nieuws

Supply chains worden steeds complexer

Warehousing

De bestaande supply chains worden alleen nog maar complexer. Dat bleek tijdens de gebruikersconferentie van softwareleverancier Manhattan Associates in Parijs. Onder meer Tesco liet zien dat de verschillende verkoopkanalen en de bijbehorende goederenstromen steeds meer door elkaar heen lopen.

Supply chains worden steeds complexer

Met Manhattan Associates gaat het goed, werd duidelijk tijdens de gebruikersconferentie in Parijs. De omzet is de afgelopen jaren gegroeid met zo’n 13 procent per jaar tot 202 miljoen euro in 2006. Daarvan is 32 miljoen euro winst. “In 2006 hebben we 260 implementaties opgeleverd”, vertelde CEO Pete Sinisgalli aan de aanwezige klanten uit heel Europa.

   

Productontwikkeling

Manhattan blijft ook investeren in de toekomst. In 2006 werd 29 miljoen euro gestoken in productontwikkeling, dit jaar is dat waarschijnlijk nog meer. “Er is geen enkele andere leverancier van supply chain software die meer investeert in R&D”, aldus Sinisgalli.

    

Complexer

Investeren in productontwikkeling is nodig om de supply chains van klanten te kunnen blijven runnen. Die supply chains worden steeds complexer, was de boodschap in Parijs. De Britse retailer Tesco ziet de order- en goederenstromen steeds meer door elkaar lopen. Consumenten kunnen bestellen per telefoon, internet of in de winkel. Ze kunnen de bestelde producten komen afhalen in winkels of laten bezorgen.

  

Alle combinaties

“Het kan zijn dat consumenten via internet bestellen en in de winkel komen afhalen. Het kan echter ook gebeuren dat ze in de winkel bestellen en de goederen liever laten bezorgen. Alle combinaties komen we tegen”, vertelt Steve Robinson, CEO van Tesco Direct, de webwinkel van de supermarktketen.

   

Gelaagde supply chain

Tesco’s concurrent The Co-operative Group kan meepraten over complexe supply chains. Deze supermarktketen is bezig om zijn supply chain flink op de schop te gooien. Het resultaat moet een gelaagde supply chain worden met verschillende dc’s:

  • een landelijk dc voor langzaamlopers;
  • een landelijk dc voor diepvriesproducten;
  • zes regionale dc’s voor snellopers en versproducten;
  • vijf lokale dc’s voor het samenstellen van orders en het overslaan van goederen. 

    

Eén auto

De regionale dc’s worden rechtstreeks beleverd door leveranciers van snellopers en versproducten en door de landelijke dc’s. In totaal resulteert deze keten in dertien goederenstromen. “Uiteindelijk moeten al die stromen ooit worden geconsolideerd en resulteren in één auto naar de winkel”, aldus Trevor Ashworth, supply chain director van The Co-operative Group.

   

Lees ook:

Reageer op dit artikel