artikel

Coop-medewerkers: minder woorden om orders te verzamelen

Warehousing

Na het invoeren van een voice-systeem, ervaarden de medewerkers van Coop na een paar jaar problemen met de hardware, kabels en met name de herkenning van de spraak. ‘Samen met de dagelijkse gebruikers van het systeem zijn we op zoek gegaan naar het beste systeem voor ons’,  vertelt Marco van der Zalm, manager ICT bij Coop.

Coop-medewerkers: minder woorden om orders te verzamelen
Barry Latumahina, orderpicker bij Coop

Tekst komt van Vocollect

Marco van der Zalm: “Uit vijf partijen is uiteindelijk Vocollect naar voren gekomen als beste leverancier voor ons.’ Logistiek manager Peter Lokerse vult aan: ‘Vergeleken met het oude systeem zien we een stijging van 10 procent in de productiviteit en zijn onze medewerkers in het distributiecentrum in Gieten veel meer tevreden met het nieuwe systeem.’ In de keuze van een nieuwe leverancier is vooral gekeken naar verbeteringen in de dialogen en de performance van de systemen. Barry Latumahina, picker bij Coop, is enthousiast: ‘Dit systeem werkt beter, want we hebben minder commando’s nodig om de orders te picken, er zijn minder woorden nodig.’ Van der Zalm vult aan: ‘De leverancier is ook gespecialiseerd in spraakherkenning. In de gesprekken kwam naar voren dat ze een duidelijke roadmap hebben voor de komende jaren qua nieuwe ontwikkelingen.’

Van der Zalm benadrukt het vlotte implementatieproces: ‘Het hielp dat we de voice-dialogen van het oude systeem konden gebruiken, zodat de ERP-verbinding gemakkelijker vast te stellen was. De focus lag daarbij op het afstellen van de dialoog om de beste prestaties te bereiken. We begonnen in ons distributiecentrum (waar zo’n 250 mensen werken op 25.500 m²) waarbij we parallel konden werken met het oude systeem. Het verliep zo vlot en naar tevredenheid, dat het distributiecentrum zelfs om een snellere uitrol verzocht dan dat we gepland hadden.’

In 15 minuten het systeem onder de knie

Het voice-systeem is eenvoudig te begrijpen. ‘Het neemt maximaal een kwartier in beslag om mensen te trainen en het systeem eigen te maken. Dit duurde vele malen langer met het oude systeem,’ vertelt Van der Zalm. ‘Zowel de Nederlandse als Poolse medewerkers kunnen in hun eigen taal worden getraind.’ Van der Zalm: ‘Naast het voice-systeem van Honeywell hebben we ook gekozen voor de terminals van hetzelfde bedrijf. Onze medewerkers geven de voorkeur aan deze terminals, onder andere omdat ze eenvoudig te gebruiken zijn in ons gekoelde distributiecentrum bij het werken met handschoenen.’

In de video ziet u de medewerkers van Coop werken met het nieuwe systeem en delen zij hun ervaringen:

 

 

Reageer op dit artikel