nieuws

Albert Heijn demonstreert Triple-O

Warehousing

Albert Heijn gaf in het distributiecentrum in Pijnacker een kijkje op Triple-O, het orderverzamelsysteem waaraan sinds eind 2003 is gebouwd. Triple-O neemt in Pijnacker nu 30 procent van de gehele goederenstroom voor zijn rekening. “En een systeem dat werkt rollen we wellicht uit in andere distributiecentra”, aldus topman Dick Boer.

Albert Heijn demonstreert Triple-O
AH Triple-O

Daarmee geeft Dick Boer geen ‘ja’ als antwoord op de vraag of het Triple-O systeem definitief wordt uitgerold naar bijvoorbeeld de regionale distributiecentra in Zaandam, Zwolle en Tilburg, maar het behoort wel tot de mogelijkheden. Triple-O staat voor ordergrootte onafhankelijke orderpicker.

 

Jumbo-palletizer

Het geautomatiseerde orderverzamelsysteem is een product van Albert Heijn en Nedcon en lijkt voor de buitenstaander vrij veel op de mixed palletizer waarmee Jumbo volop in de schijnwerpers stond de afgelopen maanden. Albert Heijn is echter eerder begonnen met een dergelijk systeem en heeft het in vier jaar doorontwikkeld tot een systeem dat vandaag de dag een serviceniveau haalt van 99,7 procent. Per uur kan één module maximaal 2500 colli verwerken.

 

[fotoalbum]

 

Samenvoegen logistiek AH, Etos en Gall & Gall?

Tijdens de persbijeenkomst in het distributiecentrum Pijnacker van AH kwam ook de eventuele samenvoeging ter sprake van de logistieke activiteiten voor AH, Etos en Gall & Gall. Volgens zowel Tony Vendrig, directeur logistiek, als directievoorzitter Dick Boer, streeft Ahold een duidelijk scheiding na van de verschillende merken die binnen AH, Etos en Gall & Gall worden gevoerd, maar wordt er achter de schermen wel degelijk gekeken waar synergievoordelen te behalen zijn. Zoals op logistiek gebied. Zo is het logistiek centrum van Gall & Gall bijvoorbeeld al gevestigd op het terrein van het regionaal Albert Heijn dc in Pijnacker. Tot nu toe is slechts een deel van de logistiek van beide bedrijven geïntegreerd.

 

AH rigoureus over op voice-picking

Onlangs maakte Albert Heijn ook bekend dat het in de vier regionale distributiecentra nog voor het einde van dit jaar over wil stappen op picking via voice. De supermarktorganisatie is in deze zomer succesvol de versafdeling van het dc in Zwolle opgestart met een spraakherkenningoplossing. De rest van de uitrol in Zwolle is inmiddels afgerond. De twee landelijke dc’s van de grootgrutter volgen in 2008. Voor de implementatie van voice zijn Van Boxtel, Motorola en Voxware geselecteerd.

 

Foto’s Peter Smit, Distrifood.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel