artikel

Competec automatiseert orderpicking voor e-commerce

Warehousing

Een bewezen aanpak om het groeiende pakket aan wensen van de e-commerce-klant aan te gaan, is de keuze voor automatisering. Zo’n specifieke oplossing voor e-commerce werd omarmd door de Zwitserse Competec Group, een grote IT handelsonderneming.

Competec automatiseert orderpicking voor e-commerce

-Tekst aangeleverd door Swisslog-

Met hun uitgebreide IT- en elektronica-catalogus, voor meer dan 40.000 producten van ruim 700 fabrikanten, levert Competec Logistik jaarlijks aan 150.000 particuliere en zakelijke klanten en aan 6.000 actieve distributeurs. De producten worden verkocht vanuit een fysieke showroom, via de website, de telefoon, e-mail en social media. Als gevolg van het voortdurend groeiende assortiment en de toenemende ordervolumes voldeden de gesegmenteerde opslag- en oderverwerkingscapaciteiten van de online retailer niet meer aan de behoefte.

In 2011 kocht de Competec Group daarom een 55.000 m² tellend distributiecentrum in het Zwitserse Willisau, met als doel de bestaande vier distributielocaties in één centrale operatie te consolideren. Swisslog werd geselecteerd om een geautomatiseerde magazijnoplossing te ontwikkelen en te implementeren.

Vier verschillende distributielocaties

Tot dan werkte Competec voornamelijk met op papier gebaseerde fulfillment oplossingen, aangevuld met een klein geautomatiseerd opslagsysteem. Aangezien de capaciteitsgrenzen van de warehouses bereikt waren, zocht het bedrijf een alternatief dat opslag en fulfillment consolideert, eenvoudig kan worden uitgebreid en gelijke tred houdt met de groei van de online retailer.

“We hielden voorraden aan en verzamelden orders op vier verschillende distributielocaties”, legt Rolf Geisser, Manager E-Commerce bij Competec, uit. “Alle verzamelde orders werden vervolgens getransporteerd naar onze hoofddistributielocatie, waar ze werden verpakt en verzonden.”

“Het orderverzamelen op deze locaties gebeurde in wezen op de conventionele paperbased manier. De orders werden verzameld in bakken op trolleys, met een minimaal geautomatiseerde ondersteuning voor kleine onderdelen. Onze jaarlijkse omzetgroei van 20%, gecombineerd met de constante toename van het aantal sku’s, resulteerde uiteindelijk in ruimtegebrek. We konden ons assortiment niet verder uitbreiden en werden geconfronteerd met steeds complexere logistieke uitdagingen.”

Na een grondige vergelijking van diverse goods-to-person concepten, koos het bedrijf in september 2011 voor de nieuwe oplossing van Swisslog. Click&Pick combineert high-speed picking met een innovatief voorraadsysteem. De e-commerce oplossing bestaat uit een ergonomisch goods-to-person werkstation voor het picken en verpakken van de geselecteerde items en kleine dozen. De oplossing is gekoppeld aan AutoStore, een state-of-the art opslagsysteem, en het gewenste niveau van software integratie.

Van alle automatische opslag- en verzamelsystemen biedt AutoStore de hoogste mate van flexibiliteit en betrouwbaarheid. Binnen e-commerce distributie, waar onvoorspelbaarheid een constante factor is, is die flexibiliteit een kritische factor in de supply chain. Alleen met de juiste automatisering kan de flexibiliteit worden verwezenlijkt die een snel en soepel verloop van de e-commerce diensten garandeert.

Het high-speed bakkenopslag- en verzamelsysteem telt 86.000 bakkenlocaties voor een compacte opslag van sku’s. Nadat in eerste instantie ongeveer 60.000 bakken werden gebruikt, werd het systeem al gauw eenvoudig uitgebreid tot het maximale aantal. In totaal gebruikt Competec negentig robots voor de snelle en efficiënte aanlevering van de goederen aan de 15 pick-and-pack werkstations

De Click&Pick oplossing biedt een schaalbaar state-of-the-art opslag- en pickproces, met de mogelijkheid om een toenemend aantal kleine orders te behandelen. Bovendien is de beschikbaarheid van de goederen op vrijwel elk moment 100% en de foutkans nihil, daar alle voorraad-bakken door elke robot naar ieder gewenst werkstation kunnen worden aangeleverd.

Met de schaalbare Click&Pick oplossing, kan het bedrijf haar automatisering uitbreiden naarmate de e-commerce business groeit. “Momenteel verzamelen en verzenden we 4.000 tot 6.000 orders per dag,” legt Geisser uit.

Binnen 24 uur leveren

“Gemiddeld telt een order 2 à 3 producten. Onze klanten verwachten dat hun bestellingen binnen 24 uur worden geleverd. De druk om het de eerste keer goed te doen, is groot. Lukt dat niet, dan worden we geconfronteerd met een ontevreden klant en de bijkomende kosten. Om die reden zijn we zeer zorgvuldig geweest bij onze keuze voor een systeem met een 100% uptime.”

Competec orderpickers verzamelen meer-dere orders tegelijkertijd. De operator haalt de benodigde hoeveelheid sku’s uit de gepresenteerde bak en legt de goederen vervolgens in de juiste orderbak. Daarbij wordt hij ondersteund door een pick-to-light systeem. De oplossing garandeert Competec een uitzonderlijk hoge nauw-keurigheid. Het orderverwerkingsproces kent een foutmarge van nul en biedt de gebruikers tevens ergonomische voordelen.

Aanvullend op de installatie van AutoStore, installeerde Swisslog een conveyorsysteem van ruim 600 strekkende meter, type QuickMove, voor een soepel en snel transport van producten door het gehele dc. Dit modulair ontworpen systeem voor lichte producten, voorzien van uitgekiende controls, verplaatst met een bijzonder hoge efficiency tot 2.000 bakken per uur tussen de werkstations, de verpakkings- en de verzendafdeling. QuickMove is gebaseerd op een set van standaard componenten en modules, en zorgt voor een betrouwbare afhandeling van de plastic bakken die Competec inzet. Een volle bak weegt 25 tot 30 kg. Het conveyor systeem is voorzien van geïntegreerde control units en een energie management systeem.

Competec’s gestroomlijnde conveyors zijn ontworpen voor een plug-and-play inzet. De oplossing voorziet in geïntegreerde rollenbaan, transportbanden en verticale conveyor elementen. Het functionele design maakt een eenvoudige uitbreiding en upgrades mogelijk.

Opsporing problemen eenvoudig

Naast toegenomen en uitbreidbare opslagcapaciteit, eenvoudig product replenishment en een snelle beweging van de orders via picking, verpakking en verzending, maken een eenvoudige opsporing van problemen en het onderhoudsarme karakter van de systemen de nieuwe oplossing van Competec tot een uiterst efficiënte oplossing. “Sinds onze nieuwe oplossing is geïnstalleerd, hebben we de ruimte en efficiëntie gewonnen, die nodig was om het doorvoervolume, dat de afgelopen jaren met 20% steeg, te verhogen”, zegt e-commerce manager, Rolf Geisser. “We hebben een oplossing die werkt en zowel klanttevredenheid als winstgevendheid biedt.”

Reageer op dit artikel