nieuws

Vrouwen in logistiek maken bedrijven succesvol

Warehousing

Spreken logistieke opleidingen meiden aan? Hoe kijken ze naar logistieke vacatures en hoe bewegen vrouwen zich tussen hun mannelijke collega’s? Dit zijn vragen die besproken werden tijdens de slotbijeenkomst van het mentoringproject ‘Vrouwen in hogere logistieke functies’, onderdeel van ‘De Glazen Muur’.

Vrouwen in logistiek maken bedrijven succesvol
Toekomstige vrouwen in de logistiek met ervaringsdeskundige Elise Gerritsen

Het afgelopen half jaar hebben in het mentoringproject twaalf mentees gesprekken gevoerd met mentoren, vrouwelijke logistiek managers, over zaken als solliciteren naar een logistieke functie en het aansturen van mannelijke collega’s. Centraal daarbij stond het aanbod van logistieke bedrijven voor de studentes en de kwaliteiten die de studentes kunnen bieden voor hogere logistieke functies.

 

Status bedrijf is belangrijk

De mentees geven aan dat ze de status en naam van het bedrijf waar ze voor willen werken belangrijk vinden. Ook de functie-titel blijkt van belang als ze vacatures beoordelen. Een aantal van de mentees zijn inmiddels afgestudeerd, sommigen hebben zelfs al een baan. Ze zijn over het algemeen erg blij dat ze deel mochten uitmaken van dit project, alhoewel er werd opgemerkt dat het ook weer niet een te feministische inslag moet krijgen. Gewoon jezelf blijven is belangrijk, was de conclusie.

 

Niet in hokje laten drukken

Het project blijkt ook wat te hebben gedaan aan de bewustwording van de mentoren. Barbara van der Putte van ECI: “Ik merkte dat ik niet zo zeer heb gekeken naar het feit dat mijn mentee een vrouw is, maar vooral naar de fase waarin ze zich bevindt, het afstuderen. Je geslacht gebruiken om verder te komen vind ik een zwaktebod.” De tip die Dorien van Doorn van Login Consultancy haar mentee Ineke de Ruiter meegaf is dat ze zich niet in een hokje moet laten drukken met typisch vrouwelijke onderwerpen en klusjes als opleidingen, personeel en notuleren. “Focussen op de inhoud en leidinggeven is het belangrijkst”, aldus van Doorn. Het moeilijke aan leidinggeven is volgens haar voldoende afstand houden. Vrouwen hebben van nature wat meer de neiging dichter bij de medewerkers te staan.

 

Zaken doen volgt geen regels

Eén van de sprekers tijdens de middag was Elise Gerritsen. Zij werkte 14 jaar voor DHL op een directie positie maar koos vorig jaar voor een bestaan als zelfstandig ondernemer. Ze startte een vrouwelijk leiderschap programma omdat volgens haar vrouwen in het management van bedrijven essentieel zijn. Voor Gerritsen was het moeilijk om in haar eentje vrouwelijke managementinzichten te delen met mannelijke collega’s. Vrouwen geven vanuit een ander perspectief leiding, betrekken medewerkers er meer bij en zijn creatiever in het verzinnen van oplossingen. Veel bedrijven worden volgen haar op een masculiene manier gemanaged. Efficiency, standaardisatie, korte termijn focus, meer doen met minder en bonussen zijn typische onderdelen van masculien management volgens Gerritsen. Vrouwen redeneren anders en hebben meer inlevingsvermogen. "Zaken doen volgt geen regels. Fouten maken en hulp vragen mag. Dat is wat vrouwen eerder doen dan mannen. De samenvoeging van eigenschappen van zowel vrouwen en mannen in directies zorgen voor beter management en uiteindelijk meer succesvol bedrijf", aldus Gerritsen.

 

Reageer op dit artikel