blog

Trends verpakking e-commerce in 2018

Warehousing 908

Hoe kun je als webwinkel onderscheiden via verpakkingsmaterialen. Hoeveel waarde hechten klanten eraan? Dit zijn de verpakkingskansen in 2018 voor meer omzet en blije klanten.

Trends verpakking e-commerce in 2018

Product, prijs, plaats en promotie zijn de bekende 4 P’s in marketing.  Er is een 5e, namelijk de P packaging. Officieel valt de verpakking onder de P van product, maar gezien de populariteit en trends binnen de verpakkingswereld vinden wij dat de P van packaging zijn eigen plaats in de marketingmix heeft verdiend. Verpakking draagt bij aan de branding van het bedrijf. Dat straalt vertrouwen uit. Mensen vertrouwen snel iets wat herkenbaar overkomt. En vertrouwen is een van de factoren die zorgen dat een klant bij een bedrijf koopt en blijft kopen.

De ideale verpakking verschilt per product, per doelgroep en is afhankelijk van de context. Het verpakkingsdesign moet mooi en herkenbaar zijn.  Daarnaast is een juiste kleurstelling, materiaal en het gebruiksgemak/ snelheid waarmee het verpakkingsmateriaal geopend kan worden, steeds belangrijker.

Trends 2018 verpakkingen

Binnen de verpakkingsindustrie is er een aantal ontwikkelingen gaande die de komende jaren verder vorm zullen krijgen. Het gaat hierbij vooral om veranderingen in de demografie, technologie en circulariteit, waarmee er kansen ontstaan voor de verpakkingen die je gebruikt.

Zie ook

10% e-commerce orders komt beschadigd aan

Omzet beschermende verpakking verdubbelt in 2026

 

Demografie

Doordat er steeds meer eenpersoons- huishoudens zijn, is de vraag naar kleine verpakkingen gegroeid. Door de vergrijzing is de vraag gestegen naar verpakkingen die gemakkelijk te openen zijn. Hier liggen voor jou als webwinkel kansen. Neem de doelgroep eens onder de loep en kijk of je jouw verpakkingen hierop kunt aanpassen. Dit komt de klanttevredenheid ten goede.

Technologie

Vandaag de dag ligt de focus niet langer alleen op de functie van het beschermen. Verpakkingen moeten steeds creatiever, esthetisch aantrekkelijker en vooral persoonlijker worden. Er komen nog steeds ieder jaar meer producten op de markt bij. Dus het blijft belangrijk om als product en merk zichtbaar te blijven.

Lees ook
‘Verpakking e-commerce zit nog in steentijd’

De afgelopen jaren is met nieuwe technologieën geëxperimenteerd voor gepersonaliseerde verpakkingen. Deze nieuwe technologieën spelen hierin een nadrukkelijke rol. Mede door de digitale bedrukking met inkjet-printers is het rendabel geworden om in kleine oplages te drukken. Dankzij de toepassing van Internet of Things zijn producten en productieprocessen verder te flexibiliseren. Door de inzet van technologie kun je klanten meer aan jouw merk binden.

Met online platforms, apps en augmented reality kunnen merken proberen een ervaring te creëren die verder gaat dan het product. De verpakking kan hierbij ook een rol spelen. Met bijvoorbeeld Quick Response (QR) codes kan een verpakking door middel van een smartphone interactie tussen de consument en het product creëren.

 

Zie ook
Bunzl koppelt internet of things aan verpakking

 

De focus bij packaging ligt niet langer alleen op de functie van beschermen. De attractiestrategie wint terrein. Dit betekent dat de details van verpakkingen een steeds belangrijkere rol gaan spelen waarmee jouw merk of bedrijf herkenbaar kan worden. Binnen de retail worden steeds vaker verkoopklare verpakkingen als transportverpakking geleverd. Verkoopklare verpakkingen zijn verpakkingen die direct klaar zijn voor het schap.

Verpakking als merkversterker

De attractiestrategie wint ook terrein binnen e-commerce. Net als in de winkel of supermarkt worden consumenten die producten online bestellen via een webwinkel direct geconfronteerd met de transportverpakking. Daar liggen kansen voor verbetering. De verpakking moet de ontvanger op een ‘unboxing experience’ trakteren.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de verzenddozen van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor en tips voor extra uitpakpret.

 

Creëer een leuk memorabel momentje tussen jou en de persoon die de verpakking ontvangt. Het zal jouw bedrijf en merk ten goede komen.

Duurzaamheid

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven en webwinkels worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over een duurzame en circulaire verpakking in plaats van traditionele op olie gebaseerde kunststof verpakkingen. Verpakkingen moeten efficiënter en duurzamer, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. Steeds meer e-tailers kiezen bijvoorbeeld voor verpakkingen op maat. De verpakking moet een product goed omsluiten. Dus geen grote verpakkingen voor kleine producten. Minder loze ruimtes resulteert namelijk in minder materiaalgebruik. Dit komt het milieu weer ten goede.

Zie ook
Duurzaam pakketten versturen is de toekomst

Coolblue investeert in duurzaam verpakken

 

Milieu Centraal publiceert elk jaar een rapportage met resultaten van het Meldpunt Verpakkingen.  In 2016 nam het aantal meldingen fors toe. 19% van de meldingen waren klachten over pakketten uit de e-commercebranche. Een jaar eerder was dat nog 6%. De meeste mensen meldingen waren over de hoeveelheid lucht in de verpakkingen. Consumenten willen kleinere verpakkingen gerelateerd aan de grootte van het product.

Auteur: Marthijn van Oostveen, Vendrig Packaging

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels