artikel

Afvalverwerker gaat voor elektrische heftrucks

Warehousing Premium 857

Afvalverwerker gaat voor elektrische heftrucks

ATM heeft zeven nieuwe elektrotrucks in gebruik genomen. De afvalverwerker gebruikt de zeven Still RX 60 trucks in haar nieuwe opslaghal voor verpakt afval.

Met 216 medewerkers verwerkt ATM in Moerdijk jaarlijks 2 miljoen ton afvalstoffen variërend van vervuilde grond, chemisch afval, oliehoudend slib en afvalwater. Circa 55.000 ton van deze stroom bestaat uit verpakt afval in vaten, Intermediate Bulk Containers (IBC’s) en jerry cans. Het betreft vooral ingezameld afval uit milieustraten, zoals verfresten, lijm, hars, vetten en olie.

Voor de ontvangst, opslag en verwerking van dit verpakte afval bouwt ATM een nieuwe loods van 4.900 m2. Fase 1 en 2 zijn reeds in gebruik, fase 3 volgt later dit jaar. De nieuwe loods is geen open ruimte meer, maar een omsloten opslag zonder deuren. Ben Hopmans, Manager Health & Safety bij ATM: “Ook al zit er een roetfilter op, we willen hierin niet meer met diesel heftrucks rijden. Echter, door de ATEX-zonering binnen de OVA lukt zo’n overstap niet met standaard elektrotrucks. Daar moet vooraf echt het nodige aan gebeuren.”

 

Lees ook
Elektrische truck verdringt diesel/LPG

 

 

Vijf van de zeven heftrucks (Ex uitvoering) zijn 2,5 tonners, twee zijn 3,5 tonners. De trucks zijn door Ex-ombouwspecialist Miretti in Italië aangepast voor het rijden binnen ATEX-zone 2 en 1.
De ombouw van trucks is door Still, Durwen (voorzetapparatuur) en Miretti in zeer nauwe samenspraak uitgevoerd. Still stuurt vanuit de fabriek in Hamburg de truck rechtstreeks naar Miretti. Deze bouwt om en levert de truck weer terug aan Still Hamburg. Daar krijgt de RX 60 alle benodigde certificeringen in één keer en zorgt Still voor de volledige productaansprakelijkheid. Deze aanpak biedt de eindgebruiker meer zekerheid en duidelijkheid.

Controle en veiligheid

De vorken zijn bekleed met rvs om vonkvorming uit te sluiten; de banden voeren statische elektriciteit af. Bij de ombouw tot Ex-truck wordt werkelijk op alle slakken zout gelegd. Zo pakt Miretti alle potentiële ontstekingsbronnen aan en worden warme oppervlakken extra beveiligd. Van schakelaars tot controllers, nergens mogen vonken of hitte optreden. Elektrische componenten krijgen een drukvaste behuizing zodat er geen explosieve gassen kunnen binnendringen of vonken vrijkomen. Mocht er toch een explosie in een component plaatsvinden, dan houdt het drukvaste kapsel deze binnen de unit.

 

 

still-elektro
Andere aanpassingen aan de RX 60 trucks zijn het gebruik van geleidende banden, de aarding van de batterijtrog en het gebruik van een pneumatische voetbediende claxon. Bovendien worden alle kunststof plaatdelen gecontroleerd of ze statische elektriciteit opbouwen. Indien nodig komt er een laagje antistatische verf overheen.

 

Lees ook
Avebe stapt over op elektrische heftrucks

 

 

De Durwen roterende vorkenklem voldoet eveneens af fabriek aan de gevraagde explosie beveiligde specificaties. Zo beschikken ze onder andere over rvs-bekleding van de vorken die geen vonken veroorzaken als ze over andere materialen of de grond schrapen. De roterende vorkenklemmen zijn standaard voorzien van een directe wormwiel aandrijving en de gepatenteerde ‘Slot & Key Technology’. Deze vangt de zijdelingse klemkrachten op en een eenvoudige vorkvervanging mogelijk indien nodig.

Prestaties elektro trucks

“Het was voor de chauffeurs in het begin best een grote overstap”, stelt Supervisor Logistiek Niek Snelders. “Ze waren diesel trucks met geluid gewend en dachten dat ze met de elektrische trucks minder zouden presteren. Inmiddels weten ze uit ervaring dat ze makkelijk de capaciteit halen, maar dat alles veel aangenamer verloopt.” De nieuwe trucks worden ingezet in twee ploegen: van 06.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 22.00 uur. Om stilstand te voorkomen is er voor elke 2,5 tonner een wisselbatterij geleverd en deelt het duo 3,5 tonners er samen eentje. “We rijden de batterijen netjes leeg tot de truck zelf aangeeft dat we moeten wisselen”, wijst Snelders op het laadstation. “Op die manier houden we ook het batterijpark gezond en de trucks optimaal inzetbaar. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om: een veilige en gezonde werkplek en optimale afhandeling van onze afvalstromen.”

 

Reageer op dit artikel