artikel

Dubbelfunctie voor rollenbaansysteem VanHaren dc

Warehousing Premium

Dubbelfunctie voor rollenbaansysteem VanHaren dc

Arthur Bontekoe, Logistiek Manager bij vanHaren vertelt in zijn sessie op de Material Handling dag waarom in het nieuwe dc is gekozen voor een transport- en sorteerinstallatie die zowel de goederenontvangst als –uitgifte doet. Uitgangspunt was volgens Bontekoe de wens van een laagdrempelig systeem met mogelijkheid tot uitbreiding van het goederenontvangst met meer ontvangstlijnen.

VanHaren, onderdeel van de Duitse Deichmann Groep een van de grootste Europese speler in de schoenenindustrie, opende eind augustus vorig jaar in Waalwijk op een zichtlocatie langs de A59 een nieuw distributiecentrum met een oppervlakte van 18.000 vierkante meter. Het dc, gevestigd op logistiek bedrijvenpark Haven 7, vervangt het oude dc in Nieuwkuijk en drie dependances.

Tien miljoen schoenen

Het distributiecentrum heeft een capaciteit van vijfduizend palletplaatsen en beschikt over een platform van twee verdiepingen van 6.200 vierkante meter. Hierdoor kan vanHaren in 2018, zo is de prognose van de retailer, maximaal tien miljoen paar schoenen verwerken, vier miljoen meer dan in het oude distributiecentrum in Nieuwkuijk.

Laag retourenpercentage

Arthur Bontekoe zal op de Material Handling dag tijdens zijn parallelsessie, afkomstig van partner Van Riet Material Handling Systems, uitleggen dat vanHaren er in geslaagd is om een dc te realiseren dat voldoet aan de eisen van de klant en de winkels (143 in totaal) waar het gaat om continue collectiewisselingen en hoge leverdruk. Daarnaast geeft Bontekoe de deelnemers aan de sessie een beeld van hoe vanHaren omgaat met retouren, die met 22 procent laag zijn te noemen.

Aanvoer via bargeterminal Waalwijk

Het logistieke proces van vanHaren, waar Logistiek magazine in het afgelopen maartnummer uitgebreid op inging, is zo ingericht dat de schoenendozen (al voorzien van barcodelabels) worden aangevoerd via de bargeterminal in Waalwijk. In het dc worden ze handmatig gelost op twee transportbanden, waarna de assortimentsdozen automatisch worden gescand.

WMS beslist over crossdocking of opslag

Gelijktijdig worden de inkomende schoenendozen ook gewogen. De gewichtscontrole is een kwaliteitscheck om afwijkingen, zoals verkeerde of ontbrekende schoenen, op te sporen. Na de controle beslist het WMS-systeem of de dozen in het magazijn worden opgeslagen (in stellingen) of dat ze via crossdocking naar één van de 143 filialen worden doorgezet.

Etiketten met filiaalnummer

Picken van orders gebeurt handmatig via barcodescanners en pickkarren, waarna de dozen via een lopende band richting expeditie worden getransporteerd. De doos wordt na het picken automatisch voorzien van een etiket met daarop een filiaalnummer. Dit geldt ook voor e-commercebestellingen. Medewerkers picken vervolgens de doos van de band om deze in de rolcontainers van de filialen of e-commerce te stoppen. Iedere band heeft een verwerkingscapaciteit van tweeduizend dozen per uur.

Uitbreiding mogelijk met meer ontvangstlijnen

“Gekozen is om het systeem laagdrempelig te houden. Zo kan de goederenontvangst worden uitgebreid met meer ontvangstlijnen en is fijnmazigere sortering mogelijk”, stelde Itamar Reuveny, accountmanager van leverancier VanRiet in het maartnummer van Logistiek magazine.

Bekijk hier alle kennissessies en aanvangstijden tijdens de Material Handling dag of ga direct naar de inschrijfpagina.

Reageer op dit artikel