nieuws

Hoogbouwtruck met varianten

Warehousing

Een hoogbouwtruck helemaal op specificatie laten samenstellen, kan nu bij de Duitse heftruckfabrikant Still. Het opmerkelijke concept biedt hefcapaciteiten tussen 500 en 1500 kg met tussenstappen van 100 kg.

In het Zuid-Duitse Reutlingen worden per jaar ongeveer 500 hoogbouwtrucks gebouwd, geschikt voor smalle gangen en met een man-up cabine. Sinds 1987 gebeurt dat onder de typeaanduiding MX. Nu, zeventien jaar later, komt Still met een compleet nieuw concept onder de serienaam MX-X. De laatste X betekent dat de hefcapaciteit geheel naar wens mag worden ingevuld.

Compromis
De truck is haast extreem modulair van opbouw. Tijdens de presentatie voor de internationale pers werd het aantal varianten fors aangedikt, maar feit is wel dat geen enkele leverancier momenteel zo op maat gemaakt een hoogbouwtruck kan aanbieden. Uitgangspunt achter het ontwerp is dat een hoogbouwtruck nu altijd een compromis is hefcapaciteit en snelheid. Wie maximaal 600 kg mee omhoog neemt, moet toch kiezen voor een 1000 kg truck en levert nodeloos in op snelheid en energieverbruik. Zo niet de MX-X. Op basis van vijf mastuitvoeringen is de maximale hefhoogte beschikbaar in stappen van 50 cm. Het grootste model – er zijn drie chassislengtes – kan een hefhoogte van 15 meter bereiken. Trucks met een zwenkkop tillen maximaal 1500 kg, met een reachvork houdt de hefcapaciteit op bij 1250 kg.

Mastopbouw
Still heeft zijn nieuwe truck voorzien van maar liefst veertien patenten. Heel markant is de mastopbouw, waarbij de mast zelf voorzien is van zijplaten om de doorbuiging tot een minimum te beperken. Los van de hogere stijfheid in de constructie levert dat ook een opmerkelijk design op. Zoals in alle nieuwe heftrucks krijgt de software het meer en meer voor het zeggen. Het besturingssysteem Optispeed is op aantal punten aangepast. Zo ziet de nieuwste versie van dit systeem of er wel of niet een last aanwezig is en past op basis daarvan de snelheid van rijden en heffen aan. In de komende versie zal de truck zelf de last kunnen wegen en het lastgewicht als uitgangspunt nemen. Nieuw en gepatenteerd is ook de inductiegeleiding. Opvallend is hier dat de truck onder een hoek van maximaal 60 graden kan komen aanrijden en binnen 1,5 meter wordt bijgestuurd op het inductiespoor.

Marktaandeel
De MX-X heeft een ontwikkelingstraject van 3,5 jaar achter de rug. Het marktsegment hoogbouwtrucks omvat Europees gezien ongeveer 1200 trucks. Still claimt ongeveer een kwart van de markt in handen te hebben. De helft van de productie in Reutlingen gaat naar Amerika en het Verre Oosten. Still levert al man-up hoogbouwtrucks sinds 1975. De fabriek in Reutlingen telt 576 medewerkers en leverde vorig jaar ruim 4000 magazijntrucks af, waaronder meer dan 1800 reachtrucks en ongeveer 500 hoogbouwtrucks. Gezien de huidige orderportefeuille zal vooral het aandeel reachtrucks komend jaar toenemen. Op termijn verwacht Still ook groei in het segment hoogbouwtrucks.

Bron: LogistiekKrant nr. 12, 9 juli 2004

Reageer op dit artikel