artikel

Macfarlane: heftruckvloot met 20 procent verkleind

Warehousing Premium

Macfarlane: heftruckvloot met 20 procent verkleind

Verpakkingsspecialist Macfarlane Packaging heeft de totale heftruckvloot met 20 procent kunnen verkleinen, dit dankzij de introductie van 70 heftrucks in de vloot van Yale-dealer Forkway binnen het netwerk van 16 distributiecentra en drie productiefaciliteiten.


– tekst is aangeleverd door Yale –


Als de grootste distributeur van verpakkingen in het Verenigd Koninkrijk, levert Macfarlane Packaging aan een aantal van de meest bekende logistieke dienstverleners, fabrikanten en retailers in het land. Ook wordt er rechtstreeks aan individuele consumenten verkocht via de snelgroeiende aanwezigheid op internet. Het is essentieel voor Macfarlane om solide betrouwbaarheid te bieden als het gaat om beschikbaarheid van de voorraad. De prestaties van de 16 regionale distributiecentra en de drie productiefaciliteiten zijn absoluut cruciaal voor het succes van het bedrijf.

Kwaliteit en betrouwbaarheid van de apparatuur waren de belangrijkste overwegingen toen het​bedrijf twee jaar geleden op zoek ging naar een nieuwe materials handling-partner voor de vervanging van een zeer gemengde vloot van heftrucks en een uitermate gemengd niveau van de betrouwbaarheid van de materials handling. Macfarlane Packaging ging in 2012 op zoek naar één leverancier voor een vloot-breed rationalisatieprogramma.

De logistiek directeur van Macfarlane Packaging, Tim Hylton, licht toe: “We moesten de vloot consolideren, om ervoor te zorgen dat we bij elke vestiging het juiste aantal heftrucks hadden met de juiste specificaties zodat we onze klanten een uitstekende service kunnen bieden.”

Consolidatie

Zodra de overeenkomsten met bestaande leveranciers tot een einde waren gekomen, ontstond de mogelijkheid om die consolidatie uit te voeren. Na een periode van uitgebreid onderzoek koos de firma Yale als favoriete fabrikant en werd een zevenjarig huurcontract afgesloten met Yale-dealer Forkway voor een selectie van apparatuur, waaronder reachtrucks, heftrucks met contragewicht, man-up orderverzameltrucks en aangedreven pallettrucks.

De vloot die nu gebruikt wordt is ongeveer 20 procent kleiner in aantal dan voorheen en omvat (*) 17 driewielige elektrische heftrucks met contragewicht, acht gas aangedreven vorkheftrucks, 31 reachtrucks, twee man-up orderverzameltrucks en 11 elektrische platformpallettrucks. Een enkele MC10 stapelaar met contragewicht completeert de huidige line-up.

De gemotoriseerde pallettrucks worden bij verschillende vestigingen gebruikt voor laadwerkzaamheden en het vervoeren van pallets van en naar de stellingen, terwijl de vorkheftrucks op gas en met contragewicht meestal gebruikt worden om gelijkvloers buiten te laden, waar nodig. De reachtrucks worden ingezet in standaard 2,4 m brede gangpaden binnen de stellingen voor het wegzetten en oppakken van pallets op soms een hoogte van bijna 10 m, terwijl de twee laagniveau-orderpickers uitsluitend worden gebruikt in het Milton Keynes-distributiecentrum van 4800 vierkante meter voor de palletstellingen speciaal gewijd aan de internetactiviteiten van Macfarlane waarvoor zo’n 200 bestellingen per dag worden verwerkt.

Een aantal reachtrucks zijn uitgerust met laadhoogte-indicatie om de bestuurders, de handlingapparatuur, de stellingen en de goederen te beschermen tegen elk risico op beschadiging bij het werken op hoogte. De aangedreven pallettrucks beschikken allemaal over extra hoge lastbeschermrekken om de bestuurders te beschermen tegen een eventuele verschuiving van de lading bij het lossen van dubbel gestapelde ladingen – een belangrijke overweging aangezien sommige pallets die verplaatst moeten worden heel licht zijn.

Telemetrie

Alle Yale-heftrucks zijn aan boord ook uitgerust met een op telemetrie gebaseerd beheersysteem voor de trucks dat een schat aan gegevens verzamelt over zowel de afzonderlijke heftrucks en de bestuurders als de prestaties van de vloot.

RFID wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillende medewerkers en om automatisch alle gegevens draadloos naar een centraal datacenter te uploaden van waaruit een groot aantal rapporten kan worden geopend. Het systeem wordt bij Macfarlane gebruikt om ervoor te zorgen dat de controles worden uitgevoerd en om de looptijd en heftijd van de heftrucks bij te houden. Het systeem analyseert ook individuele bestuurdersactiviteiten en detecteert en registreert aanrijdingen waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen lage, middelhoge en hoge botsingen. Het systeem kan zelfs regelmatig stoten en trillingen veroorzaakt door rondrijden leren herkennen en negeren bijvoorbeeld als er van een gelijke vloer in het magazijn naar een ongelijke ondergond buiten wordt gereden.

Automatisch uitschakelsysteem

De elektrische heftrucks van Yale zijn ook voorzien van een automatisch uitschakelsysteem dat inschakelt na een door de gebruiker ingestelde tijd om de looptijd te beperken en de batterij te besparen. Hierdoor hoeven de heftrucks bij sommige Macfarlane-vestigingen slechts eenmaal per 48 uur te worden opgeladen.

Met ladingen variërend van kleine pakketten tot matrasverpakkingen van 1,5 x 3,0 meter en afzonderlijke pallets met goederen ter waarde van 1700 Britse pond was een nauwkeurige, gevoelige behandeling beslist van cruciaal belang voor Macfarlane, zegt Hylton. Door de kwetsbare aard van sommige goederen, zoals rollen stretchfolie, betekende dit ook dat de benodigde machines eenvoudig te bedienen en te gebruiken moesten zijn.

Bovenal moesten de nieuwe heftrucks echter vooral betrouwbaar zijn, zegt Hylton. “De betrouwbaarheid van de heftrucks was ongelooflijk belangrijk voor ons, gezien de manier waarop ons bedrijf werkt”, bevestigt hij. “We ontvangen gedurende de dag bestellingen en de ontvangst van de goederen vindt ’s ochtends plaats en het pickingproces start vroeg in de middag. Met slechts een beperkte hoeveelheid sets, moesten we ervoor zorgen dat het werkte.

De betrouwbaarheid van de Yale-heftrucks, de functionaliteit en de feedback die we kregen van de werknemers was allemaal zeer positief in de proefperiode”, gaat hij verder.

“Deze heftrucks zijn absoluut van essentieel belang voor ons bedrijf omdat ze bij de hoogste plaatsen in de stellingen kunnen komen.” Hyltons enthousiasme over de Yale-heftrucks wordt alleen geëvenaard door zijn enthousiasme over de dienstverlening van dealer Forkway. “We kennen Rob Wilson, de warehouse en specialist accounts manager van Forkway, al een aantal jaar en hij heeft een zeer goed inzicht in ons bedrijf en wat we willen bereiken”, merkt hij op. “Dat is belangrijk, want er zijn nu vereisten voor onze vloot die we vijf of zes jaar geleden niet hadden in onze business, zoals de internetwerkzaamheden met man-up orderverzamelaars. Naarmate ons bedrijf groeit en verandert hebben we een leverancier nodig die ons die flexibiliteit kan bieden, en Forkway kan dat.

We zijn begonnen om met heftrucks te experimenteren die een aantal verschillende taken kunnen uitvoeren en bijvoorbeeld niet meer alleen heftrucks met contragewicht buiten te gebruiken. In plaats daarvan zijn we aangedreven pallettrucks gaan gebruiken voor zowel laden/lossen in een dock als binnen werken. We moesten uitwerken wat de beste set was voor elke vestiging en samenwerken met Forkway om het juiste aantal heftrucks te bepalen.

Aanschaf kostenneutraal

Ze begrijpen echt de specificaties die we nodig hebben en ze zorgen ervoor dat ze die set beschikbaar hebben voor ons, waardoor wij de vloot flexibel kunnen aanpassen als de seizoendrukte toe- of afneemt”, zegt hij. Dit heeft zeker vruchten afgeworpen: afgezien van de 20 procent verkleining van de vloot heeft de nieuwe aanpak van Hylton ervoor gezorgd dat Macfarlane niet meer aan de heftruckvloot besteedt dan drie jaar geleden.

“Overstappen naar Yale is kostenneutraal geweest voor ons, maar zoals we allemaal weten is de inflatie gestegen, en de kosten van metalen en andere materialen zijn toegenomen, dus voor ons is kostenneutraal blijven met één enkele leverancier op zich al een prestatie”, zegt Hylton.

“Deze heftrucks zijn een absolute voorwaarde voor het succes van ons bedrijf en de betrouwbaarheid van de nieuwe heftrucks is fantastisch”, voegt hij eraan toe. “Kortom, de overstap naar Yale is voor ons een zeer positieve ervaring geweest en we zijn erg blij met onze vloot.”

* De vloot die nu gebruikt wordt omvat 17 driewielige elektrische heftrucks met contragewicht (twee ERP13VC modellen en 15 ERP15/16/ 18/20VT heftrucks), acht gas aangedreven vorkheftrucks  (GLP16/18/25/35VX modellen), 31 reachtrucks (negen MR14 units, 21 MR14H heftrucks en één MR16H), twee man-up orderverzameltrucks (MO10S) en 11 MP20X elektrische platformpallettrucks. Een enkele MC10 stapelaar met contragewicht completeert de huidige line-up.
Reageer op dit artikel