artikel

Frigolanda: “In ons vorige WMS brachten we te veel maatwerk aan”

Warehousing Premium

Frigolanda: “In ons vorige WMS brachten we te veel maatwerk aan”

Koelen diepvries logistiek dienstverlener Frigolanda is begin april van dit jaar gestart met de implementatie van een nieuw WMS-systeem. Herman Toonen, commercieel directeur van Frigolanda, vertelt hier hoe ze te werk zijn gegaan.

Uit Logistiek Magazine, oktober 2014

Het bedrijf, gespecialiseerd in de opslag en distributie van geconditioneerde levensmiddelen, implementeert gefaseerd samen met Boltrics de WMS-oplossing Nekovri Dynamics over de drie Nederlandse vrieshuisvestigingen in achtereenvolgens Beuningen, Oosterhout en Dongen. De implementatie van dit branchespecifieke WMS moet eind maart volgend jaar afgerond zijn. De vestigingen in Polen, Oost-Duitsland en België volgen daarna. Frigolanda maakte gebruik van drie verschillende WMS-oplossingen.

“In Nederland hebben we een specifiek op maat gemaakt IBM-pakket op een AS400-platform. Dat werkte altijd prima, maar we merkten dat we met deze oplossing moeite kregen met de wensen van de klant waar het gaat om onder andere SSCC-labeling, het opzetten van interfaces en het versturen van EDI-berichten. Daarvoor moesten we iedere keer een apart stukje maatwerk gaan schrijven”, zegt Herman Toonen, commercieel directeur van Frigolanda. Dat resulteerde in wat Toonen noemt ‘een spaghetti van aan elkaar geknoopte maatwerkoplossingen’ die op een gegeven moment niet goed meer met elkaar konden communiceren. “Dat leverde ons vooral problemen op bij het opstellen van rapportages en overzichten. We maakten het ons steeds moeilijker, doordat we te veel maatwerk in het WMS aanbrachten.”

Dankzij het nieuwe WMS kan Frigolanda op iedere vestiging in Nederland dezelfde werkwijze hanteren. Toonen: “Bovendien kunnen we voorraden van een opdrachtgever over meerdere magazijnen opslaan. Bij ons oude WMS moest je daarvoor iedere keer een aparte opdrachtgever aanmaken.” Ook het werken met papieren picklijsten is verleden tijd. “Iedere gepickte order moest op een lijst worden afgevinkt. Nu krijgen orderverzamelaars realtime orderinformatie op hun scanners tijdens het picken. Dat geeft ons ook veel meer inzicht in de prestaties van een orderpicker.” Een andere grote verbetering is de tracking & tracing functionaliteit. “Die is heel uitgebreid. Zo scannen we bijvoorbeeld ook de trailers van onze vrachtwagens waar de pallets ingaan. Daarnaast beschikt Nekovri Dynamics over een add on waarmee we documenten en foto’s kunnen koppelen aan orders.”

Toonen stelt vast dat de keuze voor Dynamics een logische is, aangezien Frigolanda in Nederland de financiële afdeling en transport al op het Microsoft Dynamics platform heeft draaien. “Dit WMS is eigenlijk standaard ‘Dynamics NAV’, aangevuld met specifi eke functionaliteiten, gericht op onze branche. Al deze pakketten hebben bovendien een zelfde databasestructuur, en daarmee is de interfacing onderling een stuk eenvoudiger. Dat komt ook weer ten goede aan de managementrapportages die we halen uit ons business Intelligence programma Jet Reports.”

Reageer op dit artikel