nieuws

Logistiek neemt meer en grotere dc-ruimte op

Warehousing

AMSTERDAM – Vorig jaar is vijftig procent meer distributieruimte opgenomen dan in 2003. Het gaat daarbij vaker om grotere dc’s (boven 10.000 vierkante meter). Het aanbod aan dc-ruimte steeg ook, maar de kwaliteit daalde, omdat meer bedrijven naar kwalitatief betere ruimten verhuisden.

Dat meldt DTZ Zadelhoff in het marktrapport ‘Logistiek in perspectief: de Nederlandse markt voor distributiecentra 2005’. Er werd in 2004 zo’n 600.000 vierkante meter opgenomen. “Dit komt vooral door consolidatie in logistiek en verplaatsingsvraag”, zegt Frans van Toor (DTZ Zadelhoff Logistiek). “Bedrijven gaan bijvoorbeeld van drie naar een locatie, kiezen een nieuw, groot pand en laten drie oudere, kleinere panden achter.” Koos Pons (Eurindustrial) merkt ook meer opname. “Maar met enkele grote opnames gaat het ook hard.” “Bovendien”, aldus Martin Muysers (Archicom), “zat de markt in 2002 in een dieptepunt en is er ook in 2003 weinig opgenomen, dus is het al snel veel beter. Inderdaad zoeken bedrijven, door reorganisaties en concentraties, grotere ruimten.” Het aanbod steeg volgens DTZ Zadelhoff tot 1,4 miljoen vierkante meter. Dit zijn vooral oudere dc’s. Van Toor: “Ruim een derde voldoet niet aan de marktvraag. Ze zijn minder bereikbaar, hebben te weinig dockdeuren of onvoldoende vrije hoogte.” Volgens intern onderzoek van Archicom voldoet 40 procent niet. Pons en Muysers verwachten dat crossdocking en dus de vraag naar dockdeuren zal toenemen.
Krapte is er volgens Van Toor vooral bij de toplocaties Rotterdam, Schiphol, Utrecht (nationale distributie), Noord-Brabant en Venlo. “Daar per direct een groot dc huren, is onmogelijk. Bedrijven wachten op nieuwbouw, huren een kwalitatief minder pand of trekken naar de omliggende regio. Wij willen hier weer op risico, dus zonder dat vooraf huurders bekend zijn, bouwen.” Archicom bouwt nu op risico in de Botlek. Het gaat om 100.000 vierkante meter, verdeeld in units, waarvan de eerste fase in november gereedkomt.
Huurprijzen bleven volgens Van Toor over het algemeen stabiel. Wel merkt hij, net als Pons en Muysers, toenemende flexibilisering. Contracten met verladers, dus ook huurcontracten, worden korter. Hierdoor zal een toenemende vraag naar shared facilities ontstaan.

Reageer op dit artikel