nieuws

Rijdt Interlogica als eerste in extralange LZV?

Warehousing

Logistiek dienstverlener Interlogica uit Apeldoorn, beweert op 1 april als eerste in Nederland de LZV Extended in gebruik te gaan nemen. In plaats van de 25,25 meter, tot nu toe de maximale lengte van een LZV combinatie, zou Interlogica met een combinatie van 33,20 meter gaan rijden. De redactie van Logistiek.nl is zeer benieuwd.

Rijdt Interlogica als eerste in extralange LZV?
LZV Extended is 33,20 meter lang

De redactie van Logistiek.nl ontving het persbericht over de extra lange LZV van Interlogica zelf. Als het waar zou zijn, zou het inderdaad een unicum zijn.

 

72 euro pallets tegelijk

In navolging op de proef met de LZV’s die sinds augustus 2004 met meer dan 100 combinaties in Nederland wordt gehouden, gaat Interlogica dan als eerste nog een stapje verder. Met de nieuwe combinatie zou Interlogica 72 Euro pallets in één keer vervoeren. Het idee van deze combinatie is ontstaan door één van de medewerkers van Interlogica die op een rondreis door Australië regelmatig soortgelijke combinaties op de weg zag rijden. “Deze manier van vervoer zal een aanzienlijk aantal kilometers en brandstof gaan besparen”,  zegt John Arts, Hoofd Logistiek bij Interlogica, dochteronderneming van Koninklijke Reesink.

 

Aanhangers identiek

Voor distributie naar de depots van andere vervoerders wordt bij Interlogica al jaren gebruik gemaakt van bakwagen-aanhanger combinaties, waarbij twee bakken tegelijk vervoerd werden. Met de aanschaf van het nieuwe materiaal eind 2006 is gekozen voor het BDF wisselsysteem en is rekening gehouden met de mogelijkheid om als LZV te gaan rijden. De LZV proef, die op dat moment bijna op zijn einde liep, heeft als basis gefungeerd voor deze opzet. De aanhangers zijn op basis van de bestaande LZV proef gemaakt.

 

GS Meppel, de fabrikant van de aanhangers heeft op dit gebied de nodige ervaring opgebouwd en adviseerde om de aanhangers identiek te maken en geen zogenaamde ‘tussenaanhanger’ te gebruiken. Nadat de aanhangers aan het begin van dit jaar in gebruik waren genomen, kwam de reizende medewerker op het idee om een combinatie te maken zoals hij had gezien in Australië. “Na wat telefoontjes met zowel de lokale als overkoepelende overheden, was het idee voor de LZV Extended snel geboren,” aldus Arts. 

 

Overheid geeft vrijstelling

In nauwe samenwerking met deze overheden is vanaf 1 april, voor een periode van drie maanden, aan Interlogica de vrijstelling afgegeven om op één vast traject met deze combinatie te gaan rijden. Tijdens de proef zullen uitgebreide metingen worden gedaan op het gebied van milieu- en geluidsbelasting en worden de emissies die door deze combinatie worden veroorzaakt vergeleken met een normale combinatie. Zo wordt bepaald of de beoogde besparingen ook gehaald worden. Aan de hand van deze resultaten zal dan bepaald worden of de LZV Extended proef wordt uitgebreid.

 

Bekijk ook het filmpje op de site van Interlogica

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel