fotoreportage

Hyster brengt lithium primeur op veelzijdig HUB-event

Warehousing 1718

Hyster trekt alles uit de kast tijdens het zogeheten Hyster HUB-event op de voormalige RAF-basis in het Duitse Weeze. Demonstraties met big trucks zijn de topattracties maar Hyster komt ook met nieuws zoals XT serie én een primeur een 8 tons heftruck op lithiumbatterijen.

Hyster brengt lithium primeur op veelzijdig HUB-event

Het is voor de tweede keer dat Hyster op de voormalige luchtmachtbasis, die nu dienst doet als testlocatie van bigtrucks, dit driedaagse event organiseert voor klanten, leveranciers, partners en de internationale pers. Rond de 700 bezoekers uit 35 landen krijgen deze week demonstraties te zien van de volledige Hyster-productrange te zien: van de kleinste pompwagen voor intern transportdoeleinden tot en met de zwaarste reachtstackers en empty containerhandlers.

Hyster: 360 graden benadering

Aan de hand van tal van praktijkdemonstraties verspreid over het buitenterrein van het voormalige RAF luchtmachtbasis wil Hyster vooral onderstrepen dat het een van de weinige mondiale heftruckproducenten is die met haar uiteenlopende heftruckrange letterlijk van alle markten thuis is. Deze editie van de ‘HUB-experience’, die vandaag de laatste dag ingaat, wil Hyster dan ook vooral inzetten op zijn 360 graden benadering door te laten zien dat het voor iedere schakel binnen uiteenlopende industrieën een relevante truckoplossing kan aanbieden.

Demonstratie nieuwe Hyster XT-serie

Een groep klanten van Heffiq, de dealer voor Hyster in Nederland, kregen in een van de vele demonstratiezones gisteren onder andere een live demonstratie van de nieuwe XT-heftruck die sinds juni voor de Europese markt beschikbaar is. De XT-serie is een aanvulling op het 2 tot 3-ton segment voor verbrandingsheftrucks en is verkrijgbaar in een diesel of LPG motor. Deze truck, zo werd gisteren duidelijk, is een no-nonsense heftruck met eenvoudige technologie, gemaakt voor talloze alledaagse toepassingen.

Meer kilo’s tillen dan een Toyota

Tijdens een demonstratie viel vooral de hefhoogte van de XT in combinatie met het gewicht op.  “Deze truck kan maar liefst 2.370 kilo tillen, terwijl een concurrent van ons beginnend met T en eindigend op een A met een soortgelijke truck het moet doen met 1.560 kilo”, merkte een van de mensen van Hyster-mensen fijntjes op tijdens de demonstratie van de hefhoogte van de XT.

J8.OXN met lithium-batterijen

Echt nieuw was er met de presentatie door Hyster van de eerste elektrische 8-tons heftruck voorzien van lithium-ion batterijen. Een unicum want toepassing van deze batterijen beperkt zich tot op heden tot met name pallettrucks, stapelaars en heftrucks met een hefvermogen tot 2,5 ton.

Alternatief voor verbrandingstrucks

Hyster is de eerste heftruckproducent die een acht tonner voorziet van een lithiumpakket. Met deze truck wil Hyster bedrijven, met name actief in de industrie, een alternatief bieden voor gas of diesel-heftrucks die worden ingezet voor zware (buiten)activiteiten. De zogeheten J8.OXN, waarvan Hyster gisteren een demomodel toonde, is van de buitenkant volledig identiek aan zijn ‘8 tonfamilie’ met diesel of lpg-motor, maar onderhuids beschikt de truck over een 55 KWH-li-ion batterij. Dat is toereikend om een volledige dagdienst te draaien van 8 uur, mits er tussentijds wordt geladen in pauzes. De batterijen hebben een levensduur van ongeveer 7 jaar.

Lithium versus diesel in acceleratiewedstrijd

Als klapstuk nam de J8.OXN in een acceleratiewedstrijd het op tegen een identiek uitziende dieselmodel (de H8.OFT). De lithium-truck won de korte sprint met een ruime voorsprong. Hyster is van plan om over een half jaar te beginnen met de productie van de lithium-truck.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels