artikel

Robots in de logistiek: dit is er, dit kunnen ze

Warehousing 3051

Robots rukken op in de logistiek. Het aantal aanbieders groeit minstens zo snel. Evenals de mogelijkheden. Wat kunnen ze en waarin verschillen ze van elkaar? Diverse bedrijven en robots op een rij. (Longread: leestijd circa 20 minuten.)

Robots in de logistiek: dit is er, dit kunnen ze

Robots zorgen voor een totale verandering van tijdperk. Net zoals automatisering dat deed, we kunnen niet meer zonder computers, gebeurt dat nu door robots. En we staan pas aan het begin. Dat stelt Ruud van der Burg, consultant op het gebied van robotisering. De komende vijf jaar groeit de wereldwijde verkoop van magazijnrobots met 10 procent. De afgelopen jaren hebben we in Nederland 63 nieuwe, grotendeels gemechaniseerde en gerobotiseerde dc’s zien verschijnen. Daar blijft het niet bij. 60 tot 70 procent van de warehouses met meer dan 10.000 vierkante meter vloeroppervlak krijgt de komende jaren te maken met robotisering, blijkt uit de Nationale Studie Robots in Warehouses. De AGV markt zal over pakweg vijf jaar wereldwijd een waarde vertegenwoordigen van ruim 2,5 miljard euro. De Europese AGV markt (390 miljoen dollar) groeit naar ruim 700 miljoen dollar in 2022.  Het is helder: robotisering zit fors in de lift. De redenen: robots worden slimmer, sneller en goedkoper én arbeiders duurder.

Oprukkende start ups

Alle grote spelers zetten flink in op de mechanische collega’s. De oprukkende robotica in de logistiek trekt ook vele nieuwkomers aan. Vele start ups proberen marktaandeel te verwerven in de robot race van distributiecentra en daarbuiten. Dat doen ze met flexibele en schaalbare oplossingen. Van der Burg: “Starters maken veel los in de markt.” Moeten de bekende, grote material handling spelers  zich zorgen maken? Raymond Tukker, interim manager meent van niet: “Net zo zeer er een plek is voor Zeeman, is er ook een plek voor de Bijenkorf”, vergelijkt hij de grote bekende material handling spelers met de oprukkende start ups.  Tukker houdt zich voornamelijk bezig met grote mechanisatieprojecten in warehouses zoals Wehkamp en Albert Heijn Zaandam.

 

Zet nu een eerste stap. De ontwikkeling gaat vreselijk hard

 

Bij deze grote, miljoenenprojecten zijn het vooral de grote spelers als Witron (Jumbo en Plus), Knapp, (Wehkamp) en Vanderlande (Albert Heijn) die worden ingeschakeld. Als er een nieuwkomer is die met minder geld een vergelijkbaar resultaat kan bereiken, moet je als grote aanbieder natuurlijk wel zorgen maken, maar zo ver is het nog niet meent hij. En die tendens ziet hij ook niet snel veranderen: “In grote mechanisatieoplossingen spelen er meerdere gecompliceerde factoren een rol. Denk aan een ‘service maintenance crew’ van de leverancier van 40-50 man. Dat zie je steeds vaker gebeuren.”  “Zet nu een eerste stap. De ontwikkeling gaat vreselijk hard. Voor je het weet loop je ver achter”, stelt Van der Burg. Tukker is voorzichtiger. “Robotisering is niet zaligmakend, het moet een doel hebben. De investering moet je business proces ondersteunen. Dat betekent dat je keuzes moet maken die voor langere tijd gelden, aldus de interim manager.

 

Roadmap Robotics

Deze Roadmap beschrijft een groot aantal van de beslissingscriteria om wel of niet tot investering over te gaan en brengt de verschillende afwegingen met elkaar in verband. De roadmap wijst de richting langs diverse afslagen in het beslissingstraject.

 

 

 

Maar nu het aanbod snel groeit, hoe kies je dan de juiste partij en oplossing? Tukker: “Mijn ervaring is dat je het beste samenwerkt met partijen waarmee je een ‘cultural fit’ hebt; ze moeten jouw business snappen en daarin willen verdiepen.” De leverancier moet ook open staan voor aanpassingen aan de standaard geboden oplossing.” Blindstaren op een gelikt (robot)systeem is niet wenselijk. Van der Burg: “Betrek mensen uit de organisatie bij het proces, anders worden robots al snel als gevaar gezien.” Een andere tip: Oriënteer je breed. En wie dat wil heeft keus genoeg. Het aanbod is groot.

 

1. Robot als intern transportmiddel

 

Effibot en LocusBots

EffiBOT van het Franse start-up bedrijf Effidence is zo’n nieuwkomer. Het grootste voordeel is dat de robots de orderpicker het meest zware werk uit handen neemt door de in kratten verzamelde orders zelf te verplaatsen. Als een order eenmaal is afgerond zorgt de orderpicker met een simpele handeling ervoor dat de trolley naar de eindbestemming rijdt met zijn lading. Vervolgens meldt zich een nieuwe robot bij de orderpicker om de continuïteit in het orderpickproces te houden. De EffiBot is door DHL getest in zijn  warehouse in het Duitse Unna.

De orderpickers waren volgens DHL met name gecharmeerd van het feit dat ze hands free kunnen werken en niet meer hoeven te drukken of trekken met zware orderpickkarren. De Effibot rijdt maximaal 7 kilometer per uur, kan obstakels ontwijken en heeft een laadcapaciteit van 300 kilo. In Amerika test DHL een andere, soortgelijke cobot orderpickkar: de LocusBots. Over het algemeen kan LocusBots autonoom door magazijnen rijden en een positie vinden in de buurt van de plek waar een medewerker zijn order moet picken. Wanneer de robots zijn geladen, rijdt die zelfstandig naar de inpakafdeling. De rijsnelheid 2 kilometer per uur. Het laadvermogen is maximaal 45 kilo.

 

Chuck en Fetch

Ook in Amerika staat men niet stil. Door de oprukkende e-commerce is er een rat race ontstaan van robots als orderpick hulp. Twee voorbeelden hiervan zijn: Chuck en Fetch.  Beiden zijn robots die autonoom hun weg kunnen vinden in het magazijn en pakketten vervoeren.

Chuck kan ruim 70 kilo aan goederen vervoeren.  Fetch heeft verschillende varianten beschikbaar met verschillende draagcapaciteit; tot maximaal 1500 kilogram. De batterij gaat zo’n 9 uur mee. Interessant detail: de mensen achter het bedrijf 6 River Systems, dat Chuck heeft ontwikkeld, zijn dezelfden die het Kiva systeem van Amazon hebben bedacht.

 

 

PrimeVision

Amerikaanse, Franse en Chinese bedrijven timmeren hard aan de weg. Maar het Nederlandse PrimeVision, winnaar van de Logistica Award 2017, mag er ook zijn. PrimeVision introduceert het concept self-organizing logistics. Daarbij wordt gebruik gemaakt van mobiele robots die autonoom pakketten of rolcontainers sorteren. Het product onderscheidt zich in de autonomie, aldus de producent. Het concept is volledig flexibel en volledig autonoom (robots vinden hun eigen weg via ‘mapping technologie’), is eenvoudig op te schalen en schaalbaar.

 

Magazino

De Duitse start up Magazino is misschien wel het verste in zijn ontwikkeling. In ieder geval heeft het al meerdere robots, genaamd Toru, operationeel in en live omgeving. Zo rijden er 3 robots rond in het magazijn van Fiege in het Duitse Ibberbühren voor de Duitse schoenenketen Deichmann. Meer robots zijn gepland. Ook in Nederland staan implementaties op stapel bij bedrijven. In tegenstelling tot de bovenstaande voorbeelden is de robot Toru niet alleen in staat om producten te transporteren. Het onderscheidend vermogen is de geïntegreerde picktechniek.

De robots van het type TORU Cube krijgen via een wifi-signaal door welke items (schoenendozen) gepickt moeten worden. De TORU Cube kan (vierkante) producten tot drie kilo zelfstandig uit zowel het bovenste als onderste vak van een legbordstelling  pakken. Een laser zorgt ervoor dat de robot obstakels op de weg herkent, inclusief passerende werknemers. Hierdoor zijn reflectoren of markeringen op de vloer overbodig. “Dat maakt dit systeem uniek en interessant”, hij kan zelfstandig door het magazijn manoeuvreren en doordat hij met camera’s en lasers werkt, is het systeem gemakkelijk en snel op te schalen.

 

 

Cobots grote material handling spelers

De bovengenoemde robots worden ook wel collaboratieve robots genoemd, kortweg cobots. Cobots zijn ontworpen om mensen te ondersteunen bij het uitvoeren van specifieke taken. Het gaat hierbij vaak om repetitieve, complexe taken die een hoge nauwkeurigheid vereisen. De robots zijn in staat de aanwezigheid en bewegingen van mensen te detecteren, zodat zij hun eigen gedrag hierop kunnen aanpassen om ongelukken te voorkomen. Hierdoor kunnen collaboratieve robots veilig samenwerken met mensen. Ook de grote material handling merken mengen zich in de robot-, cobotstrijd.

iGo neo, Still

Still heeft de iGo Neo gelanceerd als ultieme cobot. De techniek is geïntegreerd in de orderpicktruck CX20 waarmee de truck slaafs de orderverzamelaar op de werkvloer kan volgen. De truck kent de omgeving, weet wanneer orders links of rechts in het gangpad staan en volgt zijn ‘baasje’ op korte, maar veilige afstand. De medewerker kan zich veel onnodig loopwerk besparen en het aantal op- en afstapbeweging met driekwart doen afnemen. Detailresult in Velsen Noord heeft de mondiale primeur.

Geen al te dure (want halfautomatische) oplossing, wel één die de productiviteit aanzienlijk verbetert. Het iGo neo concept won vorig jaar de IFOY award. De wereldwijde eerste autonome horizontale orderpicker sluit de kloof tussen robotica en intralogistiek, aldus de jury.

Easy pilot Jungheinrich 

Het antwoord van Jungheinrich op de ‘cobot race‘ op het gebied van orderverzamelen is easyPilot. De techniek is beschikbaar op de ECE horizontale orderpicker. De truck beweegt automatisch met de operator en stopt zodra hij de afstandsbediening gebruikt of een vooraf gedefinieerde bestemming bereikt.

Niet de medewerker met een afstandsbediening bedient de orderpicktruck, maar het WMS-systeem. Als gevolg daarvan heeft de orderpicker zijn handen vrij en worden repeterende acties vermeden.

Quick Pick Remote, Crown 

Crown maakt al jaren furore met de QuickPick Remote orderverzameltechnologie. De innovatieve orderverzameltechnologie via een handschoen met afstandsbediening heeft al meerdere prijzen in de wacht gesleept. De remote technologie is oorspronkelijk gekoppeld aan een orderverzameltruck, de GPC 3000. Het systeem is sinds kort ook leverbaar voor de orderverzamelaars met heffende vorken en orderverzamelaars met schaarlift. De magazijnmedewerker kan op afstand de truck naar de volgende picklocatie dirigeren door op een knop te drukken in de handschoen. Lasersensors op de truck zorgen voor een veilige werking.

Wibot, Witron 

Als antwoord op de toenemende concurrentie van heftruckfabrikanten, komt Witron met Wibot. Deze autonoom rijdende orderpicktrucks helpen en leiden de picker tijdens het gehele proces en vormen een overkoepelend systeem met automatische opslag en replenishment van pallets. Dit proces maakt efficiënter orderpicken mogelijk.

De picker kan zich op het orderpicken concentreren en direct van de ene picklocatie naar de andere lopen zonder op korte afstanden de pickmobiel op en af te hoeven stappen. De pickprestaties verbeteren volgens Witron met ongeveer 30 procent.

 

 

2. Robot als bezorger

 

Robots die maaltijden bezorgen rukken eveneens op.  Volledig autonome robots voor de last mile verkeren nog op het niveau van experimenten met grappige karretjes die pizza’s bezorgen in binnensteden. Toch gaat deze vorm door de voortschrijdende robottechniek en onder invloed van de uitdijende e-commerce markt de komende jaren voor een ‘disruptie’ zorgen op de last mile voorspellen diverse onderzoeken. Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik (IML)  verwacht dat autonoom rijdende robots in 2030 in Duitsland jaarlijks verantwoordelijk worden voor de levering van 400 miljoen bestellingen in zowel stedelijke als landelijk gebieden. Volgens het Fraunhofer-onderzoek zullen zelfrijdende pakketrobots over niet al te lange tijd in zowel stedelijke gebieden als daarbuiten bij het straatbeeld gaan horen.

 

Starship

Het online afhaalbedrijf Just Eat in Londen had de Europese primeur eind 2016. Terwijl de maaltijd wordt voorbereid, reist de robot autonoom naar het restaurant vanaf een lokaal depot om de order op te picken en te leveren. De klant kan via een pincode (ontvangen per sms) de laadruimte van de robot openen.De elektrische robot kan zelfstandig pakketten tot 9 kilo vervoeren op basis van gps. Ze moeten maaltijden tussen de 15 en 30 minuten kunnen bezorgen in een radius van 2,5 tot 4 kilometer. De robots zijn ontworpen en vervaardigd door Starship Technologies, (in 2014 opgericht door de mede-oprichters van Skype) hetzelfde bedrijf dat Mercedes helpt bij de ontwikkeling van bezorgrobots. Starship is ook het bedrijf achter de bezorgrobot van Domino’s in Amsterdam. In het voorjaar van 2017 testte de pizzareus de techniek in de Nederlandse hoofdstad.

 

YAPE

Starship is niet de enige nieuwkomer op het gebied van bezorgrobots. E-Novia, gevestigd in Milaan, Italië, test momenteel YAPE. YAPE is een compacte zelfrijdende robot met een actieradius van ongeveer 80 kilometer. YAPE rijdt op twee wielen met snelheden van 20 kilometer per uur. De robot kan 70 kilogram verstouwen. YAPE maakt gebruik van een combinatie van sensoren, camera’s en GPS om trottoirs en andere offroad-routes te volgen om zijn bestemming te bereiken. De sensoren zijn geschikt om verkeerslichten en andere wegapparatuur te begrijpen. Op die manier kan het reageren op snel veranderende straatomstandigheden. De klant kan de robot openen op basis van gezichtsherkenning.

 

 

Marble

Wie afgelopen jaar in San Francisco is geweest, heeft misschien Marble gezien. Deze bezorgrobot, dat oogt als een soort ruimtewagentje, maakte in 2017 zijn eerste kilometers in de Amerikaanse stad. De start up werkt hiervoor samen met Eat24. Marble kan autonoom kunnen navigeren naar het adres van een klant. De bezorgrobot beschikt over camera’s en ultrasone sensoren. Hiermee ervaart de robot de omgeving om zich heen. Marble kan overdag of ’s nachts werken, met behulp van high-res, 3D-kaarten van de trottoirs, gebouwen en buurten. Marble kan door de klant worden geopend via een code die hij of zij heeft ontvangen na bestelling. HoDe start up wil de robot binnenkort uitbreiden met ‘temperatuurregeling’ waardoor ze min of meer  soort zwervende koelkasten of ovens worden. Voor nu maakt Marble gebruik van speciale warmhoud tassen van Eat24.

 

Dispatch

Een andere start up die zijn graantje wil meepikken is Dispatch. Deze Amerikaanse start up heeft Carry ontwikkeld. Deze autonome bezorgingsvoertuigen zijn ontworpen voor trottoirs en fietspaden. Carry heeft vier compartimenten die in totaal zo’n 50 kilogram kunnen dragen. Het voertuig rijdt in het tempo van voetgangers op trottoirs en fietspaden en is ontworpen om meerdere leveringen per rit te voltooien. Carry is verbonden met een 4G-netwerk voor nauwkeurige locatietracering. Carry heeft eveneens een set sensoren aan boord en maakt gebruik van kunstmatige intelligentietechnieken om te leren hoe te handelen op een manier die veilig en comfortabel is voor mensen.

 

PostBot

Effidence het bedrijf achter de Effibot, heeft PostBOT ontwikkeld. Dit is een elektrisch aangedreven robot die maximaal zes postbakken kan dragen, waardoor bezorgers minder zwaar hoeven te tillen. Deutsche Post test de robot momenteel in Duitsland. De postbodes hebben de handen vrij wat de postverdeling moet versnellen.

De robot kan maximaal 150 kilogram dragen. Via sensoren volgt de robot de postbode automatisch. Het kan om obstakels navigeren of stoppen indien nodig. PostBOT kan in alle weersomstandigheden worden gebruikt.

 

3. Picking robots

 

De wereld van de picking robots wordt, in tegenstelling tot de autonome robots in en buiten magazijnen, gedomineerd door de grote, bekende material handling spelers.

 

Vanderlande

Snel, veilig en exact. Dat zijn de kwalificaties die passen bij de piece picking robot die Vanderlande heeft gelanceerd. De material handlingspecialist toonde de technologie de afgelopen maanden op  diverse internationale beurzen. De piece picking robot is nog een ‘proof of concept’ maar lang zal dit niet duren. Al diverse partijen hebben interesse getoond. Niet vreemd, want met de oprukkende e-commerce en dus complexe operaties én het tekort aan goede, gemotiveerde mensen, kan de robot uitkomst bieden. Cobot is een betere term want de machine die Vanderlande heeft gelanceerd is bedoeld om samen te werken met mensen. Glas, karton, plastic.

 

 

De robot is momenteel in staat om diverse materiaalsoorten te picken tot 2 kilogram. Dit gebeurt via een vaccuümgripper én vision technologie. De robot kan dus zelfstandig kiezen welk product die moet picken en hoe die dat product vervolgens neerlegt. Het voordeel van die vision technologie is ook dat de inleertijd van de robot veel sneller gaat. Het aantal picks per uur ligt op 600. Niet alles laat zich met een vacuümgrijper gemakkelijk oppakken. Mocht de robot onverhoopt misgrijpen dan kan de mens ingrijpen.  Vanderlande benadrukt dat het product nog in ontwikkeling is en continue wordt verbeterd waar mogelijk onder meer op het gebied van software, de gripper.

 

 

Zie ook
Rise of the machines (piece picking robots)

 

 

Dematic Multishuttle A.R.M. toepassingen

Dematic werkt hard aan zijn zogenoemde Multishuttle A.R.M. toepassingen. Op de Promat in Chicago toonde de material handling  specialist zijn versie op het gebied van picking robots. De oplossing die Dematic ontwikkelt is geschikt voor de detailhandel, farmaceutische, productie en kleding en voedselindustrie. De picking robot met de naam Multishuttle® A.R.M. Cargo-picking heeft een robotarm die producten tot 6 kilogram kan tillen.

 

Producten worden geïdentificeerd door middel van een ingebouwde 3D-camera systeem. Hierdoor kan het systeem producten afzonderlijk van elkaar onderscheiden en picken. Het systeem kan worden geïntegreerd met andere modules – bijvoorbeeld de Dematic iQ Suite, Dematic meerdere shuttle buffer magazijnen of transporttechniek en sorters. Net als de picking robot van Knapp is ook deze robot stand alone en niet, zoals, de item pickrobot van Vanderlande te integreren met werknemers. De robot is nog in ontwikkeling. Een release datum kan Dematic nog niet geven.

 

Pick it Easy robot Knapp

Knapp is misschien wel het verste in de ontwikkeling van de piece picking robots. De Oostenrijkse material handling specialist heeft zijn oplossing; de Pick it Easy robot inmiddels al in vijftal operaties (met name phara gerelateerd) actief in Duitsland, Spanje en Nederland (Basiq Dental in Oisterwijk). Vorig jaar won het ontwerp de innovatieprijs op de Logimat. Pick-it-Easy Robot is een volledig geautomatiseerde orderpicking robot dat zelfstandig een groot aantal artikelen kan picken tot 500 gram, met name slow en medium movers.

De picktijd is 3,6 seconden. Dat zorgt er voor dat de robot 1000 artikelen per uur kan picken. Misschien nog belangrijker: hij  werkt zo goed als foutloos. Die precisie heeft de robot te danken aan slimme software, vision technologie waardoor de machine ieder product afzonderlijk kan onderscheiden. Knapp maakt gebruik van vacuüm griptechniek. De Oostenrijkers hebben diverse maten en modellen. Welke gripper wanneer nodig is kan per operatie worden bepaald.  Knapp test momenteel de stapelingstechniek. De robots leggen de producten nu willekeuring in de bak; in de toekomst moet die producten kunnen stapelen.

Swisslog

De piece picking robot van Swisslog heet ItemPIQ. Deze robot is geschikt voor het picken van items met een gewicht tot 1 kilogram. De technisch haalbare pick snelheid is 600 items/uur. In beperkte productenrange is het max gewicht 7 kilo, met lagere werksnelheden. De ItemPiQ is uitgerust met de KUKA LBR Iiwa robot.  Deze robot is de eerste gevoelige lichtgewicht robot geschikt voor intralogistieke toepassingen. Hierdoor is het mogelijk samen met mensen te werken, aldus Swisslog.

 

De robot maakt gebruik van  3D-visietechnologie en een 2D camera voor het identificeren van de productcontouren. In combinatie met een slim algoritme en software kan de robot grijppunten van onbekende producten bepalen. Dit verkort het inleerproces. ItemPiQ maakt gebruik van een multifunctioneel gripping systeem. Het basismodel heeft 4 vingers/zuigunits.  Grijpen van de producten gebeurt op basis van vacuüm. De gripping technologie en zelflerende software zal alsmaar beter worden en de mogelijkheden verder vergroten; qua picksnelheid en verwerkbare producten. Swisslog heeft momenteel meerdere pilot projecten lopen.

 

4. AGV’s

 

Groei is niet alleen weggelegd voor robotoplossingen. Ook de AGV markt zit fors in de lift. Van een revival waar enkele jaren terug nog over werd gesproken, is allang geen sprake meer. De AGV markt is veranderd in een miljarden business die alleen nog maar verder zal groeien en hard ook. De Europese AGV markt is momenteel 390 miljoen dollar waard. In 2022 zal dat ruim 700 miljoen dollar zijn. Die groeipotentie trekt (nieuwe aanbieders) met nieuwe oplossingen.

 

Spider Robotics

Een van die ‘new kids on the block’ is Spider Robotics met de Nipper. De Nipper, die op het eerste oog veel weg heeft van het zogenoemde ‘doppel kufen’ systeem dat de universiteit van Stuttgart in 2013 presenteerde op de Logimat,  is een compacte AGV pallettruck die werkt op basis van een wifi-verbinding. De Nipper is compact en geschikt voor het horizontaal transporteren van (euro)pallets tot 1000 kilo. De werktaken en verdeling wordt georganiseerd door het Fleetmanager software systeem dat alle aanwezige AGV-trucks stuurt en dirigeert. Standaard is de snelheid 2 km per uur en maximaal 4 km per uur. De Nipper stopt automatisch als er in het werkgebied een obstakel is. De pallettruck heeft een batterij management systeem (BMS) aan boord dat ervoor zorgt dat na 10 minuten laden er 8 uur gewerkt kan worden.

 

Verschil tussen AGV’s en robots

Een AGV volgt vaste routes langs draden, magneten die in de grond zijn ingebed. Maar dat was vroeger. De nieuwere systemen beschikken over een gevarieerd aanbod van sturingstechnieken: laser, afstand meten, mapping en data-opslag. Routebegeleiding via het zogenoemde ‘contour navigatie’ systeem (een relatieve nieuwkomer op de AGV markt) registreren beelden en slaan die op; deze fungeren als een kaart van het werkgebied. Hoewel AGV’s steeds slimmer worden, kunnen ze (nog) niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen. In plaats van beperkt te zijn tot vaste routes, kan een robot zijn eigen route plannen.

 

 

Wewo

Een andere Nederlandse speler is Wewo. Het bedrijf uit Holten biedt diverse soorten AGV’s aan. Zoals: een trekker (Tow), de Move voor het intern transport van producten en de AGV Forklift. De heftruck kan pallets, containers en andere ladingdragers ophalen en leveren. Modulaire opbouw, flexibiliteit en bedieningsgemak zijn de kerncompetenties, aldus de leverancier. De AGV’s kunnen worden beheerd vanuit een centraal fleet-management systeem. Hierdoor is het mogelijk om op elk gewenst moment de route en toegekende functies van de AGV’s te wijzigen.

 

Grote jongens stappen ook in

 

Ook grote material handling aanbieders roeren zich flink roeren op de AGV markt. De markt wordt meer en meer voorzien van hybride systemen; conventionele serie-(magazijn)trucks worden omgebouwd zodat ze ook zelfstandig kunnen opereren. Naast Still en Egemin (Dematic tegenwoordig)  smeden ook andere spelers nauwe banden. Mitsubishi, moederbedrijf van Unicarriers, heeft beurt AGV specialist Rocla in haar portefeuille. Frog is onderdeel geworden van Oceaneering. SSI Schäfer heeft een meerderheidsbelang genomen in AGV specialist Motum. In hetzelfde jaar 2015 heeft Linde Balyo als strategische AGV partner gekozen. Ook Hyster werkt samen met Balyo en Seegrid. Swisslog, inmiddels ingelijfd door robotspecialist Kuka, nam op zijn beurt AGV producent Grenzebach over. Unicarriers is onlangs een vergaande samenwerking aangegaan met AGV International.

 

AGV’s op de markt

TORsten

Torwegge introduceerde afgelopen voorjaar zijn modulaire TORsten ‘drive-under’ AGV. Met een hoogte van slechts 210 mm gebruikt deze AGV verschillende platforms om alle standaard industriële lastdragers en individuele componenten, met gewichten van maximaal zeven ton, te transporteren. TORsten navigeert autonoom en is in staat zijn eigen routes te plannen met behulp van een 2D-lay-out van de omringende ruimte. Opvallend kenmerk van het systeem is het omnidirectionele aandrijfconcept van de SEW Eurodrive. Dit maakt niet alleen beweging in de smalste ruimtes mogelijk, maar ook rotatie om zijn eigen as.

AGV die gebaren leest

Kivnon heeft als eerste een AGV ontwikkeld die commando´s kan interpreteren van een medewerker met behulp van artificial vision. Hij kan gebaren lezen. De AGV is in staat om orders te ontvangen door bewegingen die de medewerker maakt met zijn hand en arm. De agv maakt gebruik van artificial vision

Leo

Bito heeft sinds vorig jaar AGV Leo gelanceerd. Hij is vooral geschikt voor toepassing in productieomgevingen en magazijnen. Volgens Bito blinkt de nieuwe AGV uit in wat men noemt implementatiegemak: het plakken van rode of groene tape op de vloer volstaat om het zelfrijdende voertuig een parcours te laten afleggen. De AGV tilt 20 kg.

Omron heeft het LD-platform op de markt gebracht. Deze mobiele robots, afhankelijk van het model, hebben een laadvermogen van maximaal 130 kg. Ze kunnen volledig zelfstandig navigeren, zelfs als er constante bewegingen zijn van mensen, pallets, karretjes en heftrucks. Ze hebben intelligentie aan boord om obstakels te ontwijken en het beste pad te kiezen om een taak uit te voeren

Weasel

SSI Schäfer heeft de Weasel, een compact AGV systeem, dat de producent twee jaar geleden introduceerde. De Weasel kan automatisch dozen, kunststof bakken en een variëteit aan andere goederen tot 35 kg vervoeren. Het systeem werkt via een detectie lus in de vloer

Egemin, inmiddels opgegaan in Dematic, breidde in 2015 zijn E’gv reeks uit met de Compact. Het compacte voertuig is geschikt voor onder andere standaardtoepassingen als vloergebonden transport en transport van conveyor naar conveyor. De AGV kan worden uitgerust met hefvorken.

iGoEasy

Still heeft onder meer de iGoEasy voor het automatiseren van relatief kleinere transportvolumes, Het systeem iGoEasy bestaat uit een, voor automatisering aangepaste, standaard EGV-S 14/20 stapelaar, reflectoren, een boordcomputer en een besturingssysteem in de vorm van een iPad, iPad mini of iPod. Op basis van de installatie berekent en visualiseert de iGoEasy app zelfstandig de optimale route.

Auto Pallet Mover EKS 210a

Jungheinrich heeft de Auto Pallet Mover EKS 210a. Dit is een order picker die speciaal gebouwd is om goederen van en naar een bepaald punt te vervoeren. De truck gebruikt laser en reflectoren navigatie. De Auto Pallet Mover kan stand alone worden ingezet als in een warehouse management systeem. Voor verticaal order verzamelen is er de EKS 215a.

 

 

 

Reageer op dit artikel