nieuws

Van Huët Glass Logistics bestelt Innenladers

Warehousing

Burg Fabriek van Wegtransportmiddelen heeft van logistiek dienstverlener Van Huët Glass Logistics een grote order ontvangen. Het gaat om de levering van Innenladers. Van Huët breidt, in verband met nieuwe vervoersopdrachten, zijn vloot aanmerkelijk uit.

Van Huët Glass Logistics bestelt Innenladers
Van Huët Glass Logistics

Sinds drie jaar bouwt Burg de zogeheten Innenladers. Deze zijn vooral geschikt voor het transport van glas, beton, papier en heftrucks.

 

Werkwijze
De speciale opleggers werken met losse ladingdragers. Daarop kunnen vooraf de goederen worden klaar gezet. Bij de laad- of losplaats is de werkwijze als volgt. De chauffeur opent de achterdeur van de oplegger, hij laat deze met behulp van de luchtvering en de hydraulisch verstelbare kopsecite tot laadniveau zakken, rijdt achteruit om de ladingdrager, tilt deze met de luchtvering op, sluit de deuren en de innenlader is klaar voor transport. In totaal is de chauffeur zo’n vijf minuten kwijt aan het afzetten van een lege ladingdrager en het meenemen van een beladen drager.

Doorontwikkeld

Van Huët Glass Logistics is gespecialiseerd in glaslogistiek. Het glas wordt onverpakt vervoerd. Dat heeft voordelen, zoals het ontbreken van verpakkingskosten, verwijdering van verpakkingsafval en retourlogistiek. Schadevrij transport vraagt echter wel om meer aandacht. De vastzetinstallaties en de inrichting van de innenlader zijn belangrijk. Burg heeft de glasopleggers voor Van Huët uitgerust met stempels die het glas vastzetten.

Bert Strikkers van Van Huët Glass legt uit dat er bij de traditionele glasopleggers zes stempels werden gebruikt. De nieuwe innenladers hebben er nog maar vier, die hydraulisch te bedienen zijn. Van Huët heeft voor de knoppen, hendels en controlelampjes een eigen standaard ontwikkeld.

 

Kenmerkend voor een Innenlader is het ontbreken van een traditioneel chassis

en laadvloer. De langsliggers van het chassis zijn naar de buitenzijde van het

voertuig verplaatst en door het gebruik van een speciale asophanging ontstaat

achter de zwanenhals een U-vormig chassis met in het midden een vrije

ruimte zonder vloer. Deze ruimte wordt aan de achterzijde afgesloten door middel

van een scharnierend achterkalf. Wanneer het scharnierende achterkalf is

geopend kunnen de speciaal daarvoor bestemde pallets of of bokken tussen de

U-vorm worden geladen. Daarbij rust de bok of pallet met lading over de gehele

lengte op een L-profiel.

Bron: Burg

Lees ook Nieuwe vestiging Van Huët in Tsjechië (bladarchief 2003)

 

Reageer op dit artikel