nieuws

Nederland blijft dc-land

Warehousing

De vraag naar dc’s in Nederland blijft onverminderd hoog. Dat meldt het marktrapport ‘Feed the Lion’ van DTZ Zadelhoff, over de Nederlandse markt voor distributiecentra. Het aanbod aan dc-ruimte nam toe in 2005. Nederland blijft verder goed scoren bij Europese dc’s (EDC’s).

Nederland blijft dc-land
Schiphol

Vorig jaar werd in Nederland zo’n 550.000 vierkante meter dc-ruimte opgenomen. De belangstelling voor grote dc’s (vanaf 10.000 vierkante meter) is het grootst al nam dit, vergeleken met 2004, iets af vooral door een gebrek aan kwalitatief hoogstaande nieuwe dc-ruimte. “In 2003 was nog sprake van bijna een verdubbeling van de opname”, zegt Bart Vink van DTZ Zadelhoff, afdeling research.

 

Behoefte aan crossdock

De opname van dc-ruimte tussen 5.000 en 10.000 vierkante meter steeg licht. “Dit komt vooral door een toenemende behoefte aan crossdockcentra en een stijging in de opname van tijdelijke opslagruimte, voor opslag op korte termijn, van bedrijven die de eigen groei niet aankonden.”

 

Aanbod voldoet niet aan vraag

Het aanbod aan dc-ruimte steeg met 15 procent tot 1,6 miljoen vierkante meter. Oorzaak hiervan is voornamelijk dat bedrijven ‘omhoog verhuizen’ naar kwalitatief betere dc’s . Ook de concentratietendens na overnames, vanuit efficiency-overwegingen, en de verbeterde economische omstandigheden spelen een rol.

Door het volwassener worden van de logistiek wordt de economische en technische veroudering van bestaande dc’s versneld.

Zo’n veertig procent voldoet niet aan de vraag, bijvoorbeeld omdat de ruimte niet hoog genoeg is of te weinig docks heeft. In 2003 werd een kwart van het aanbod nog aangemerkt als niet geschikt.

Bouwen op risico

Vooral het aanbod aan grotere dc’s neemt toe tot 1,3 miljoen vierkante meter, al zit hier onder meer een grootschalige ontwikkeling op risico (in het Botlekgebied) in. Grotere dc’s maken zo’n tachtig procent uit van het totaal aangeboden vierkante meters dc-ruimte in Nederland.

 

Nieuwe hotspots

DTZ Zadelhoff onderscheidt vijf logistieke ‘hot spots’. Het gaat om mainport Schiphol/Amsterdam, mainport Rotterdam, de provincie Utrecht (voor binnenlandse distributie), west-Noord-Brabant (ten noordwesten van Eindhoven) en Venlo. Daarnaast positioneren de regio’s Den Haag (waaronder Zoetermeer/Gouda/Alphen aan den Rijn) en knooppunt Arnhem-Nijmegen zich steeds meer als distributieregio. Al deze regio’s samen hebben zo’n driekwart van de totale jaaropname van dc-voorraad in Nederland.

 

Chinese investeringen

Binnen Europa heeft Nederland zijn aantrekkelijkheid als vestigingsplaats niet verloren. Het aantal nieuwe investeringsprojecten van buitenlandse bedrijven in Nederland steeg vorig jaar naar 112, een stijging van bijna tien procent ten opzichte van 2004, stelt het commissariaat buitenlandse investeringen Nederland (CBIN). Deze groei komt vooral door investeringsprojecten van bedrijven uit China. Het aantal investeringsprojecten in EDC’s (27) betekende een verdubbeling ten opzichte van 2004. Het afgelopen jaar hebben onder meer de Chinese bedrijven Haier (in Eindhoven) en Huawaei (in Amsterdam en Wijchen) in Nederland geïnvesteerd.

 

Huurprijzen niet hoog

Qua huurprijzen voor kwalitatief goede dc’s valt Nederland Europees gezien niet uit de toon. Schiphol, Amsterdam en Rotterdam nemen een gemiddelde positie in; Utrecht, Venlo en Breda vallen onder de categorie goedkopere vestigingslocaties in Europa.

 

Het jaarlijkse rapport is een initiatief van de werkgroep Logistiek van DTZ Zadelhoff.

Bestellen?

 

Meer over vraag en aanbod van dc-ruimte

 

Reageer op dit artikel