artikel

Pcdata biedt Noorwegens grootste bakker broodnodige verbetering

Warehousing Premium

Pcdata biedt Noorwegens grootste bakker broodnodige verbetering

Na de succesvolle implementatie van het Distrib put & pick-to-light systeem van Pcdata besloot Bakers, Noorwegens grootste bakkerijketen, het systeem uit te rollen over nog eens vijf vestigingen. De nieuwe werkwijze biedt de bakker én zijn afnemers grote voordelen: efficiency en productiviteit zijn aanzienlijk gestegen, het aantal fouten is drastisch gereduceerd en de flexibiliteit is fors toegenomen.


– Tekst van Pcdata –

Dag in dag uit, zes dagen per week, levert Bakers vanuit tien vestigingen verspreid over Noorwegen 180.000 tot 250.000 verse broden en nog eens 200.000 tot 250.000 kleinere verse brood- en banketproducten aan honderdduizenden Noorse klanten. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen, werd in 2007 en 2008 het Distrib put-to-light systeem van Pcdata geïmplementeerd op de vestigingen in Lillesand en Brumunddal. “Net als op onze andere locaties was de productie op die twee sites al verregaand geautomatiseerd en up-to-date. Maar in het logistieke vervolgtraject kwam er nog steeds veel papierwerk aan te pas. Er zat bovendien te weinig structuur in de processen. Kortom, er was absoluut ruimte voor verbetering”, licht manager Roger Nygard de beslissing toe.

Hogere prestaties

Als gevolg van interne reorganisaties en andere prioriteiten bleef een evaluatie van het nieuwe systeem op groepsniveau echter uit. Tot begin 2012, toen de nieuwe eigenaar NorgesGruppen de prestaties van de verschillende sites onder de loep nam. Al snel toonde de analyse aan dat die prestaties beduidend hoger waren op de vestigingen waar met Distrib werd gewerkt. De implementatie van het systeem kreeg dan ook de hoogste prioriteit bij de investeringsplannen voor 2013. En nog geen jaar later was de oplossing ook bij vijf andere Bakers vestigingen uitgerold.

“Voorafgaand aan die implementaties werden de verantwoordelijke managers van de verschillende sites naar Brumunddal gehaald, zodat ze zelf het proces konden bekijken en analyseren”, legt Kim Fagerhoi uit. Hij is projectmanager bij Foodtech, Pcdata’s partner bij de implementatie van papierloze orderverzamel systemen voor de Noorse bakkerijindustrie. Foodtech begeleidde, samen met het projectteam van Bakers en dat van Pcdata, ook de implementatie bij Bakers.

Blauwdruk

“Als onderdeel van het project is tevens een standaard werkproces in kaart gebracht, dat voor alle vestigingen van kracht werd. Die blauwdruk hebben we getest en geïmplementeerd op onze vestiging in Oslo”, vult Nygard aan. De standaard oplossing bestaat uit Pcdata’s warehouse management systeem voor bakkerijen, Distrib WMS, aangevuld met zowel put-to-light als pick-to-light technologie en hardware.

Distrib put-to-light is een papierloos dispatch systeem, speciaal ontwikkeld voor industriële bakkerijen. Via grote, heldere LED-displays geeft het systeem exact aan hoeveel producten er voor iedere order op de toegewezen locatie nodig zijn.

Voor het toewijzen van die locaties zet Bakers de tool Distrib Location Manager in. Nygard: “Dat doen we op een dagelijkse basis. Dankzij deze tool blijft een maximale flexibiliteit gewaarborgd en kunnen we optimaal de klantenorders aan een locatie toewijzen, afgestemd op de dagelijkse behoefte.”

De pick-to-light technologie wordt voornamelijk ingezet voor de kleinere volumes en voor productgroepen die worden gekenmerkt door een grote diversiteit.

Productiviteit gestegen

Dankzij de put & pick-to-light systemen hebben de medewerkers van Bakers letterlijk hun handen vrij. Productiviteit en efficiency zijn zichtbaar gestegen. “Vergeleken met een traditionele werkwijze bedraagt de winst 20 tot 25 procent. In sommige gevallen is die winst zelfs nog hoger”, vertelt Nygard. “We verwerken per uur 50 tot 70 kilo meer dan voorheen en kunnen later beginnen met de productie. Dat laatste is uiteraard ook van belang voor onze klant, die elke dag verse producten verwacht. Als je de doorlooptijd kunt verkorten, biedt dat logischerwijs grote voordelen.” Waar de expeditie eerder om 16:00 uur werd gestart om die verse producten tijdig bij de klant te krijgen, start Bakers vandaag de dag om 19:00 uur.

En de nieuwe werkwijze biedt nog meer voordelen. Zo worden er duidelijk minder fouten gemaakt tijdens de het sorteren en het verzamelen van de orders. Nygard: “Met de papieren verzend- en picklijsten maakten we per dag misschien wel 10 tot 12 fouten. Dat zijn er tegenwoordig nog maar 1 of 2 per wéék. Dat scheelt ons een heleboel administratieve rompslomp, maar veel belangrijker voor ons is dat de  klanttevredenheid beduidend verbeterd is.”

Juiste managementinformatie

Dat die kwaliteit en klanttevredenheid verder zijn gegroeid, blijkt ook uit de managementinformatie die de tool Distrib Performance Manager genereert. De tool wordt op elke vestiging gebruikt en voorziet Bakers van alle actuele en relevante informatie die nodig is om de processen optimaal aan- en bij te sturen, zoals een real-time behoefte aan arbeidsuren voor het plannen van de benodigde werkzaamheden.

“We weten nu exact waar mogelijke bottlenecks optreden en kunnen tijdig bijsturen. De communicatie tussen het warehouse en de productieafdeling is daarmee verbeterd; processen zijn efficiënter en onnodige werkzaamheden behoren tot het verleden. Daarnaast biedt de tool ons de mogelijkheid om nog duidelijker naar onze afnemers te communiceren. Ook dat komt de klanttevredenheid natuurlijk ten goede”, weet Nygard.

Meer in het vat

Na de implementatie van Pcdata’s oplossing op de vijf nieuwe vestigingen van Bakers zijn ook de bestaande vestigingen geüpgraded naar de nieuwste standaard.

De implementatie van het systeem op de overige drie vestigingen van de bakkerijketen wordt verwacht voor 2015.

En er zit nog meer in het vat, stelt Nygard: “We maken tot op heden eigenlijk alleen gebruik van de systemen van Pcdata voor onze verse producten. Met de implementatie van een nieuw ERP-systeem willen we de controle over de gehele goederen- en informatiestroom optimaliseren. Dus ook die van onze grondstoffen en diepvriesproducten. Zodra dat nieuwe ERP operationeel is, zullen ook die artikelen als warme broodjes over de put- & pick-to-light toonbank gaan”, besluit hij.

Reageer op dit artikel