nieuws

Procter & Gamble gooit distributie om

Warehousing

Procter & Gamble heeft als gevolg van tegenvallende cijfers besloten de distributiestructuur drastisch te veranderen. Het aantal voorraadlocaties van Procter & Gamble, een van ’s werelds grootste producenten van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) wordt in 2 jaar met bijna vijftig procent teruggebracht.

Procter & Gamble gooit distributie om
Procter & Gamble past distributie aan

Het wereldwijd aantal distributiecentra van Procter & Gamble wordt teruggebracht van 450 naar ongeveer 225. Het schrappen van distributiecentra én het überhaupt aanhouden van minder voorraad dan voorheen is in de ogen van de FMCG-producent een van de belangrijkste onderdelen in het streven naar betere winstcijfers. De winstcijfers daalden de afgelopen jaren onder de tien procent.

 

Opnieuw uitvinden van distributie

Procter & Gamble heeft zichzelf dus tot doel gesteld de distributielijnen van het bedrijf opnieuw uit te vinden. Dat is bij een bedrijf met de grootte van Procter & Gamble een interessant proces, waarbij het bedrijf aan de ene kant distributiecentra schrapt en aan de andere kant kijkt naar de benadering die het nu heeft als het gaat om de levering van producten aan retailers. In het geval van sommige producten zal de snelheid van levering moeten worden verhoogd. Daarnaast kijkt P&G naar een andere balans tussen het managen van volle- en niet volle truckladingen.

 

Terugbrengen out-of-stock

De strategische verandering van P&G is er niet alleen op gericht om het out-of-stock op retailniveau te verlagen over de hele productlinie, ook wil het bedrijf nieuwe logistieke mogelijkheden creeren voor producten met hoge waarde en onderscheidend marketingpatroon. Bijvoorbeeld de Gilette producten.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel