nieuws

Heftruck met brandstofcel

Warehousing

De R60 van Still is als eerste vorkheftruck uitgerust met een brandstofcel. De truck wordt het hele jaar als proeftruck op de luchthaven van München ingezet.

De praktijkproef met de vorkheftruck op brandstofcel maakt deel uit van een grootschalig gesubsidieerd brandstofcelproject onder leiding van de Beierse overheid. De heftruckfabrikant verwacht met de inzet een beter inzicht in de technische en economische werking van de brandstofcel binnen het intern transport te krijgen. Onder het batterijdeksel huist geen tractiebatterij, maar een brandstofcel die is opgebouwd uit drie modules van elk veertig cellen. Samen leveren ze een continu vermogen van 6 kW, ruim voldoende om alle dagelijkse werkzaamheden te verrichten. Als brandstof wordt waterstof gebruikt, dat samen met de toegevoerde zuurstof uit de buitenlucht zorgt voor de energieopwekking door middel van omgekeerde elektrolyse. Door zuurstof aan pure waterstof toe te voegen wordt elektrische energie opgewekt. De enige restproducten die hierbij ontstaan zijn water en warmte.

Reageer op dit artikel