nieuws

Iveco moderniseert interne logistiek truckmotoren

Warehousing

Truckfabrikant Iveco heeft in haar fabriek in het Duitse Ulm de aanvoer van de motoren naar de productielijn fors gemoderniseerd. Met behulp van Westfalia Logistics Services is een liftsysteem ontwikkeld in combinatie met AGF-voertuigen die zorgen voor een continue aanvoering van motoren naar de montagelijn van Iveco.

Iveco moderniseert interne logistiek truckmotoren
Iveco

In de Iveco-fabriek in Ulm (Baden-Württemberg) worden rond de zestien verschillende krachtbronnen gebouwd met een maximaal vermogen van 600 PK. Door die variatie is het zwaartepunt per type motor en de daaraan verbonden aandrijfas verschillend.

 

Lastige handling 

Tot voor kort werd een motor zodra deze klaar was voor montage met een AGV-voertuig naar een ketting getransporteerd en vervolgens naar boven gehesen. Daar aangekomen werd de motor aangehaakt aan een elektrohangbaan en naar de montagelijn getransporteerd op de eerste verdieping van de Iveco fabriek. “Bij deze werkwijze moest je goed rekening houden met de handling omdat het zwaartepunt van iedere type motor anders is”, zegt Klaus Eul van Westfalia Logistics Services.

 

Tweeploegendienst

Iveco had dan ook dringend behoefte aan een transportsysteem dat sneller en ook veiliger de motoren vervoert naar de montagelijn. Eul hierover: “Modernisering van de aanvoer was bovendien nodig omdat de elektrohangbaan uit 1974 stamde en aan vervanging toe was. Bovendien wil Iveco de dagelijkse productie van trucks opvoeren naar meer dan honderd door onder andere vanaf januari volgend jaar een tweeploegendienst in te voeren.”

 

Nieuwe routing

Westfalia en Iveco vonden de oplossing door in de software van de bestaande AGV’s het bestaande rijtraject voor de aanvoer van de motoren te veranderen. Een AGV rijdt in de nieuwe routing naar een van de twee liftstations van Westfalia. Daar aangekomen plaatst het voertuig de motor die op een ijzeren bok staat in de lift die vervolgens er voor zorgt dat de motor via een intern transportbaan bij de montagelijn terechtkomt.

 

Buffer

De lege bokken komen ook weer via de lift retour naar beneden. “De aanvoer is verder zo geregeld dat voor de ‘voeding’ van de montagelijn er continu zes motoren in buffer zijn opgeslagen”, aldus Eul. Het liftsysteem dat nu operationeel is bij Iveco, is gebaseerd op de standaard stellingsbedieningsapparaten van Westfalia.

 

Testen

Westfalia heeft uiteindelijk twintig dagen nodig gehad om de aanvoer van de Iveco-krachtbronnen naar de montagelijn te moderniseren. “We hebben daarvoor echter wel uitvoerig getest in onze testruimte in Borgholzhausen (de hoofdvestiging van Westfalia, red)”, aldus Eul. 

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel