artikel

Staalduinen: kwart extra opslagcapaciteit met uniek kraansysteem

Warehousing 1732

Logistiek Staalduinen Logistics koos onlangs voor een bijzondere oplossing voor de opslag van vloeistoffen. Het bedrijf bereikte verder 25 procent extra opslagcapaciteit met een uniek kraansysteem.

Staalduinen: kwart extra opslagcapaciteit met uniek kraansysteem

Tekst: Van den Berg Transporttechniek en Staalduinen Logistics

Familiebedrijf Staalduinen Logistics is al bijna 100 jaar werkzaam als professionele allround logistieke dienstverlener. Wat ooit begon met een paard en wagen bij de opa van eigenaar Jan van Staalduinen in 1919, is nu uitgegroeid tot een bedrijf met internationale allure waar dagelijks 55 trucks af- en aanrijden voor het transport van vloeistoffen. Onlangs werd er door de continue groei gekozen voor een uitbreiding van het bedrijf, waarbij van den Berg Transporttechniek een bijzondere oplossing voor de opslag van vloeistoffen bedacht.

Vloeistof transport

De werkzaamheden van Staalduinen Logistics lopen zeer uiteen, maar zijn vooral gericht op het vervoer en de opslag van vloeistoffen zoals warehousing van verpakte vloeistoffen, het ompakken van vloeistoffen, gelijktijdig transport van acht verschillende vloeistoffen per tankwagen en rechtstreekse levering aan zeeschepen. Bij vloeistoftransport komt enorm veel kijken. Zo moeten er bij schepen bijvoorbeeld speciale zware pompen gebruikt worden en bij het wisselen van de vloeistof moet de opslagtank eerst zeer goed gereinigd worden.

“Het is te vergelijken met een druppel siroop in een glas water, één achtergebleven druppel siroop kan een heel glas van kleur en smaak doen veranderen,” zoals Jan van Staalduinen aangeeft. Ook bij het vervoer van verschillende vloeistoffen in één tankwagen, moet er zorgvuldig gepland worden om de ladingen tijdens het lossen niet te laten vermengen. Een van de voordelen die de tankwagens van Staalduinen Logistics bieden, is dat deze twee onafhankelijke lossystemen hebben waardoor er veel efficiënter en gemakkelijker gepland kan worden.

Bovenloopkraan of reachstacker?

VandenBergtransporttecniek-Staalduinen_3Voor de uitbreidingsplannen van de logistiek dienstverlener is er in eerste instantie gekeken naar de mogelijkheden van het huidige terrein. Bij de huidige locatie mocht er niet hoger gebouwd worden dan acht meter en was de ondergrond niet geschikt voor zware lasten (o.a. het rijden met een reachstacker). Toen werd de aandacht gevestigd op de locatie aan de overkant van de weg. Hier mocht namelijk tot wel 20 meter hoog gebouwd worden. De afweging tussen containers verplaatsen met een bovenloopkraan of met een reachstacker heeft niet lang geduurd. Ondanks dat de investering in een bovenloopkraan een stuk hoger ligt, heeft deze vele voordelen ten opzichte van een reachstacker. De grootste voordelen zitten hem in de ruimte besparing en de geringe ondergrondbelasting. Er hoeft namelijk geen ruimte vrij gehouden te worden om rond te rijden of om de draaicirkel te maken met de zware reachstacker. Verder kan het transport binnen de hal grotendeels geautomatiseerd worden, kost het veel minder tijd om een container klaar te zetten en gaat de positionering stabieler en sneller.

Zoals in het originele plan werd berekend, konden de containers tot drie hoog worden gestapeld met een reguliere bovenloopkraan, waarbij de last altijd onder de kraan hangt. Maar van den Berg Transporttechniek wist het plan naar een hoger level te tillen. Want wat nou, als er een extra laag gestapeld zou kunnen worden…? Dit zou betekenen dat het bestaande pand met dezelfde grondoppervlakte veel meer opslagcapaciteit zou hebben. Van den Berg Transporttechniek bedacht een oplossing waarbij de container tussen de liggers van de bovenloopkraan wordt gehesen. Met het nieuw kraansysteem is er ruimte voor vier gestapelde lagen én een extra laag waarin de containers getransporteerd worden. Dit betekent een extra opslagcapaciteit van wel 25%!

Kraansysteem met semi automatische besturing

Voor de constructie van deze enorme kraan werkte van den Berg Transporttechniek samen met partner BKRS. Deze kraanbouwer is gespecialiseerd in speciale, unieke en niet-standaard kraansystemen. Dé uitgelezen constructeur voor deze innovatieve oplossing. Van den Berg Transporttechniek leverde de Demag componenten waarna BKRS het kraansysteem heeft geconstrueerd. De bovenloopkraan, die over een kraanbaan van 80 meter rijdt, is geschikt voor de handling van containers met een maximaal gewicht van 45.000 kg. BKRS heeft de kraan van een semi automatisch besturing voorzien waardoor de kraan zelf positioneert. Dit bespaart tijd, maar maakt het werk voor de operator ook veel aangenamer. Op advies van BKRS werd de kraan tijdens productie voorzien van het logo van Staalduinen Logistics, waardoor het totaalplaatje compleet werd. In de nachtstand, waarbij de kraan in het overdekte stuk geparkeerd staat, is het logo goed te zien en laat het een zeer mooie indruk achter.

De logistiek dienstverlener heeft met de uitbreiding overal aan gedacht en vooral ook goed gekeken naar de toekomst. ”De uitbreiding geeft ons meer ruimte dan dat we op dit moment nodig hebben. We hebben nu voldoende capaciteit om in de toekomst te kunnen groeien. Maar ook voor nu plukken we daar de vruchten van. Er zijn bepaalde vloeistoffen die alleen in containers kunnen worden opgeslagen en niet in de grote vaste tanks. We hebben nu de luxe en de ruimte om dit erbij te doen. Dit is een mooie extra service die wij onze klanten kunnen aanbieden.” Jan van Staalduinen vindt het erg belangrijk om in te (kunnen) spelen op de vraag wanneer nodig. ”In onze wereld kan het er erg snel aan toe gaan, wat je vandaag kunt krijgen, kan morgen ineens niet meer. Dit kraansysteem geeft ons bedrijf nieuwe kansen richting de toekomst voor ons én voor onze klanten. Het systeem heeft nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan het al zeer uitgebreide pakket van diensten dat Staalduinen Logistics aanbiedt.”

Het is helder dat Jan van Staalduinen een duidelijke toekomstvisie heeft voor zijn familiebedrijf, ook al laat hij dat niet altijd blijken. “Waar sommigen vooraf nog sceptisch waren over dit innovatieve kraansysteem, staan nu alle neuzen één kant op. De mensen die in deze korte tijd met het kraansysteem hebben gewerkt, ervaren het nu al als zeer prettig en vinden de gele kraan in het gloednieuwe pand een prachtig gezicht.” We vragen Jan van Staalduinen of hij kan beschrijven hoe het voelt om het kraansysteem te bedienen. Het valt even stil en we wij wachten in spanning af op zijn antwoord… “Indrukwekkend” zegt hij met een kleine glimlach.

 

Reageer op dit artikel