blog

Heftruckrijbewijs is helemaal geen onzin

Warehousing

Op de Dag van het Magazijn rakelde Jan Warning van FNV Bondgenoten een oude discussie op: het heftruckrijbewijs. De heftruckleveranciers vinden zo’n rijbewijs maar onzin, maar hoe zit het met de rest van logistiek Nederland? Een poll wijst uit dat 56 procent een heftruckrijbewijs juist een goed idee vindt.

Heftruckrijbewijs is helemaal geen onzin
Foto: Wel of geen verplicht rijbewijs voor chauffeurs van heftrucks en reachtrucks?

 

Tsja, en waarom zouden we eigenlijk ook geen verplicht rijbewijs voor hef- en reachtruckchauffeurs invoeren? Om een auto te besturen heb je er ook één nodig, en eerlijk gezegd ben ik daar maar wat blij om als ik de capriolen van mijn medeweggebruikers soms zie. Voor vrachtautochauffeurs, die de hele dag op hun voertuig zitten, is de opleiding nog intensiever dan voor automobilisten.

 

Vergeet ook niet dat zich jaarlijks zo’n 1700 heftruckongevallen met 5 dodelijke slachtoffers voordoen. Dat is veel meer dan de 170 ongevallen die gemiddeld elk jaar bij de Arbeidsinspectie worden gemeld.

 

Op Logistiek.nl hebben we de mening van onze bezoekers eens gepeild. Maar liefst 450 mensen hebben gereageerd op de stelling ‘Verplicht heftruckrijbewijs? Wat een onzin.’ Maar liefst 56 procent vindt zo’n rijbewijs helemaal geen onzin. Zij huldigen de stelling dat je alles moet doen om ongelukken te voorkomen.

 

Nog eens 18 procent weet niet zeker of een heftruckrijbewijs de ideale oplossing is, maar vindt wel dat er een krachtiger instrument nodig is om het aantal ongevallen te verminderen. Niet meer dan 9 procent vindt een rijbewijs ronduit onzin.

 

Natuurlijk, in de huidige wetgeving staat al vermeld dat hef- en reachtruckchauffeurs voldoende geïnstrueerd moeten zijn. Volgens het Nationaal Veiligheidsonderzoek dat Logistiek.nl in samenwerking met Randstad heeft uitgevoerd, stuurt 86 procent van de magazijnen zijn chauffeurs daarom naar een opleidingsinstituut.

 

De vraag is wat die overige 14 procent doet. En al die andere bedrijven die misschien geen groot magazijn, maar wel veel heftruckverkeer hebben. ‘Voldoende geïnstrueerd’ kun je immers ook opvatten als een korte uitleg waar de bedieningshendels en de claxon zit.

 

Een heftruckrijbewijs is dan een goed middel om te waarborgen dat ook die chauffeurs voldoende opleiding hebben genoten. Een heftruckrijbewijs maakt het de Arbeidsinspectie ook een stuk gemakkelijker om te controleren of iedereen voldoende opleiding heeft genoten.

 

Kortom: waarom zouden we geen heftruckrijbewijs invoeren? Wat we echter ook verzinnen, ongevallen voorkomen doet het nooit helemaal. Dat blijkt ook uit die vreemde capriolen van mijn medeweggebruikers, die ook allemaal een rijbewijs hebben.

Eerste publicatie door Redactie Logistiek op

Laatste update: 6 mei 2015