nieuws

Comeback Geveke Intern Transport

Warehousing

Op maandag 6 november start voor Geveke Intern Transport een nieuwe missie. Met een nieuw merk hef- en magazijntrucks, maar bovenal ook met de oude vertrouwde service wil de importeur terug naar de top. Geveke streeft naar een marktaandeel van tien tot vijftien procent en wil uitgroeien tot een full-liner.

Comeback Geveke Intern Transport
Geveke gaat heftrucks van Hangcha importeren

Eind 2003 maakte Barloworld de overname van Geveke Intern Transport bekend. Een instituut leek ten einde. Vorig jaar wist investeringsmaatschappij Halder via een management buy-out echter de merknaam Geveke te verwerven. Daarmee werd de deur geopend voor een comeback van Geveke Intern Transport. Op 6 november begint de importeur officieel aan een nieuwe missie. Hiervoor werd eerder het importeurschap van het Chinese merk Hangcha binnengehaald. Hangcha is de op één na grootste producent van vorkheftrucks in China.

 

‘Hoge kwaliteit, lage kosten’

De trucks lopen qua design niet voorop in Europa. Dat beseft ook Arnoud Wiezer, CEO van Geveke Investments, de moedermaatschappij van Geveke Intern Transport. Toch is hij ervan overtuigd dat de Chinese trucks nauw aansluiten op de wensen en eisen van veel Europese gebruikers. “Zo heel erg Chinees zijn de trucks immers niet. Hangcha gebruikt voornamelijk Europese en Japanse componenten. Zelfs de tractiebatterij, zoals bekend de zwakste schakel van veel Chinese vorkheftrucks, wordt standaard vervangen door een batterij van Europese makelij (Exide). Het zijn dus allemaal bewezen technologieën; waarmee we hoge kwaliteit kunnen bieden tegen lage kosten. De total costs of ownership blijven daarmee laag en dát is precies wat de markt nodig heeft”, stelt Wiezer.

 

Speerpunten

Bovendien heeft de nieuwe, oude bekende nóg enkele troeven in de hand: service, sales, infrastructuur en technische knowhow. “Geveke Intern Transport heeft altijd een goede naam gehad als het gaat om service en klantgerichtheid. Die speerpunten zijn ook tijdens de afwezigheid van de divisie Intern Transport behouden gebleven”, geeft Wiezer terecht aan. “Uit onderzoek is gebleken dat – na kwaliteit en betrouwbaarheid – een goede prijskwaliteit verhouding en een goed serviceapparaat de belangrijkste criteria zijn bij de keuze van het merk intern transportmaterieel. In dat opzicht kunnen we dus een geduchte marktspeler worden”, weet Wiezer.

 

Ambitieus

In eerste instantie richt Geveke Intern Transport zijn pijlen vooral op de Nederlandse markt; en dan met name op de middelgrote industrieën, die maximaal twintig heftrucks in gebruik hebben. Er zijn al wel plannen voor uitbreiding van activiteiten in onder andere België. In Polen wil Geveke de Hangcha trucks zelfs onder een eigen naam (G-Lift) op de markt brengen. Wiezer: “Maar dat zijn nog slechts plannen. We kiezen er bewust voor om rustig op te bouwen. Je moet eerst lopen voordat je gaat rennen.”

 

20 procent

Toch zijn de doelen die Geveke Intern Transport zichzelf heeft gesteld absoluut niet misselijk. Binnen drie tot vijf jaar wil de importeur bij de bovenste tien tot vijftien procent van de markt horen. Voor de eigen organisatie geldt dat het omzetpercentage van de business unit Intern Transport in die termijn gegroeid moet zijn tot zo’n twintig procent. De eerste trucks, zes in totaal, zijn inmiddels reeds geleverd.

 

Zes typen

Het productaanbod telt vooralsnog zes typen trucks: een handpallettruck, een handgedreven stapelaar, een elektropallettruck, een elektrische stapelaar, een serie verbrandingstrucks en een serie elektrisch aangedreven trucks (drie-wiel én vier-wiel). Over vijf jaar wil Geveke zijn uitgegroeid tot een full-liner. “Echter ook daar wordt met beleid aan gebouwd. We zullen niet halsoverkop merken overnemen, maar willen gestaag uitgroeien”, besluit Wiezer.

 

Het huidige assortiment wordt ook gepresenteerd op de komende Logistica.

Lees daarvoor: Geveke is terug van weggeweest (oktober 2006)

Reageer op dit artikel