nieuws

Test Toyota 7FBMF25

Warehousing

Met draaistroom en een batterijspanning van 80 volt is gepoogd de nieuwe truck 7FBMF25 meer kracht en een langere adem mee te geven dan zijn vorige generatie. Daarin zijn de Japanners in de productievestiging van het Franse Ancenis grotendeels geslaagd. Deze elektrotruck van Toyota lijkt niet alleen op een verbrander, maar kan er zich daadwerkelijk mee meten en is daarmee veelzijdig inzetbaar.

Toyota lijkt met dit nieuwe vorkheftruckconcept evenals menig concurrent heel pragmatisch voor pure prestaties en productiviteit te gaan. We reden en testten de machine zowel in de P-, als in de H-stand. De H-modus verbruikt bijna 19 procent meer energie dan de P-stand, waarin de truck ook nog prettiger rijdt. De productiviteit daalt in de P-stand met slechts 3,9 procent en dat is nog steeds een behoorlijke waarde. Daarmee lijkt verbruik ook bij de Japanners een minder hoge prioriteit te hebben. Het testverbruik, inclusief regeneratie toont een ruime 9 kilowattuur aan, waarmee de 7FBMF met een praktische inzetduur van ruim 6,5 uur en de gemonteerde tractiebatterij van 550 Ah geen volledige dagshift kan volmaken. Er zal bij volcontinudienst in deze prestatiemodus dan ook gebruik moeten worden gemaakt van een wisselbatterij, die bij dit merk optioneel en daarmee handig en snel zijdelings kan worden gewisseld. Overigens voorziet Toyota ook in een ietwat verhoogde versie waarmee een 640 Ah batterij aan boord kan worden genomen. Hiermee kan dan wel een volle dagshift worden gewerkt. Op de onderdelen hefsnelheid belast en acceleratie scoort de 7FBMF de tot nu toe hoogste score ten opzichte van de tot nu toe geteste concurrentie. Wat betreft de maximale rijsnelheid moet hij een flinke veer laten. Opvallend voor een draaistroommachine is ook het snelheidsverschil tussen voor- en achteruit. Wat betreft productiviteit scoort de Japanner met 331 pallets per acht uur slechts een paar pallets onder de nummer één tot nu toe: Linde. Metingen in de wat minder agressieve P-prestatiemodus wezen uit dat de ‘overall’ scores maar weinig afweken. Wel vonden we de machine in deze ietwat ingetogener rijstand wat soepeler, voorspelbaarder en daarmee veiliger rijden. Logisch dat de P-stand onze voorkeur heeft.

Reageer op dit artikel