nieuws

Groei agrologistiek niet door GMO

Warehousing

De Brusselse GMO-subsidieregeling voor tuinders leidt niet tot een overschot aan agrologistieke centra in Nederland. Dat stelde Eric in ’t Veld van Triple Consultancy tijdens een bijeenkomst van de Agro Businessclub Westland die plaats vond op bedrijventerrein Honderdland in Maasdijk.

De bijeenkomst vond plaats bij exotenimporteur Nature’s Pride op bedrijventerrein Honderdland in Maasdijk. "Dit terrein is sneller vol dan welk logistiek centrum ook en vrijwel zonder GMO-subsidie."

 

Agrologistieke centra
Volgens In ’t Veld, die in het recente verleden onder andere verantwoordelijk was voor de logistiek bij The Greenery, hebben handelsbedrijven en telersgroepen vanwege voortdurende groei vooral behoefte aan meer ruimte en efficiency. Ook inspelen op de wensen van deze tijd op gebied van voedselveiligheid, brandveiligheid, wet- en regelgeving zijn een drijfveer voor de vele nieuwbouw en de stormachtige ontwikkeling van agrologistieke centra. "Het is dus beslist niet zo dat er alleen dankzij de steun uit Brussel wordt geïnvesteerd."

 

Logistieke processen slimmer organiseren

In ’t Veld stelde verder dat logistieke processen steeds slimmer georganiseerd moeten worden, mede vanwege het dichtslibbende wegennet in de Randstad. "Voorwaarde daarvoor is wel dat de sector zich ook wil organiseren. Samenwerking op gebied van afzet, verpakken en logistiek en distributie en transport is een vereiste."

 

Triple Consultancy, waarvan oud-Greenery topman Cees de Wit mede-eigenaar is, houdt zich momenteel bezig met de nieuwbouw van onder meer Green Pack, Red Star Trading en Quality Queen.
 
Knelpunten
Theo Duijvestein, voormalig tuinder en tegenwoordig wethouder van de gemeente Westland, gaf de volle zaal een uiteenzetting van de logistieke plannen van de gemeente. Hij somde in snel tempo de verbeterdoelen op, die zijn vastgelegd in de Greenportvisie Westland 2020. Een sterk tuinbouwcluster, een betere fysieke bereikbaarheid en oplossen van de waterproblematiek zijn daar enkele voorbeelden van.

 

Gezamenlijke visie

De gemeente Westland wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het gebied, waar mogelijk in samenwerking met andere partijen. Zo wordt er gewerkt aan een gezamenlijke visie met de collega’s in Oostland en moet het project om woningen te verwarmen met energie uit de kassen daadwerkelijk worden gerealiseerd.

 

Infrastructuur

Duijvestein realiseert zich dat de toekomst van de gemeente Westland mede wordt bepaald door de infrastructuur. Knelpunten als de A4 ("daar zijn al meer ministers mee bezig geweest dan het aantal kilometers dat gerealiseerd moet worden") en de aansluiting van de mainports op de greenports staan hoog op het prioriteitenlijstje. Het Westland wil ook kijken naar een tweede ontsluiting van de Rotterdamse haven. Wat Duijvestein betreft komen de plannen voor de Oranjetunnel terug op tafel.

 

Bron: Vakblad AGF’

 

Lees alles over Agrologistiek in het dossier

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel