nieuws

SKF ontwikkelt hydrauliekvrije heftruck

Warehousing

De SKF E-Truck is genomineerd voor de Mechatronics Trophy 2003.
Tijdens de Electronics & Automation beurs, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurs Utrecht, vindt de bekendmaking van de winnaar plaats.

De SKF E-Truck is een concept vorkheftruck, waarbij de hydraulica is vervangen door elektromechanische systemen. Hierdoor wordt het energieverbruik gereduceerd en kan er geen olielekkage ontstaan. In de SKF E-Truck worden de voordelen van mechanica, elektronica & software (= mechatronica) geïntegreerd in één systeem. De truck is gebaseerd op input van de markt. Klanten willen componenten die hun productiviteit en rendement verhogen om zodoende hun eindproducten te kunnen differentiëren in de markt. Trends in de markt zijn; verbeterde prijs/prestatie, verhoogde betrouwbaarheid, milieuvriendelijk, reduceren van onderdelen en een eenvoudige assemblage. Het Industrial Division Development Center Mechatronics te Nieuwegein verwezenlijkte het SKF E-Truck concept in nauwe samenwerking met A & J Partners uit Apeldoorn. De basis is een Linde vorkheftruck met een reguliere verbrandingsmotor en hydraulica. De verbrandingsmotor en hydraulica zijn vervangen door SKF High performance lineaire actuators; door een spindelas elektrisch aangedreven spiraallagers. Deze zorgen voor heffen, zijwaartse beweging en neigen van de mast en The Wheel (= direct drive geïntegreerd in de velg) voor de aandrijving. Voor het sturen is het door SKF mechatronische steer-by-wire systeem gebruikt. Dit stuursysteem is speciaal voor industriële voertuigen ontwikkeld. De energie wordt geleverd door een accu. Door het verbeterde rendement kan er langer mee gereden worden, waardoor tussentijds laden of wisselen van de accu niet nodig is.

Reageer op dit artikel