nieuws

Genomineerd voor Logistica Award 2006: Jungheinrich

Warehousing

Op de vakbeurs CeMAT in Hannover in 2000 introduceerde Jungheinrich een studiemodel van de ‘Future Truck’. Het vooruitstrevende concept, bedoeld om beursbezoekers een impressie te geven van toekomstige heftrucktechnologie, was uitgerust met een draaibare cabine. Er waren echter geen plannen om deze technische optie op korte termijn in productie te nemen.

Genomineerd voor Logistica Award 2006: Jungheinrich
Genomineerd Logistica Award 2006

Een aantal jaren later klopte BMW op de deur met een verzoek in die richting. Voor de productie reed de Duitse automobielfabrikant met enorme rekken met onderdelen op en neer tussen magazijn en assemblagehal. Chauffeurs moesten aanzienlijke afstanden achteruitrijden, wat ongewenst was. Nieuwsgierig naar de draaibare cabine informeerde BMW naar de beschikbaarheid ervan. In plaats van een maatwerkoplossing voor BMW, besloot Jungheinrich er een standaardtruck van te maken. Niet alleen in de automotive industrie maar ook in andere bedrijfstakken neemt de vraag naar efficiënter intern transport immers toe.

 

Behendigheid en zicht

Concreet betekent dit dat er meerdere pallets tegelijk worden opgepakt. Met moderne conventionele heftrucks vormt dat geen enkel probleem, zorgpunt is wel dat dit gevolgen heeft voor het zicht. Met een draaibare cabine neemt de behendigheid van de chauffeur toe en kan hij uit oogpunt van veiligheid beter om zich heen kijken. Bovendien worden gezondheidsklachten als gevolg van continu achteruitrijden weeggenomen. Vaak zitten chauffeurs hierbij helemaal gedraaid met het bovenlichaam. Bij veelvuldig pallettransport of bij bijvoorbeeld het rijden met grote lasten of het eenzijdig lossen van vrachtwagens met hogere lasten leidt dit onvermijdelijk tot klachten over gewrichten en spieren.

 

Even wennen

Bij de genomineerde vorkheftruck van Jungheinrich kan de volledige cabine, inclusief bedieningsmechanismen en andere onderdelen, volledig, dus 180 graden, in de rijrichting draaien. De truck is uitgerust met een volledige elektronische aansturing, er is geen mechanische asverbinding. Wennen is het rijden met een draaibare cabine wel, geeft de fabrikant toe. Het gaat immers om een totaal nieuw concept. Vooral de heftruckchauffeur die al langer in dienst is, moet een omslag maken en er gevoel in krijgen dat de last zich achter het voertuig bevindt. De ervaring leert echter dat dit een kwestie van enkele uren proefrijden is.

 

Meer geïnteresseerden

De elektrische vorkheftruck met draaibare cabine is sinds begin 2006 verkrijgbaar. Naast BMW hebben ook de truckfabrikanten Leyland en MAN, het Duitse chemiebedrijf Degusa en technologieconcern Siemens de heftruck in gebruik genomen. In Nederland is inmiddels bij tal van bedrijven een proefrit gemaakt. Voor geïnteresseerden is een demotruck beschikbaar. Snelheid is daarbij geboden, aldus de leverancier, want de truck is aardig volgeboekt.

 

Over Jungheinrich

Jungheinrich Nederland is een volle dochter van het gelijknamige Duitse moederbedrijf. Het wereldwijd opererende, beursgenoteerde Jungheinrich (opgericht in 1953) geldt als Europees marktleider in magazijntechniek. Het concern levert het hele gamma van trucks die in magazijnen worden gebruikt (inclusief magazijninrichting), van met de hand gestuurde pallettrucks tot hoogbouwtrucks die meters hoog reiken. Jungheinrich is sinds 1964 actief op de Nederlandse markt.

 

Lees de innovaties van de andere genomineerden:

Jeroen van den Berg Consulting / Fujitsu Services

Leenstra machine en staalbouw

 

Jungheinrich

 

Reageer op dit artikel