,0 miljard euro en een marktaandeel van 17,6 procent.

 

Gepaste afstand

Andere heftruckfabrikanten volgen op gepaste afstand. Nummer drie is Nacco (Hyster, Yale) met 1,9 miljard euro, gevolgd door Jungheinrich (1,6 miljard), Mitsubishi (1,3 miljard) en Crown (1,2 miljard). De laatste twee hebben afgelopen jaar stuivertje gewisseld, maar dat komt voornamelijk door de zwakke dollar.

 

Grote groei

In totaal groeiden de wereldwijde heftruckverkopen met 14 procent. Maar liefst 855.000 machines vlogen in 2006 over de toonbank. Daarvan belandt zo’n 40 procent in Europa, 28 procent in Amerika en eveneens 28 procent in Azië. DHF Intralogistik noemt de grote economische groei in de geïndustrialiseerde landen als belangrijkste reden.

 

China

Bij de verdeling naar landen staan volgens de redactie van DHF Intralogistik de Verenigde Staten bovenaan met 22 procent. Japan en China met 11 procent. Uit een eerdere analyse van Logistik Journal, een ander Duits vakblad, blijkt dat China de sterkste groeier is. In dit land werden in 2006 36 procent meer trucks verkocht dan in 2005.

 

Verbrandingstrucks

Opvallend is dat in de Verenigde Staten (23 procent) en in China (20 procent) naar verhouding veel meer verbrandingstrucks worden verkocht dan in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Italië (samen 14 procent).

 

Elektrische trucks

In deze vijf Europese landen worden weer meer elektrische vorkheftrucks verkocht (31 procent) dan in de Verenigde Staten (20 procent) en China (8 procent). Opvallend is de voorkeur van Japan voor combitrucks. Eén op de vijf machines van dit type komt in het land van de rijzende zon terecht.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel