nieuws

Samenwerking ABX en GLS leidt tot meer pakketzendingen

Warehousing

ABX Belgium Distribution maakt sinds mei bij het verzenden van pakketten naar Nederland gebruik van het GLS-netwerk. Sindsdien verwerkt GLS Netherlands hiervoor ongeveer 2000 extra pakketten per dag – van het afhalen in het Belgische Vilvoorde en het sorteren in Utrecht tot en met de bezorging in heel Nederland.

Samenwerking ABX en GLS leidt tot meer pakketzendingen
GLS ABX

“De locatie Utrecht is uitgebreid met het oog op het extra distributievolume”, verklaart Aart Bon van GLS Netherlands. “Wij hebben de bestaande sorteerinstallatie vergroot en de overslaghal uitgebreid met vier nieuwe toegangspoorten en zes uitgangspoorten.” Met de uitbreiding in Utrecht is een investeringsbedrag van circa een half miljoen euro gemoeid. Momenteel ontvangen wij dagelijks ruim 2000 pakketten uit België“, zegt Bon. “Wij verwachten al op korte termijn een verdere toename van het aantal pakketten.“

 

Wederzijds voordeel

In omgekeerde richting functioneert de samenwerking ook goed: stukgoedzendingen met België als bestemming worden door GLS Netherlands nu volledig aan ABX Belgium Distribution overgedragen. ”Momenteel dragen wij dagelijks ongeveer 150 zendingen met een gemiddeld gewicht van 200 kg per stuk over aan ABX Belgium Distribution”, zegt Bon. “Het bestaande pakketvervoer tussen België en Nederland hebben wij volledig gereorganiseerd”, verklaart Aart Bon, managing director van GLS Netherlands. “De pakketten van ABX Belgium Distribution lopen niet meer zoals voorheen via de stukgoedafdeling, maar worden nu vervoerd door de geïndustrialiseerde pakketdienst van GLS.”

 

Tracking&Tracing
Bij GLS is elk pakket voorzien van een barcode. Op de route die het pakket aflegt van het afhalen tot en met de bezorging wordt deze barcode op meerdere punten in het traject gescand – bij de ontvangst in het depot, tijdens het sorteren in het centrale overslagpunt en bij de overhandiging aan de ontvanger. Bovendien volgen camera’s het traject van elk afzonderlijk pakket tijdens het sorteren in de depots en registreren dit volledig vanuit meerdere perspectieven. “Zo is precies te zien op welk moment en in welke staat een zending het depot bereikt heeft en verstuurd is“, zegt Bon. De schade- en verliescijfers van GLS Netherlands zijn extreem laag: momenteel heeft het bedrijf minder dan één schadegeval per 10.000 pakketten.

 

Reageer op dit artikel