nieuws

Automatisch dc zorgt voor rust bij Haluco

Warehousing

Met een open dag heeft Haluco op zaterdag 10 maart de opening van het nieuwe dc in Bleiswijk gevierd. Opvallend is dat niet alleen de opslag, maar ook de inslag en uitslag van de groenten grotendeels is geautomatiseerd. Met elektropallettrucks hoeven alleen nog maar de laatste meters naar de auto te worden overbrugd.

Automatisch dc zorgt voor rust bij Haluco
Eén van de twee traversewagens in actie

Haluco is een handelsbedrijf dat de producten vermarkt van de telers die bij Best Growers Benelux (BGB) zijn aangesloten. Vanuit Bleiswijk worden de groenten van BGB gedistribueerd over de afnemers in heel Europa en zelfs daarbuiten. Het nieuwe dc is daartoe uitgerust met automatisch transport- en opslagsysteem van Westfalia.

 

Traversewagens

Nadat een vrachtauto is gearriveerd, worden de pallets met elektropallettrucks op twee parallel opgestelde conveyors achter de dockdeur geplaatst. Als de pallets zijn ingeboekt, worden ze met één van de twee traversewagens naar een vriescel of naar de verpakkingsafdeling gebracht.

 

Als er sprake is van crossdocking, geeft de eerste traversewagen de pallet direct over aan de tweede traversewagen. Die levert de pallet dan af bij de juiste dockdeur. Net als aan de inslagzijde is ook aan de uitslagzijde elke dockdeur voorzien van twee parallel opgestelde conveyors. Op deze accumulatiebanen worden de pallets voor een complete zending klaargezet.

 

Vijf vriescellen

De opslagruimte bestaat uit vijf volledig automatische vriescellen. Elke vriescel wordt bediend door één stellingbedieningsapparaat, die de pallets vijf of zes diep wegzet. In totaal is er ruimte voor 1812 pallets. Dat is niet veel, maar de groenten blijven merendeels niet langer dan één dag, maximaal twee dagen in voorraad staan.

 

Met de traversewagens kan Haluco maximaal 200 pallets per uur inslaan en maximaal 180 pallets per uur uitslaan.

 

Stuk rustiger

In vergelijking met de oude situatie is het nieuwe dc van Haluco een stuk rustiger. In het oude, te klein geworden pand reden 30 heftrucks rond om de vrachtauto’s te laden en te lossen. Nu worden de pallets via de traversewagens en de conveyors tot aan de dockdeur gebracht. Met de elektropallettrucks hoeven ze alleen nog maar in de vrachtauto te worden gezet.

 

[fotoalbum]

 

Dankzij deze werkwijze gaat het laden een stuk sneller. In de oude situatie duurde het laden van een vrachtauto 20 tot 30 minuten. Omdat de rijafstanden van de elektropalletrucks nu een stuk korter is, is dat nog maar 10 minuten.

 

Lees verder:

Reageer op dit artikel