nieuws

Maximaal koelen en vriezen met minimum energie

Warehousing

Verrijdbare stellingen met verrijdbare verlichting, minder personeel in de coldstore, een invriestunnel met een uniek volautomatisch in- en uitslagsysteem en een hoogrendements koel- en vriesinstallatie houden de energie- en personeelkosten bij Grolleman Coldstore in Apeldoorn relatief laag en de efficiency hoog.

Maximaal koelen en vriezen met minimum energie
De reachtruckchauffeurs hebben het rijk alleen in de vrieskou

[fotoalbum]

Bij Grolleman Coldstore in Apeldoorn heerst ‘Koning Winter’ bij gemiddeld 25 graden vorst. Directeur/eigenaar Dick Grolleman zwaait er samen met zijn broer Henk de scepter. Dit Koel- en Vrieshuis (K&V) werd eind 2003 opgeleverd en in gebruik genomen. Drie jaar later onderging het pand een zeer opmerkelijke innerlijke metamorfose. Grolleman wilde naast compacte opslag, een nog lagere energierekening, minder personeel in de coldstore, want wie wil er tegenwoordig nog in de vrieskou werken? En een uiterst compact, efficiënt en flexibel volautomatisch invriesproces. Het opslag- en het invriesproces moest volledig geautomatiseerd zijn en bestuurd en beheerd worden door één overkoepelend WMS/WCS. De oplossing vond hij bij WICS. Deze WMS softwareontwikkelaar werkt al jaren samen met Viscon en Storax Ramada.

 

Compact

Volgens Grolleman zijn verrijdbare stellingen de beste opslagmethode voor K&V-huizen. Deze stellingen maken maximaal gebruik van de beschikbare coldstore ruimte en er is een minimum aan overbodige lucht om te koelen. “Daarmee pak je direct al een flink stuk energiebesparing”, redeneert Grolleman. Dezelfde verrijdbare stellingen stonden tot voor kort ook opgesteld in de vriestunnel waar het ruim 40 graden vriest en tegelijkertijd de lucht met 7 Beaufort doorheen wordt geblazen. Die bittere koude gaf niet alleen problemen voor de techniek van de stellingen en de reachtrucks, maar ook voor het coldstore personeel, die regelmatig de verwarmde cabine moesten verlaten om scanopdrachten uit te voeren en stellingen te openen en te sluiten.

 

Orderverzamelen

De traceerbaarheid van de opgeslagen producten is belangrijk voor een
opslagbedrijf, zo ook bij Grolleman Coldstore. “Dit systeem wordt aangestuurd door slechts twee mensen op kantoor. De rest volgt het systeem. Het buiten de verwarmde truck werken in de vrieskou is op den duur heel belastend voor het personeel. Bovendien zorgt de koude ervoor dat het concentratievermogen afneemt en er onvermijdelijk fouten worden gemaakt.” De reachtrucks zijn nu allemaal uitgerust met dubbele barcodescanners tussen de vorken. Deze scannen de barcode locatiestickers en de SSCC-barcodes op de pallets bij het oppakken en wegzetten, zodat de reachtruckchauffeurs comfortabel in hun verwarmde truck kunnen blijven zitten. De kans op fouten is daarmee praktisch uitgesloten. Het gecombineerde WMS/WCS opent en sluit de verrijdbare stellingen, stuurt de verrijdbare verlichting aan en geeft via de heftruckterminal aan de reachtruckchauffeurs door waar een pallet geplaatst of opgehaald moet worden. Om zo efficiënt mogelijk te werken, wordt de in- en uitslag zoveel mogelijk gecombineerd.

Invriezen

Het WMS/WCS systeem van WICS doet bij Grolleman nog veel meer. Deze heeft ook de regie over het nieuwe volautomatische opslagsysteem van Viscon, de Flexcom. Deze unit is een opmerkelijke combinatie van liften, shuttles en kettingbanen voor het gecombineerd gebruik van euro- en blokpallets, die zich enigszins laat vergelijken met een schuifpuzzel met 24 banen op zes niveau’s. Dit opslagsysteem biedt een maximale bezettingsgraad. Vanwege het schuifpuzzelprincipe is er minimaal één vrije positie nodig om het hele systeem draaiende te houden. Grolleman heeft de Flexcom als eerste in Nederland in zijn K&V-huis in gebruik genomen en fungeert daarmee als proeftuin voor dit systeem. Het systeem is supersnel; de in- en uitslagsnelheid ligt rond de 90 pallets per uur. Sneller hoeft niet, omdat iedere pallet met vlees gemiddeld 24 uur in de vriestunnel moet staan om diepgevroren te worden. De Flexcom kan desgewenst ook  ’s-nachts doordraaien en alvast pallets met ingevroren vleesproducten klaarzetten op de bufferbaan, zodat de ochtendploeg deze direct klaar kan maken voor de expeditie.

 

Flexibel in- en uitslaan
"Soms willen klanten het vlees getempereerd hebben, omdat ze het niet
bevroren kunnen verwerken.”, stelt Grolleman. “Wij zorgen ervoor dat zij het product op de juiste temperatuur krijgen aangeleverd. De Flexcom-unit in de vriestunnel kan op ieder gewenst moment zo’n partij pallets versneld uitslaan. Die flexibiliteit heb je met een lineair buffersysteem in je vriestunnel niet.” Gangbare magazijn kraantechnieken zijn volgens Grollemans ervaring te langzaam en storingsgevoelig bij deze lage temperaturen. Bovendien zouden storingen een groot deel van het invriesproces stilleggen en lever je volgens hem een ook flink stuk flexibiliteit in bij de in- en uitslag.

 

Energiecentrale

In de drie jaar dat Grolleman draait, staat er al 16 miljoen kilowattuur op de teller. Het coldstore is optimaal geïsoleerd en er wordt gebruik gemaakt van een zeer efficiënte koel- en vriesinstallatie van GTI, die op de natuurlijke koelmiddelen kooldioxide (CO2) en ammoniak (NH3) werkt. De benodigde stroom wordt al uiterst voordelig ingekocht via de overkoepelende brancheorganisatie Nekovri, dus daar valt volgens hem geen winst meer te halen. Toch heeft Grolleman al weer een nieuw plan klaar liggen. Hij gaat over een jaar met scheepsdieselmotoren en plantaardige olie zijn eigen stroom opwekken voor de K&V-installatie. Het bouwplan ligt al klaar. De milieuvergunning is aangevraagd, maar de aanvraag voor de subsidie hapert. Het wachten is op een nieuwe regering en een ruimere subsidieregeling. Volgens plan zou de centrale op 1 januari 2008 in bedrijf moeten gaan.

 

Bron: Transport+Opslag nr. 1, 2007

Reageer op dit artikel