artikel

Heineken verbetert ergonomie en productiviteit met voice

Warehousing Premium 2679

Heineken verbetert ergonomie en productiviteit met voice

De acht distributiecentra van Heineken Groothandel hebben barcodescanning verruild voor voicepicking. De orderpickers hebben nu hun handen vrij, waardoor ze de zware producten beter kunnen vastpakken en hun rug beter gebruiken. Bijkomend voordeel: de productiviteit zal naar verwachting stijgen, onder meer omdat het aantal spraakcommando’s bewust is geminimaliseerd. “De orderpickers werken nu een stuk geconcentreerder dan voorheen.”

(leestijd 10 minuten)

In het distributiecentrum van Heineken Groothandel in Deventer verwerkt een team van ruim veertig mensen de orders van 18.000 klanten. Ze verzamelen niet alleen bier, maar ook frisdrank, wijn en andere benodigdheden zoals bierviltjes, snoep en patatbakjes. De goederen gaan naar zowel horecagelegenheden als sportkantines in het gebied dat ruwweg wordt gemarkeerd door de steden Lelystad, Zwolle, Enschede en Arnhem.

Zwaar fysiek werk

Het is een fysiek zwaar proces, beaamt teamleider Winston Lowijs van Heineken. “De gemiddelde leeftijd van onze vaste medewerkers ligt op 58 jaar. Daartussen zitten mensen die al sinds hun vijftiende zwaar fysiek werk verrichten.” Lowijs krijgt bijval van projectmanager Ciske Zaal van Heineken Groothandel. “Vergeet niet dat ook het scannen van de barcodes een behoorlijke inspanning is. Een orderpicker verwerkt gemiddeld 400 orderregels per dag en moet dus 400 keer scannen. De barcodelabels zijn bevestigd op de eerste ligger op een hoogte van twee meter. Ze moeten dus alles boven schouderhoogte scannen met mogelijke schouderklachten als gevolg.”

Twee handen vrij

Ergonomie is de belangrijkste reden voor Heineken Groothandel om barcodescanning te verruilen voor spraakherkenning. Sinds de zomer van 2016 zijn de orderpickers in alle acht distributiecentra voorzien van een headset, waarmee ze communiceren met het warehouse management systeem (WMS) van Consafe Logistics. Het scannen van barcodes boven schouderhoogte is daarmee definitief verleden tijd. “Daarnaast hebben onze orderpickers nu twee handen vrij. Ze kunnen onze producten beter vastpakken en gebruiken daardoor ook hun rug beter”, vertelt Zaal. “En de orderpickers kunnen hun scanner niet meer vergeten. In het verleden legden ze dat apparaat vaak even opzij om de producten te kunnen pakken. Met tijdverlies als gevolg”, weet Lowijs.

Profiel van de klant

Bedrijf
HEINEKEN Groothandel

Activiteit
Verkoop van dranken aan horeca, sportkantines, bedrijven, etc.

Locatie
Deventer, één van de acht dc’s en vier depots in heel Nederland

Artikelen op voorraad
1400, totale assortiment telt 4100 artikelen

Aantal magazijnmedewerkers
40 tot 45, inclusief ondersteunend personeel en chauffeurs

Warehouse
5.000 m2

Website
www.HEINEKENgroothandel.nl

Consafe Logistics oplossing
WMS inclusief voicepicking

Heineken startte de zoektocht naar een nieuwe orderpicktechnologie toen duidelijk werd dat de bestaande barcodescanners het einde van hun levensduur naderden. Die scanners waren tegelijk met het warehouse management systeem (WMS) van Consafe Logistics in 2007 in gebruik genomen. “Normaal gesproken gaan ze zeven tot acht jaar mee, wij hebben ze nu negen jaar gebruikt. De laatste tijd kampten we met veel uitval van scanners. Om te voorkomen dat het werk daardoor zou stilvallen, moesten we op zoek naar nieuwe hardware”, vertelt Zaal.

Spraakafhankelijk

Na een uitgebreid selectietraject heeft Heineken gekozen voor de Vocollect-spraaktechnologie van Honeywell, een partner van Consafe Logistics. “Vocollect is een spraakafhankelijk systeem. Dat betekent weliswaar dat een orderpicker eerst het systeem moet inleren voordat hij aan de slag kan, maar ook dat het systeem beter dialecten of accenten kan verstaan. Iemand uit Friesland of Limburg kan zelfs commando’s in zijn eigen dialect inspreken. Overigens vergt dat inleren hooguit een kwartiertje tijd. En de roulatie in ons personeelsbestand is echt niet zo groot dat we elke dag nieuwe mensen moeten trainen”, vertelt Zaal.

Andere pluspunten

Bijkomend voordeel van Vocollect is dat de headset draadloos communiceert met de spraakterminal die aan de broekband hangt. Bij andere systemen verloopt die communicatie via een snoertje, dat bij draaien, bukken of keren gemakkelijk ergens achter blijft haken. “Daarnaast is het Vocollect-systeem robuust en heeft het zichzelf in de praktijk bewezen”, aldus Zaal. Een laatste pluspunt is dat het Vocollect-systeem geïmplementeerd kon worden door Consafe Logistics. “Dat we één partner hebben voor zowel het WMS als het spraaksysteem, maakt het mogelijk om snel te schakelen. Misverstanden over de integratie van beide systemen zijn uitgesloten. Dat verlaagt de kans op fouten en bespaart ons veel tijd en dus ook geld.”

Volgens planning

Heineken heeft bewust gekozen voor Deventer als startpunt van het implementatietraject. Het distributiecentrum langs de A1 kent een stabiele operatie met minder seizoenspieken dan andere vestigingen. Bovendien beschikt het in de persoon van Winston Lowijs over een teamleider met veel kennis van het WMS. “In januari zijn we gestart met de implementatie. De eerste twee maanden hebben we gebruikt voor het definiëren van de workflows, in maart en april hebben we het systeem getest. Op 20 mei is het in gebruik genomen”, vertelt Lowijs.

 

Winston Lowijs (links) en Ciske Zaal van Heineken Groothandel: “Dat we één partner hebben voor zowel het WMS als het spraaksysteem, maakt het mogelijk om snel te schakelen.”

 

De ingebruikname verliep voorspoedig. Op de eerste dag kreeg elke orderpicker een begeleider met laptop achter zich aan, maar die had weinig te doen. Zaal: “In de week erna kwamen wat kinderziektes aan het licht, maar die zijn vrij snel opgelost. De spraakherkenning verloopt nu sneller, de uitspraak is verbeterd.”

Workflows

Drie weken na Deventer zijn de andere distributiecentra overgeschakeld op voicepicking, telkens twee vestigingen per week. Ook dat verliep voorspoedig. “De meeste distributiecentra zaten na drie of vier dagen weer op het oude productiviteitsniveau”, stelt Lowijs.
Consafe Logistics heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de geslaagde implementatie. “Consafe kent onze operatie en heeft een belangrijke rol gespeeld in het vertalen van onze wensen en eisen in het spraaksysteem. Zij hebben de workflows opgesteld en uitgetekend, die wij vervolgens hebben getest. Als daaruit vragen voortvloeiden, kregen we telkens snel terugkoppeling van Consafe. Mede dankzij die goede samenwerking is de implementatie volgens planning verlopen.”

Checkdigit

Als de orderpickers nu ’s ochtends aan het werk gaan, starten ze met inloggen door hun naam en een wachtwoord in te spreken. Vervolgens moeten ze aangeven in welk magazijn ze werken: in het bier/fris-magazijn of in het wijn/gedistilleerd-magazijn. Als ze de checkdigit oftewel het controlegetal van de printer opnoemen, rollen daar de drie labels uit voor de drie rolcontainers waarmee ze op pad gaan. Het systeem noemt de orderpicklocatie, die de medewerkers bevestigen door het checkdigit op het locatielabel in te spreken. Daarna volgt het aantal artikelen, gevolgd door het letter van de rolcontainer waarin de artikelen moeten worden geplaatst: A voor de eerste, B voor de tweede of C voor de derde rolcontainer. Ook het label op elke rolcontainer heeft een checkdigit dat de orderpicker ter controle dient in te spreken. “In het wijn/gedistileerd-magazijn werken we niet met rolcontainers, maar met karren. Als de deelorder voor dit magazijn gereed is, zetten we die klaar op een tafel en wordt die bijgevoegd bij de order uit het bier/fris-magazijn”, legt Lowijs uit.

De mensen in het distributiecentrum hebben even moeten wennen aan het werken met voicepicking, weet Lowijs. “Dat geldt met name voor medewerkers die hier al langere tijd werken. Die hadden tot voor kort een compleet overzicht van de order en zagen voor welke klant ze aan het werk waren. Nu missen ze die informatie en moeten ze leren vertrouwen op de instructies van het systeem. Daarnaast bestaat nu wat minder gelegenheid om een praatje met collega’s te maken. Dat sociale aspect is natuurlijk belangrijk, maar dat weegt niet op tegen de ergonomische verbetering die we hebben gerealiseerd.”

Aantal commando’s teruggebracht

De operatie in de acht distributiecentra van Heineken is volgens Zaal uitermate geschikt voor voice. “Voice werkt vooral goed als het proces simpel is. We hebben een behoorlijk rechttoe, rechtaan orderpickproces zonder al te veel klantspecifieke eisen of ingewikkelde stapelpatronen. Een goede slotting helpt daarbij. De artikelen zijn zodanig neergelegd dat de orderpickers tijdens hun pickroute niet hoeven na te denken over de stapelbaarheid van producten.”

 

Maarten Bakhuizen van Heineken Groothandel: “Het gebruik van voice is een stap vooruit in de technologische ontwikkeling. Het systeem levert op drie fronten verbetering op: ergonomie, leverbetrouwbaarheid en winstgevendheid.”

 

Daarnaast is Heineken samen met leverancier Honeywell en implementatiepartner Consafe erin geslaagd het voicepickproces nog verder te vereenvoudigen. Het aantal commando’s is tot een minimum teruggebracht om te voorkomen dat medewerkers verstrikt raken in een web van instructies. “Bij de start van een order bijvoorbeeld waren we aanvankelijk van plan om het systeem het commando ‘fustrekken’ te laten uitspreken als de orderpicker die moest meenemen. Op advies van twee magazijnmedewerkers hebben we dat nu op de labels gezet die uit de printer rollen.” Ook het idee om het systeem bij elke orderregel de artikelomschrijving te laten uitspreken, heeft Heineken laten varen. “In onze distributiecentra ligt op elke locatie maar één artikel. Wat is dan nog het nut van een artikelomschrijving?”, verklaart Lowijs.

Stijging van de productiviteit

Dat de implementatie van voice belangrijke is voor Heineken, vertelt Maarten Bakhuizen. “Het gebruik van voice is een stap vooruit in de technologische ontwikkeling. Het systeem helpt zowel onze medewerkers om ergonomische redenen als onze klanten vanwege de betere leverbetrouwbaarheid. Daarnaast zien we die winstgevendheid verbeteren omdat de productiviteit van de mederwerkers hoger ligt. Dit systeem levert dus op drie fronten verbetering op”, aldus de regionale logistiek directeur, die verantwoordelijk is voor de dc’s in Drachten, Deventer, Houten, Oss en Heerlen.  Hij prijst de samenwerking met Consafe en Vocollect. “Na slechts tien weken waren alle acht dc’s live. Het systeem draait stabiel, de ondersteuning vanuit de leveranciers is goed.”

Heineken verwacht dat de productiviteit van de orderpickers dankzij voicepicking zal stijgen. “Wie achter een orderpicker met barcodescanner aanloopt, ziet hem voortdurend kijken op zijn scanner, naar de getoonde locatie lopen, weer kijken op de scanner voor het juiste aantal, de scanner wegleggen, het gevraagde aantal artikelen pakken en de scanner weer oppakken. Dat voortdurende kijken en wegleggen zorgt voor veel tijdverlies”, aldus Lowijs, die wordt aangevuld door Zaal. “Bovendien werken de orderpickers een stuk geconcentreerder nu ze moeten luisteren naar de instructies via hun headset. De radio staat nu veel minder hard en zorgt voor minder afleiding. Dat is anders bij barcodescanning. Elke keer als ze de scanner wegleggen, is de focus even verdwenen.”

Hoewel Heineken nog niet lang genoeg met voicepicking werkt voor een afgewogen oordeel, zijn Zaal en Lowijs ervan overtuigd dat ook het aantal pickfouten afneemt. Juist door de hogere concentratie. “Tijdens een reguliere controle drie weken na de ingebruikname zijn zes vrachtauto’s met elk 27 rolcontainers volledig gecontroleerd. Daarbij is slechts één fout aangetroffen, die waarschijnlijk ook nog is te wijten aan een verkeerde aanvulling van een picklocatie. Dat is ongekend laag”, weet Lowijs.

Voor andere processen

De komende tijd wil Heineken gebruiken om het gebruik van voicepicking verder te verbeteren. Zo is Zaal van plan om nieuwe locatielabels te plakken met elk drie checkdigits in de kleur rood, wit of blauw. “Op een gegeven moment kennen de orderpickers de checkdigits uit het hoofd en verliezen deze controlegetallen hun werking. Straks moeten ze de checkdigit noemen die hoort bij de kleur die het systeem opnoemt.”

Op termijn wil Heineken spraaktechnologie ook voor andere processen inzetten. “Orderpicking vormt zestig procent van ons werk. Logisch dus dat daarop nu de focus ligt. Maar spraaktechnologie is ook voor andere processen interessant, denk aan het tellen van de voorraad, verwerken van retouren, aanvullen van picklocaties of inslag van binnenkomende goederen. Voor dat laatste is echter wel vereist dat alle leveranciers hun goederen aanleveren met een SSCC-label. Zover zijn we helaas nog niet.”

 

Reageer op dit artikel