nieuws

VAT en Still automatiseren bij Tronox

Warehousing

Logistiek dienstverlener VAT Logistics bouwt voor Tronox een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn annex logistiek centrum in Rotterdam. De intralogistiek wordt verzorgd door Still Intern Transport. Tronox is een fabrikant van witmakers.

VAT en Still automatiseren bij Tronox
Still Mx-x

Doel van het project is het verwezenlijken van een efficiënte op- en uitslag van de producten en het realiseren van een optimale voortgang van het logistieke proces.

Still Intern Transport levert de complete magazijninrichting, inclusief AGV’s stationaire transporttechniek, intern transportmaterieel en het warehouse management systeem (WMS).

 

Transport tussen fabriek en dc

De onbemande AGV’s nemen straks het 350 meter lange transport voor hun rekening tussen de fabriek van Tronox en het nieuwe dc. Per rit worden er steeds drie pallets meegenomen. Na een tweevoudige contourcontrole worden de pallets vervolgens overgedragen aan drie Still MX-X combitrucks. Deze zijn lasergestuurd en plaatsen de pallets volledig automatisch in het 15.000 locaties tellende magazijn. De combitrucks zijn onder meer uitgerust met de Still Pallet Finder, zodat ook manueel ingeslagen pallets automatisch uitgeslagen kunnen worden. Het systeem is 24 uur per dag actief en slaat de pallets ook onbemand uit naar de expeditie. Daar zorgen Still RX 50 elektrisch aangedreven vorkheftrucks voor het beladen van de vrachtwagens.

 

Koppeling

Voor een fouloze aansturing van het systeem wordt het goederenstroom beheerssysteem aangevuld met MMSi. De automatisering wordt gekoppeld aan zowel de ERP-systemen van VAT Logistics en Tronox, als de AGV’s en de stationaire transportinstallatie. Naar verwachting wordt het nieuwe logistiek centrum begin 2008 opgeleverd. Het samenwerkingsverband tussen VAT en Tronox loopt vooralsnog tot 2018. In die tien jaar moeten lage Total Costs of Ownership (TCO) de concurrentiepositie van beide partners waarborgen.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel