nieuws

Test Sichelschmidt M716 Eex ASM:

Warehousing

Het testobject wijkt nogal af van het gemiddelde. Het betreft hier namelijk een explosiebeveiligde heftruck. Dat maakt deze heftruck duur, zwaar en robuust. Bij deze truck staat het aspect veiligheid in explosiegevaarlijke omgevingen voorop. Ondanks onze kritiek op het magere comfort, vallen de prestaties van deze superzwaargewicht beslist niet tegen.

Met name in de chemische industrie en overal waar gevaar bestaat voor gas- en stofexplosies, moeten aangepaste heftrucks volgens de Europese ATEX richtlijn 94/9/EC worden ingezet die volledig vonkvrij zijn gemaakt. Is het ontstaan van vonken niet tegen te gaan, dan wordt een onderdeel zo verpakt, dat er geen gasmengsel bij kan komen. Indien er zich toch een explosie voordoet, gebeurt dat in het afgeschermde compartiment zelf, zonder invloed naar buiten toe. Het Duitse Sichelschmidt is naast o.a. Miag één van de weinige heftruckmerken die af fabriek zo’n special op bestelling maakt en levert. Andere merken laten de ombouw achteraf door gespecialiseerde bedrijven, zoals Pyroban, of Miretti uitvoeren. De noodzaak van de mate van explosiebestendigheid hangt af van de zone waarin deze trucks worden ingezet. De driewielige Sichelschmidt met een wisselstroomaangedreven achterwiel is een zogenoemde zone 1 machine: een gebied waarbinnen de kans op een ontplofbare atmosfeer onder normaal bedrijf groot is. Na de afronding van het testparcours en de metingen, blijkt deze Sichelschmidt ondanks het fikse meergewicht toch het snelst te accelereren en te rijden van de tot nu toe geteste trucks. Vanwege het gewicht is deze namelijk uitgerust met een zeer krachtige rijmotor. Desondanks is de productiviteit met 315 pallets per acht uur het laagst. Een verklaring daarvoor zit hoofdzakelijk in de zware besturing, de matige remmen, de lage hefsnelheid en de hinderlijke vertraging die optreedt bij het wisselen van rijrichting, die de hanteerbaarheid en souplesse van de truck beperken. De 80 volts tractiebatterij (de vergeleken concurrenten passen allemaal 24 volt toe) leidt ondanks het behoorlijke meergewicht van deze special tot een betrekkelijk laag testverbruik. De Sichelschmidt scoort hier de derde plaats. Overall winnaar is deze machine op het gebied van de theoretische praktische inzetduur bij maximale batterijcapaciteit. Ruim negen uur en twintig minuten op een volle lading. Bij gebrek aan vergelijkbare machines hebben we de Sichelschmidt voorlopig ondergebracht in de categorie achterwielaangedreven driewielers. Met deze ingrijpend aangepaste explosiebestendige truck haal je een uiterst robuuste, welhaast onverslijtbare machine in huis, die boven verwachting presteert.

Reageer op dit artikel