artikel

Meer investeren in order management en minder in ERP?

Warehousing Premium

Meer investeren in order management en minder in ERP?

Distributed Order Management Systemen: wat doen ze en hoe moeten we ze positioneren ten opzichte van WMS, TMS en ERP? Lopen we met order orchestration voor de muziek uit, vraagt Vincent Weinschenk zich hier af.

Opvallend is dat je, ondanks een toename in e-commerce activiteiten, weinig hoort over implementaties van Order Management Systemen (OMS) in zijn algemeenheid en Distributed Order Management systemen (DOM) in het bijzonder.

Voor e-commerce-bedrijven heeft OMS meer te bieden dan een traditioneel ERP-systeem. Sterker nog, we zijn van mening dat bedrijven meer moeten investeren in OMS-functionaliteit en minder in ERP. Dat neemt niet weg dat een basis-ERP vereist blijft.

Orders zijn bloed van de onderneming

Van oudsher is order management nauw verbonden met ERP, maar dit is aan het veranderen. Waar ERP een B2B-orientatie heeft, verandert de wereld onder invloed van e-commerce naar een B2C-omgeving. Dit vraagt natuurlijk ook om een andere klantrelatie. Sterker nog, niet ERP zal leading zijn, maar order management. Klanten en daarmee orders zijn het bloed van de onderneming.

In feite zie je dit ook terug bij het gekleurde landschap aan e-commerce-bedrijven. In de basis gebruiken zij order management systemen met specifieke e-com-functionaliteit gekoppeld aan eenvoudige ERP-pakketten. Omdat orders over klanten gaan en klanten de levensader zijn van een onderneming, is het noodzakelijk dat beide goed met elkaar zijn verbonden.

Daarnaast krijg je het beste inzicht in je eigen business wanneer je weet wat klanten eigenlijk allemaal aan het doen zijn, wat ze willen en hoe ze zich gedragen. Het gaat er dan ook om deze waardevolle informatie te vangen. Geavanceerde(re) order management technologie leent zich daar bij uitstek voor. Bedrijven willen niet enkel weten wat ze verkopen, ze willen ook meer te weten komen over hun klanten, om beter hierop in te kunnen spelen en dus effectiever en winstgevender te worden.

Omnichannel

Daarnaast zien we dat het retail-/e-commerce-landschap zich verder aan het ontwikkelen is naar een omnichannel-wereld. Retailers integreren naadloos hun online-activiteiten in een alomvattende propositie naar klanten. Van oudsher pure online spelers openen daarentegen eigen winkels op strategische locaties. Online kan niet zonder offline en vice versa, meer en meer bedrijven verankeren dit in hun strategische koersbepaling.

Binnen deze omnichannel-strategie is het centrale magazijn niet langer de heilige voorraadgraal. Afwegingen moeten worden gemaakt welke producten waar in de logistieke keten voorradig zijn, rekening houdend met kosten en service niveaus. Orders kunnen worden geplaatst in het distributiecentrum, een e-commerce fulfilment center, leverancier of zelfs een lokale winkel (ship-from-store).

Slimme software moet helpen bij het bepalen vanuit welke voorraadpositie welke klant op welk moment op welke wijze beleverd dient te worden. Complexiteit neemt toe en sturing is hierin onontbeerlijk.

Dit is het speelveld van de slimmere Order Management Systemen van deze wereld. We praten dan ook al niet meer over order management maar over order orchestration danwel over Distributed Order Management (DOM). Echter wat blijft, is de vraag waarom zo weinig hierover naar buiten komt. Mondjesmaat wordt er melding gemaakt van DOM-implementaties.

Ik vraag me dan ook af:

– Lopen we met order orchestration (DOM) voor de muziek uit (over orchestration gesproken)? Is het nog te complex om een DOM op te zetten, daar waar ‘bricks & clicks’ uit dezelfde multiple dc-voorraden putten?

– Is de regiefunctie die hierbij hoort niet bij uitstek het terrein voor logistiek dienstverleners, maar zijn deze nog te huiverig om dergelijke stappen te kunnen maken?

Wat denkt u?

Vincent Weinschenk op de WMS-dag

Wil je meer weten over dit interessante vraagstuk? Vincent Weinschenk is een van de sprekers op de WMS-dag van dinsdag 21 april. Deelnemers binnen de primaire doelgroep hebben gratis toegang en kunnen hier kortingscode WMS10 voor gebruiken. Bekijk het uitgebreide programma, nu op een overzichtelijke nieuwe website!

Reageer op dit artikel