nieuws

Combitrucks versnellen magazijnprocessen bij GE Plastics

Warehousing

In het Europese Distributiecentrum van General Electric Plastics in Bergen op Zoom worden sinds kort vier automatische Still-combitrucks ingezet voor de in- en uitslag van pallets met kunststof granulaten. “De automatisering heeft gezorgd voor een verhoging van de productiviteit met vijftien procent”, zegt Meinderdjan Botman directeur Development en Engineering bij DSV.

Combitrucks versnellen magazijnprocessen bij GE Plastics
DSV

DSV, tot voor kort Frans Maas, is verantwoordelijk voor de logistieke operatie in het EDC van GE Plastics. Eind 2003 is de logistiek dienstverlener samen met Still begonnen met de (gedeeltelijke) automatisering van het magazijn dat stamt uit 1989. “Het project was een ware uitdaging voor ons aangezien de normale werkzaamheden zonder onderbreking moesten doorgaan. Daarom waren genoodzaakt om de ombouw in vijf stappen uit te voeren”, aldus DSV-site manager Bart Peeters.

 

Toplaag

Bovendien werden de werkzaamheden bemoeilijkt omdat de toplaag van bedrijfsvloer moest worden vernieuwd. De vloer was verzakt als gevolg van zware mechanische belastingen in het verleden. “De verbinding met de ondervloer was weg”, aldus Peters.

In de nieuwe lay out heeft het EDC in totaal

  • 24 gangen met een lengte van 107 meter
  • Ruim 25.000 palletplaatsen
  • Achttien gangen zijn geautomatiseerd met vier Still-MX-X-combitrucks
  • In de overige zes gangen worden de trucks met de hand bediend
  • De uitslagcapaciteit bedraagt 67 pallets per uur en de inslagcapaciteit 47 pallets

 

Vier fases

Het nieuwe systeem functioneert nu in vier fases:

  • Het uitladen van de vrachtwagens en het klaarzetten van de pallets gebeurt door vorkheftrucks
  • In een station wordt eerst een contourcontrole gedaan voordat de granulaten in het magazijn worden opgeslagen
  • De pallets worden op twee niveaus doorgegeven aan een traversewagen, het bovenste niveau is voor de inslag en de onderste voor de uitslag. Beide niveaus zijn verbonden met elkaar middels een lift.
  • De traversewagens geven de pallets aan de kopse zijde van het magazijn over aan de geautomatiseerde combitrucks. In de omgekeerde volgorde volgt de uitslag.

 

Zeventien arbeidsplaatsen

Met deze werkwijze is het mogelijk om een palletomslag te realiseren van 2.565 stuks per dag. “De automatisering van het EDC levert een besparing op van onder ander zeventien arbeidsplaatsen. Bovendien hebben we door de modernisering het bestaande pand en de stellingen gewoon intact kunnen laten. Investeren in een complete automatisering zou zes keer duurder zijn geweest. We overwegen dit systeem ook te implementeren bij ander sites, maar dat is wel afhankelijk van de klanten en de materialen die in het magazijn liggen”, aldus Botman.

Reageer op dit artikel