artikel

Little Label verbetert voorraadmanagement met Picqer

Warehousing Premium

Little Label verbetert voorraadmanagement met Picqer

Het Nederlandse baby- en kinderkledingmerk Little Label wilde onafhankelijkheid voor het beheren van de voorraden. Met Picqer deed het merk een gouden greep. Naast onafhankelijkheid biedt dit online voorraadbeheersysteem snelheid, foutreductie en verhoogde klantenservice, aldus de leverancier.


Tekst door de leverancier

Little Label is al sinds 2005 succesvol actief met het ontwerpen, produceren en verkopen van katoenen basics voor baby’s en kinderen. Verkoop van de kleding vindt plaats aan zowel consumenten als retailers. Eerder werd het voorraadbeheer uitbesteed aan een externe distributeur, in 2012 besloot Little Label dat het qua locatie en kostenefficiency beter was om het magazijn in eigen beheer te nemen.

Astrid Arts is customer service en office manager bij Little Label en vertelt: ‘We hadden inmiddels een eigen magazijn in Amstelveen, maar werkten nog met het voorraadsysteem van de voormalige distributeur. Bij elke wijziging of orderverschil moesten we contact opnemen met de distributeur, met het verzoek of het in het systeem kon worden aangepast. Dit zorgde voor een inefficiënt proces en een grote mate van afhankelijkheid.

Deze afhankelijkheid, gecombineerd met de sterke groei van de onderneming (waaronder vanaf najaar 2014 een leveranciersovereenkomst met Bol.com) deed het team van Little Label medio 2014 besluiten het heft in eigen handen te nemen en een eigen online voorraadbeheersysteem te implementeren.

Verschillende voorraadbeheerpartijen werden uitgenodigd om over de mogelijkheden te praten. Hierover zegt Astrid: ‘Deze partijen kwamen aan met grootse software, intensieve implementatieperiodes, hoge kosten en stevige investeringen. Eigenlijk wisten we niet goed wat we ermee aan moesten, totdat Picqer door iemand uit ons netwerk werd aangeraden. Wat een eyeopener! Het systeem past precies bij onze organisatie; geen bombarie en simpel in gebruik. Ook qua kostenplaatje sprong het er op een positieve manier tussenuit’.

Kort na de eerste kennismaking zei Little Label ‘ja’ tegen het nieuwe online voorraadsysteem. En niet veel later werd het systeem op locatie geïmplementeerd. Astrid omschrijft de implementatie als volgt: ‘Waar andere partijen maanden voor implementatie rekenden, was dit nu in een dag geregeld. Het systeem is zo eenvoudig in gebruik. Voor de implementatie hadden we één dag uitgetrokken maar we hielden gewoon de helft van de tijd over. Wat een verademing, de gebruiksvriendelijkheid!’

Facts & figures

De baby- en kinderkleding van Little Labels wordt, naast in fysieke kinderwinkels, online gepresenteerd in 3 Magento webshops LittleLabel.nl, LittleLabel.com en LittleLabel.de. De webshops verwelkomen maandelijks gemiddeld 18.000 website bezoekers.

De 15 tot 150 orders per dag van de 3 webshops komen in 1 systeem terecht en worden in het magazijn (500 m2) gepickt, ingepakt en verzonden. Little Label levert in de hele wereld en garandeert al haar klanten verzending binnen 48 uur. Het team van Little Label bestaat momenteel uit 5 medewerkers en 2 freelancers.

Zo werkt Picqer voor Little Label

Picqer is de rode draad in het orderproces: elke betaalde order wordt via de webshop automatisch doorgestuurd naar het voorraadbeheersysteem. Na controle van de adresgegevens worden de bestellingen gesloten en maakt het systeem automatisch een overzichtelijke picklijst. Vervolgens worden de producten handmatig uit het magazijn geselecteerd. Dan vindt er een controle plaats of het juiste product is gepakt en dit wordt bevestigd in het systeem. Aansluitend produceert het systeem een pakbon, maakt het systeem de verzending aan en vervaardigt het een Post.nl-verzendetiket. Het enige wat Little Label nu nog hoeft te doen is het verpakken van de order en deze overhandigen aan de distributeur.

‘Het werken met Picqer is heel simpel en bespaart veel tijd. We hebben grip op de voorraad, altijd alles overzichtelijk in beeld en kunnen een groot aantal orders in korte tijd versturen. Ook is de koppeling tussen de Magento-webshops en Picqer heel erg handig: als de verzending klaar staat, koppelt het systeem dit terug aan Magento. Hierdoor heeft onze klant altijd zicht op de status van de order door in te loggen op het online, persoonlijke besteloverzicht. En elke klant ontvangt automatisch een verzendbevestiging. Ideaal is dat het nu ook mogelijk is dat in deze bevestiging een Track & Trace code wordt vermeld, zo kan onze de klant het pakket online volgen. Dit is niet alleen efficiënt maar zorgt er ook voor dat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn’, aldus Astrid.

Boven verwachting

Het doel van Little Label was om met het eigen voorraadbeheer onafhankelijk en tijdsefficiënt te kunnen opereren. Met Picqer werden beide doelen moeiteloos bereikt, én zelfs meer dan dat, zo deelt Astrid van Little Label met ons: ‘Naast de verkoop via de webshops verkopen we onze collecties ook aan een selectie van retailers. Het voorraadbeheer en de facturatie verliepen eerder via allerlei  ingewikkelde Excel-sheets. Tijdrovend en niet altijd foutloos. Nu zijn de Excel-sheets verleden tijd, voor al onze winkelorders gebruiken we nu ook de software van Picqer. De retailer geeft aan wat zij wil hebben, en vanuit een app importeren we dit, waarvandaan de facturatie wordt verzorgd. Door ook dit proces te automatiseren, besparen we heel veel tijd en worden eventuele fouten vrijwel uitgesloten.’

Ervaring met Little Label

Dan is het woord aan Casper Bakker, co-founder van Picqer. Casper vertelt enthousiast hoe hij het proces en de samenwerking met Little Label ervaart: ‘Snelheid is het eerste woord wat mij te binnen schiet. Dan denk ik in eerste instantie aan het positieve effect op de tijdsefficiëntie voor Little Label, maar zeker ook aan de korte periode die zat tussen het eerste gesprek en de daadwerkelijke implementatie. Zelfs het gratis uitproberen van onze software was niet nodig: het team van Little Label koos direct en met volledige overgave voor ons. Ons voorraadsysteem werd al heel vlot geadopteerd door de medewerkers. Nadat Picqer ’s morgens was geïmplementeerd, werden ’s middags al de eerste orders gelopen.’

Reageer op dit artikel