nieuws

Test Cesab Blitz 250 AC

Warehousing

Cesab – de Benjamin naast BT binnen de Toyota-familie – staat bekend om haar design, waarmee Pininfarina de schone temperamentvolle Italiaanse een vlotte frisse uitstraling verleent. Met een leuk uiterlijk kom je ver, maar als je ze combineert met prestaties, verder. Draaistroomtechnologie verschaft de nieuwe AC-Blitz hogere productiviteit en meerwaarde.

De geteste Blitz komt overeen met de BT Cargo CB E25 uit dezelfde fabriek in Bologna; alleen enkele bedieningsdetails verschillen. De draaistroom Blitz is beduidend productiever, maar ook dorstiger dan de DC-voorganger. De overige belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het voorgaande model – de 250 Blitz DC – zijn onder andere: een nieuw dashboard met drie rijprogrammamenu’s (L/P/H), handremontgrendeling in de stuurkolom, ophangklasse vorkenbord 2A, noodstop, mogelijkheid tot joystick- of vingertopbediening en een bijna rond stuur in plaats van het kenmerkende rechthoekige exemplaar. De Cesab is uitgerust met een driestanden rijselector, waarvan de Low (L) en High (H) instellingen af fabriek zijn voorgeprogrameerd voor respectievelijk de laagste en hoogste prestaties. Daarnaast kent de Blitz nog een middelste Programmable (P) stand die uitsluitend door een onderhoudsmonteur aan de wensen van de chauffeur is in te stellen. Het vreemde feit doet zich voor dat indien alles in de P-stand op maximaal wordt gezet, de truck sneller accelereert en rijdt dan in de H-stand en daarbij 1,5 procent minder productief is en bijna 8 procent meer energie verbruikt. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar de fabrieksmatige H-instelling. Deze maakt een wat vloeiender afronding van het testparcours mogelijk. Hierop hebben we dan ook de testresultaten in de grafieken gebaseerd. Vergeleken met de DC-truck uit een vorige test is de tweeëneenhalf tons AC-Blitz op het lange IC-testparcours in de P-stand gemiddeld circa twaalf procent productiever, maar verbruikt daarvoor wel zes procent meer energie. Vergeleken met de DC-truck op het kortere elektroparcours is de AC-Blitz in de P-stand drie procent duurder uit met energie, maar 11,5 procent productiever. De Cesab scoort daarmee in het testvergelijk met de concurrenten de op één na hoogste productiviteit. Op het langere IC-parcours komt hij tot een bovengemiddelde productie, maar kent weer de op één na langste inzetduur. Met de maximale batterijcapaciteit maakt de Italiaan bij continudienst nét geen dagdeel vol; hij komt krap 23 minuten tekort. Dat biedt aan het eind van de dag de nodige tijd om de batterij te wisselen, of aan de lading te zetten voor de volgende werkdag. De Blitz is met zijn afmetingen en behoorlijk ruime draaicirkel van 3800 mm geen truck bij uitstek voor op de vierkante meter.

Reageer op dit artikel