nieuws

Distrivaart is levensvatbaar

Warehousing

Distrivaart, het vervoer van bier en frisdrank op pallets via een binnenvaartschip, is levensvatbaar en nu al commercieel kansrijk. Dat staat in het deze week door NDL en Connekt gepresenteerde rapport ‘Distrivaart-2: Aanzet tot een businessplan’. Volgens het rapport kan in Nederland 15 tot 18 procent van alle pallets met houdbare consumptiegoederen, per Distrivaart-binnenvaartschip worden vervoerd.

Op basis van een gemiddelde palletprijs van 20 euro per pallet en een gemiddeld transporttarief van 1 euro per truckkilometer, kan vervoer via Distrivaart tegen een tarief dat gemiddeld 3,25 tot 4,50 euro per pallet lager ligt, aldus het rapport. Het marktpotentieel ligt volgens het rapporet op ongeveer 4,8 miljoen pallets per jaar (oftewel duizend vrachtautoritten per dag). Voor een volle omvang van het concept binnen Nederland zijn ruim tachtig volledig geautomatiseerde schepen nodig. Dit vergt een investering van 160 miljoen euro.
Het sinds september vorig jaar varende schip de Riverhopper is nu de tweede fase ingegaan. Het gaat om palletleveringen bier en frisdrank tussen Bavaria, Grolsch, Heineken, Interbrew en Coca-Cola en de dc’s van onder meer Albert Heijn, Schuitema en Coopcodis. De Riverhopper vaart wekelijks een ronde langs Drachten, Zwolle, Den Bosch en Dongen.
In juni wordt duidelijk wie het business-initiatief oppakt. Dit kan de barge operator (River Hopper) zijn, een of meerder verladers of een logistiek dienstverlener. Een logistiek dienstverlener (vooralsnog anoniem) wil onderzoeken of er potentieel ligt.

Reageer op dit artikel